Lotnictwo 5/2018 już w sprzedaży

Lotnictwo 5/2018

Majowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

F-35 Lightning II. Realizacja programu Joint Strike Fighter w 2017 i pierwszych miesiącach 2018 roku. Cz. I – Przemysł
Ubiegły rok był dla największego i najkosztowniejszego amerykańskiego programu zbrojeniowego Joint Strike Fighter udany: kolejne etapy prób i testów zostały zakończone, zwiększa się stopniowo poziom produkcji F-35, a kolejni odbiorcy wybierają samolot produkowany przez koncern Lockheed Martin. Wydaje się, że podstawowe problemy związane z problemami technicznymi oraz zarządzaniem projektem zostały przezwyciężone, a postęp prac badawczo-rozwojowych w zakresie dopracowywania konstrukcji prowadzi do stopniowego wzrostu możliwości operacyjnych samolotu.

PZL M28 w Siłach Powietrznych RP
Lekki i dwusilnikowy samolot transportowy produkcji polskiej posiadający właściwości STOL (Short Take-Off and Landing) na stałe zadomowił się na polskich lotniskach wojskowych. Maszyna ma korzenie sięgające końca lat 70. ubiegłego stulecia, kiedy to strona rosyjska przekazała stronie polskiej dokumentację techniczną do produkcji samolotu w zakładach PZL-Mielec. W pierwszym okresie całość produkcji była skierowana na wschód i tylko nieliczne egzemplarze pozostawały w kraju. W latach 80. w ramach prac badawczo-rozwojowych o kryptonimie Bryza zleconych na potrzeby Ministerstwa Obrony Narodowej opracowano dwie odmiany samolotu An-28 z silnikami TWD-10B/PZL-10S. Pierwsza o przeznaczeniu rozpoznawczym z założenia była przeznaczona dla lotnictwa Marynarki Wojennej. Druga, transportowo-desantowa, miała zostać wprowadzona do służby w Sił Powietrznych. Samoloty te otrzymały odpowiednio oznaczenia PZL An-28B1R oraz An-28B1T i wspólną nazwę Bryza. Po ponad 30 latach polscy piloci dysponują obecnie 23 samolotami w Siłach Powietrznych oraz 14 maszynami w służbie lotnictwa marynarki wojennej. W niniejszym opracowaniu prześledzimy losy maszyn stacjonujących w głębi naszego kraju.

PZL M28B/PT. Samolot w detalach
Samoloty z rodziny M28 to wielozadaniowe lekkie maszyny polskiej armii przeznaczony głównie do zadań transportowych i łącznikowych, charakteryzujące się możliwością realizowania krótkiego startu i lądowania. Wywodzą się one z samolotów An-28, po raz pierwszy oblatanych w 1975 roku w ZSRR. Później prace nad samolotem zostały przeniesione do Polski i w ramach umowy podpisanej w 1979 roku produkcja maszyn miała odbywać się w Mielcu. Pierwszy egzemplarz zbudowany u nas wzniósł się w powietrze 22 lipca 1984 roku.

Kiedy air show zamienia się w tragedię. Katastrofy podczas pokazów lotniczych
Pokazy lotnicze to kombinacja adrenaliny, prędkości, technologii i pewnego elementu baśniowego, który towarzyszy obserwowaniu statków powietrznych wykonujących podniebne ewolucje. Czy to cyrki powietrzne, wyścigi, akrobacje niewielkich statków powietrznych, demonstracje samolotów bojowych, czy przeloty pokazowe najnowocześniejszych samolotów pasażerskich – air show wszelkiego typu przyciągały, przyciągają i będą przyciągać tłumy składające się nie tylko z miłośników lotnictwa. Niestety równie mocno jak technika, akrobacje, wyścigi i rywalizacja, widzów przyciąga świadomość ryzyka, jakie ponoszą piloci w swoich wspaniałych maszynach. Ryzyka, które zostało okupione ogromną liczbą istnień ludzkich.

Niemieckie Lotnictwo Wojsk Lądowych
Niemieckie Lotnictwo Wojsk Lądowych (Heeresfliegertruppe – ang. German Army Aviation Corps) jest integralną częścią Wojsk Lądowych (Heer), które z kolei są jednym z trzech rodzajów Federalnych Sił Zbrojnych (Bundeswehr) obok Sił Powietrznych (Luftwaffe) i Marynarki Wojennej (Marine). Wyposażone jest w około 130 śmigłowców bojowych, transportowych, ratowniczych i szkolnych. Dzięki własnemu lotnictwu pododdziały Wojsk Lądowych zyskują wsparcie ogniowe i logistyczne na polu walki, a siły lekkie i specjalne większą mobilność i manewrowość.

Siły powietrzne Namibii
Namibijskie Siły Powietrzne (Namibian Air Force; NAF), będące częścią składową Namibjskich Sił Obronnych (Namibia Defence Force), istnieją dopiero od dwudziestu trzech lat. Obszar niepodległej od 1990 roku Namibii znajdował się bowiem wcześniej pod zwierzchnictwem Republiki Południowej Afryki i przez wiele lat był areną zimnowojennej walki o supremację nad południem kontynentu afrykańskiego. Po otrzymanie niepodległości Namibia pozyskała na potrzeby NAF statki powietrzne pochodzące z wielu źródeł, a stworzona w ten sposób mozaika sprzętu latającego przyciąga zainteresowanie entuzjastów lotnictwa wojskowego z całego świata.

Lotnictwo ukraińskie w walce o niepodległość w latach 1917–1920. Cz. I – Lotnictwo UNR
Klęska Rosji i Austro-Węgier w pierwszej wojnie światowej oraz będący ich konsekwencją rozpad obu mocarstw przyniosły powstanie szeregu nowych niepodległych państw. Musiały one jednak udowadniać swoje prawo do istnienia na drodze zbrojnej konfrontacji. Nie inaczej było z państwem ukraińskim. W przededniu pierwszej wojny światowej Ukraina była podzielona pomiędzy Imperium Rosyjskie (większość obszaru ukraińskiego) i Austro-Węgier (Galicja Wschodnia i Bukowina). Procesy dochodzenia do niepodległości odbywały się na tych obszarach na różne sposoby. Na obu funkcjonowały też odrębne siły lotnicze.

Nakajima B5N (Kate) – monografia
Sukcesy odniesione w pierwszym okresie wojny na Pacyfiku przez pokładowe bombowce torpedowe Nakajima B5N (w kodzie alianckim znane jako Kate) sprawiły, że samolot ten stał się jednym z symboli potęgi Lotnictwa Japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej. Nie ulega wątpliwości, że na początku wojny B5N był lepszy pod każdym względem od amerykańskiego Devastatora czy brytyjskiego Swordfisha. Całkowity brak opancerzenia i słabe uzbrojenie obronne sprawiły jednak, że z upływem czasu B5N ponosiły coraz większe straty. Tylko wskutek opóźnień w rozwoju jego następcy – samolotu Nakajima B6N Tenzan (Jill) – B5N pozostał w pierwszej linii aż do 1944 roku.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Patrioty dla Polski – umowa na pierwszą fazę budowy systemu obrony powietrznej
• Izraelskie myśliwce F-16C/D Barak zastąpią chorwackie MiG-i-21
• Nowe dostawy i nowe kontrakty Boeinga
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem majowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

Źródło: magnum-x.pl
comments powered by Disqus