Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo – Numer Specjalny 19 już w sprzedaży

Wydawnictwo MagnumX przygotowało dla sympatyków lotnictwa Numer Specjalny 19 "Lotnictwa", który dostępny jest już w salonach prasowych.

W Numerze Specjalnym 19 polecamy:

Suchoj Su-27 w lotnictwie ZSRR
Suchoj Su-27 jest niewątpliwie jedną z najważniejszych konstrukcji radzieckich samolotów bojowych, które weszły do służby tuż przed upadkiem ZSRR w 1991 roku. Suchoj Su-27 został zaprojektowany w latach siedemdziesiątych w ramach tak zwanego konkursu na Myśliwiec Frontowy Przyszłości (PFI, Perspektiwnyj Frontowoj Istriebitel). Ten  słynny na całym świecie dwusilnikowy myśliwiec o wyjątkowych właściwościach manewrowych znany jest na zachodzie pod kodową nazwą Flanker. W niniejszym artykule przedstawiamy okres służby Su-27 w jednostkach lotniczych Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Avro Canada CF-105 Arrow
25 marca 1958 roku prototyp nowego kanadyjskiego myśliwca rozpędzał się do startu do dziewiczego lotu, a światek lotniczy Kraju Klonowego Liścia widział przyszłość w różowych barwach. Niespełna rok później w miejsce radości pojawiły się smutek i gniew. Ogłoszona wówczas decyzja odbija się echem po dziś dzień, a jej tło, mimo upływu blisko sześciu dekad, nadal nie jest do końca wyjaśnione.
Kiedy dwa wielkie mocarstwa rozpoczęły podział świata na dwa wrogie ideologicznie obozy, położenie Kanady stało się nie do pozazdroszczenia. Znalazła się bowiem dokładnie pomiędzy oboma adwersarzami. Jeśli spełniłby się apokaliptyczny scenariusz, właśnie tamtędy latałyby bombowce z bombami jądrowymi. A że Kanada była sprzymierzeńcem Stanów Zjednoczonych, maszyny z czerwonymi gwiazdami na skrzydłach z pewnością miałyby wyznaczone cele również na terytorium kanadyjskim. Obrona przestrzeni powietrznej stała się więc na przełomie lat 40. i 50. kwestią kluczową.

Northrop F-5E Tiger II w służbie
Samolot myśliwski Northrop F-5E Tiger II znalazł się w służbie sił powietrznych 24 państw. Brał udział w szeregu lokalnych konfliktów zbrojnych, z których najbardziej znaczącym była wojna Iranu z Irakiem (1980–1988), która pochłonęła większość maszyn dostarczonych do pierwszego z tych państw. Dziś Tigery II pozostają w linii u wielu użytkowników, niejednokrotnie w znacznie zmodernizowanej formie.

Grumman F8F Bearcat
Pokładowy samolot myśliwski Grumman F8F Bearcat został skonstruowany w latach 1943–1944 jako następca słynnego Hellcata. Był od niego mniejszy, lżejszy, szybszy i zwrotniejszy, ale pojawił się zbyt późno, żeby wziąć udział w drugiej wojnie światowej. W ciągu kilku lat Bearcaty zostały zastąpione przez myśliwce z napędem odrzutowym. Oprócz lotnictwa US Navy wykorzystywały je także siły powietrzne Francji, Tajlandii i Republiki Wietnamu. Bearcat był ostatnim i najlepszym myśliwcem pokładowym firmy Grumman napędzanym silnikiem tłokowym i jednym z ostatnich tego rodzaju samolotów w służbie US Navy.

Hispano Aviación HA-1112 Buchon – Hiszpański Messerschmitt
Samolot myśliwski HA-1112 był hiszpańską odmianą słynnego Messerschmitta Bf 109. Hiszpanie początkowo postanowili zabudować na niemieckim płatowcu silnik Hispano-Suiza, ale kłopoty, jakie przy tym napotkali, doprowadziły do kolosalnego opóźnienia programu. Po dostosowaniu płatowców do brytyjskich silników Rolls-Royce Merlin serii 500 produkcję seryjną samolotu znanego jako HA-1112 Buchon podjęto ponad 10 lat po zakończeniu II wojny światowej. Niemniej hiszpańska maszyna zdołała wziąć udział w działaniach bojowych. Prawdziwą sławę zyskała jednak jako… gwiazda filmowa. Obecnie kilka Buchonów jest przebudowanych do standardu zbliżonego do Bf 109G, odgrywając niemieckie myśliwce na pokazach lotniczych oraz w muzeach.

Operacja Horew. Finał I wojny bliskowschodniej 22 grudnia 1948 r. – 7 stycznia 1949 r.
Ostatnia faza I wojny bliskowschodniej polegała na realizacji przez wzmocnione wojska izraelskie operacji ofensywnej „Horew” mającej doprowadzić do wparcia wojsk egipskich z obszarów Palestyny kluczowych dla nowo powstałego państwa żydowskiego. Wsparcie zapewniły wzmocnione izraelskie siły powietrzne, które otrzymały większą liczbę samolotów bojowych, w tym eksczechosłowackie Spitfire’y. Egipt także dysponował wzmocnionym lotnictwem, w międzyczasie pozyskał bowiem włoskie myśliwce typu Macchi MC.205 oraz Fiat G.55.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem Numeru Specjalnego 19 "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony