Przejdź do treści
Lotnictwo 6/2020
Źródło artykułu

Lotnictwo 6/2020 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 6/2020 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Linie lotnicze w dobie kryzysu
Epidemia spowodowana wywołującym chorobę COVID-19 koronawirusem SARS-CoV-2 doprowadziła do nagłej zapaści na rynku przewozów lotniczych. Jej czas trwania, według niektórych ocen, może przeciągnąć się nawet do kilku lat. W związku ze wstrzymaniem operacji lotniczych i przewidywanym drastycznym ograniczeniem popytu w kolejnych kilkunastu–kilkudziesięciu miesiącach szereg przewoźników podejmuje w ostatnich tygodniach dość drastyczne kroki. Mają one na celu utrzymanie płynności finansowej, ale także lepsze dostosowanie posiadanej floty samolotów do przyszłych warunków. Weryfikowane są ponadto siatki połączeń.

Projekty i prototypy rosyjskich samolotów i śmigłowców wojskowych
Najważniejszy projekt rosyjskiego samolotu bojowego jest obecnie w dość skomplikowanej sytuacji. Z jednej strony przyszły producent Su-57 otrzymał w sierpniu ubiegłego roku zamówienie na wyprodukowanie pierwszej serii tych maszyn i kontrakt jest znacznie większy, niż pierwotnie planowano, z drugiej – katastrofa pierwszej maszyny przedseryjnej i niezakończone testy państwowe samolotu zapewne spowolnią i tak już opóźniony projekt. Samolot Su-57 powstaje w ramach zainicjowanego w 1998 roku programu perspektywicznego systemu lotnictwa frontowego (PAK FA, ros. Perspektiwnyj Awiacjonnyj Kompleks Frontowoj Awiacji) oznaczonego I-21.

Uzbrojone Sokoły. Cz. II – W-3PL Głuszec i PZL W-3WA WPW
Mimo upływu 30 lat od rozpoczęcia produkcji śmigłowiec W-3 Sokół jest nadal rozwijany w kierunku zwiększenia możliwości bojowych. Najnowszą jego odmianą w służbie Sił Zbrojnych RP jest obecnie W-3PL Głuszec. Nie jest on jednak ostatnim słowem zakładów PZL-Świdnik, jeśli chodzi o uzbrojone wersje Sokoła.

Czerwone Blackhawki. S-70 w służbie ChRL
Rodzina amerykańskich wojskowych śmigłowców transportowych Sikorsky S-70 Blackhawk jest niewątpliwie jednym z najbardziej rozpoznawalnych typów pionowzlotów w najnowszej historii lotnictwa. Maszyna doczekała się kilkudziesięciu odmian i została wyeksportowana do ponad 20 krajów świata. Jednym z najmniej znanych użytkowników tego śmigłowca jest Chińska Republika Ludowa. Pierwotnie zakupione do eksploatacji w wyżynnych rejonach Tybetu i Sinciangu chińskie Blackhawki okazały się doskonałymi maszynami do niesienia pomocy na terenach dotkniętych klęskami żywiołowymi. Śmigłowiec był widywany podczas akcji ratowniczych rejonach Syczuanu, gdzie w latach 2008 i 2013 dochodziło do trzęsienia ziemi. Stał się również inspiracją do zaprojektowania rodzimego śmigłowca Harbin Z-20.

VMFT-401. Snajperzy Marines
Lotnictwo każdego rodzaju amerykańskich sił zbrojnych utrzymuje co najmniej jedną jednostkę specjalizującą się w misjach Red Air, czyli odgrywaniu w treningowych walkach powietrznych roli nieprzyjaciela – zwykle oznaczanego w planach sztabowych kolorem czerwonym. Zadaniem tych eskadr jest zapewnienie zaawansowanego szkolenia w zakresie walki powietrznej, poprzez wykłady teoretyczne oraz zajęcia praktyczne powietrzu w celu podniesienie kwalifikacji pilotów jednostek pierwszoliniowych. W USAF rola ta określana jest mianem „agresorów” (Aggressor), w US Navy i Marines zaś „przeciwników” (Adversary).

Antonow An-124 Rusłan
Choć An-124 pozostaje w cieniu zbudowanego w jednym egzemplarzu większego An-225, szczyci się mianem największego seryjnie produkowanego samolotu transportowego. W przyszłym roku minie 35 lat od daty przyjęcia go do eksploatacji, początkowo wyłącznie do użytku radzieckiego wojska i służb państwowych. W rezultacie upadku ZSRR i otwarcia wschodnioeuropejskiego rynku lotniczego Rusłany używane są obecnie do przewozu na liniach komercyjnych, wciąż jednak służąc do tego, do czego zostały stworzone, czyli transportu najcięższych wielkogabarytowych ładunków między odległymi lokalizacjami.

Antonow An-225 Mrija. Radzieckie marzenie
Przylot An-225 – jedynego egzemplarza największego samolotu transportowego – jest dla entuzjastów lotnictwa na całym świecie wielkim wydarzeniem. Ładownia zbudowanej ponad 30 lat temu olbrzymiej maszyny służy obecnie do komercyjnego transportu nietypowych ciężkich ładunków. Pierwotnie jednak gigant powstał na potrzeby radzieckiego programu kosmicznego i miał za zadanie przewozić mocowane na grzbiecie ładunki ponadgabarytowe.

Northrop YB-49 i YRB-49A
Po wstrzymaniu prac nad programem bombowca XB/YB-35 o napędzie tłokowym zakłady Northropa skoncentrowały się na opracowaniu na jego bazie samolotu YB-49 o napędzie turboodrzutowym. Ostatnim ogniwem trwającego ponad dziesięć lat programu był samolot rozpoznawczy YRB-49A. Ku wielkiemu rozczarowaniu Jacka Northropa prace nad tymi maszynami nie wyszły jednak poza fazę prototypową.

Otto Fönnekold – as z nad Kerczu. Cz. II
W 1944 roku Otto Fönnekold, jeden z najskuteczniejszych asów pułku Jagdgeschwader 52, nie spoczął na laurach i nadal niezwykle efektywnie zwalczał przeciwnika, osiągając kolejne zwycięstwa nad Krymem, co przyniosło mu przekroczenie progu stu zwycięstw powietrznych. Po zajęciu półwyspu przez Armię Czerwoną od wiosny uczestniczył w działaniach nad Rumunią i Polską. Pasmo błyskotliwych sukcesów miało jednak zakończyć się podczas starcia z amerykańskimi Mustangami.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Wiadomości z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Następcy niemieckich Tornad

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 6/2020 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony