Blog Mikołaja Doskocza: Przedłużenie ważności uprawnień w lotnictwie zarobkowym - COVID 19
24 marca 2020 r. Prezes ULC skorzystał ze swoich uprawnień i wydał odstępstwa dotyczące uprawnień personelu zaangażowanego w operacje prowadzone pod Załącznikiem ORO do Rozporządzenia (UE) nr 965/2012 (PART.ORO). Przypomnijmy – pod PART.ORO wykonywane są następujące rodzaje operacji lotniczych:
- Przewóz osób (CAT),
- Zarobkowe SPO,
- Niezarobkowe SPO wykonywane skomplikowanymi statkami powietrznymi,
- NCC – niezarobkowe operacje wykonywane skomplikowanymi statkami powietrznymi.
Link do informacji ULC – na stronie są dostępne decyzje oraz formularze do składania przez zainteresowanych:
https://ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/covid-19/4981-informacja-dla-personelu-lotniczego
Decyzja Prezesa ULC o zastosowaniu odstępstw dotyczy tylko tych rodzajów operacji. Decyzja nie dotyczy ani szkolenia lotniczego, ani lotów rekreacyjnych ani też wszystkich, które nie podlegają pod przepisy UE (np. ultralajty, specjale itp.).
Wszystkie wykonywane pod NCO (czyli loty szkoleniowe czy prywatne WDPN) będą też regulowane przez EASA ale w ciągu kilku dni.
Pierwsza, najważniejsza sprawa – odstępstwa dotyczą tylko pilotów zawodowych. Co więcej, tylko takich, którzy latają w w/w rodzajach operacji (CAT, SPO, NCC).
Odstępstwa są w kilku kategoriach:
Piloci
W odniesieniu do pilotów odstępstwo ma znaczenie dla przedłużania klasy lub typu, uprawnienia IR, badań lotniczo-lekarskich oraz biegłości językowej. Są jednak różne zasady przedłużania. Jedno jest wspólne – przepisy dotyczą przedłużania a nie wznowienia. Czyli jeżeli uprawnienie albo badanie już Ci wyszło to nie załapiesz się na odstępstwa.
Klasa, typ i uprawnienie IR są przedłużane na 4 miesiące albo do końca obowiązywania zwolnienia. Zależy co będzie pierwsze – jeżeli np. dzisiaj komuś kończy się ważność to wydłużenie trwa 4 miesiące. Ale jak komuś wyjdzie 1 października 2020 to wydłużenie trwa tylko do 23 listopada 2020 (czyli do końca okresu określonego w decyzji). ULC może potem przedłużyć ale to kwestia dalekiej i niepewnej przyszłości. Przedłużenia można dokonać tylko, jeżeli pilot przeszedł szkolenie odświeżające zakończone pozytywnym sprawdzeniem.
Co do samego szkolenia odświeżającego, musi ono doprowadzić to tego, że będzie „utrzymany wymagany poziom wiedzy do obsługi danej klasy lub typu statku powietrznego”. Przewoźnicy lotniczy takie procedury szkolenia na odległość mają. A co z operatorami SPO czy NCC? Nie wszyscy muszą mieć szkolenie, które nazywa się akurat „odświeżające”. Spokojnie – nieważne jak szkolenie się nazywa, ważne co w nim jest zawarte. Można też prowadzić szkolenia na odległość (o ile nie macie wprost zakazu w instrukcji operacyjnej). Po szkoleniu następuje sprawdzian (też może być on-line) i wniosek (ze strony https://ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/covid-19/4981-informacja-dla-personelu-lotniczego) w celu wpisania uprawnienia do licencji.
Wpisania dokonuje albo wyznaczony przez operatora egzaminator albo Prezes ULC.
Co do badań, sprawa wygląda troszkę inaczej. Nie są one obwarowane jakimiś dodatkowymi wymaganiami formalnymi, wnioskami itp. Po prostu ważność ulega przedłużeniu z mocy prawa na 4 miesiące albo do 23 listopada 2020 r. (zależnie, co będzie wcześniej). Kluczowe, żeby posiadacz miał w dacie wejścia w życie decyzji (24 marca 2020 r.) ważne badania 1 klasy bez ograniczeń. Dopuszczalne są tylko ograniczenia dotyczące wzroku.
Personel pokładowy
Personel pokładowy został dotknięty nowymi regulacjami tylko w zakresie badań (a precyzyjnie raportu medycznego). Zasada jest podobna jak u pilotów, tj. ważność ulega przedłużeniu z mocy prawa do 23 listopada 2020 r. (nie ma tych 4 miesięcy). Kluczowe, żeby posiadacz miał w dacie wejścia w życie decyzji (24 marca 2020 r.) ważny raport medyczny bez ograniczeń. Dopuszczalne są tylko ograniczenia dotyczące wzroku
Instruktorzy i egzaminatorzy
Tutaj przedłużenie następuje zawsze do końca okresu odstępstwa, tj. do 23 listopada 2020 r. Tak jak w przypadku pilotów dotyczy tylko przedłużenia a nie wznowienia!!!
Po pierwsze decyzja o odstępstwach ma zastosowanie tylko do instruktorów lub egzaminatorów, którzy szkolą lub egzaminują personel lotniczy latający pod PART.ORO. Po ludzku – instruktor skorzysta z odstępstwa tylko, jeżeli jest ujęty w CAT, SPO lub NCC. Może korzystać z tego później np. w ATO lub DTO ale nie skorzysta z odstępstw jeżeli tylko szkoli w ATO lub DTO a nie robi tego w operacjach zarobkowych. To samo dotyczy egzaminatorów.
Odstępstwa dla organizacji szkoleniowych zostaną wydane na dniach.
Żeby przedłużyć uprawnienie instruktorskie lub upoważnienie egzaminatora osoba musi mieć ważne uprawnienie (czyli znowu przedłużenie a nie wznowienie). Przedłużenia dokonuje egzaminator albo ULC, bez dodatkowych szkoleń. Tylko wiosek z poniższej strony (nazwa „protokół E032”).
Obsługa PART-66
Mechanicy też skorzystają na wydłużeniu (ważnych) licencji. Nastąpi to bez dodatkowych szkoleń na 4 miesiące albo do końca obowiązywania zwolnienia. Zależy co będzie pierwsze. Warunkiem jest, żeby nie toczyło się wobec niego postępowanie o cofnięcie, zawieszenie lub ograniczenie licencji.
Uwaga – temat jest nietypowy i płynny. Z uwagi na dynamikę zdarzeń może się okazać, że za 3 dni coś się zmieni. Będę Was na bieżąco informował.
Mikołaj Doskocz, radca prawny prowadzący Kancelarię Prawa Lotniczego – LATAJ LEGALNIE. Specjalizuje się w prawie lotniczym i obsłudze przedsiębiorców lotniczych. Prowadzi blog o prawie lotniczym www.latajlegalnie.com
Komentarze