Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 06/2016 już w sprzedaży

Czerwcowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Wystawa „Air Fair 2016”
Tegoroczna Wystawa „Air Fair 2016” była wyjątkowa z kilku powodów. Po pierwsze impreza odbyła się po raz dziesiąty, jubileuszowy, po drugie wystawa się rozrasta – w br. udział wzięło ponad 50 wystawców wojskowych i cywilnych. I po trzecie – w związku z tym, że w tym roku Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A., gospodarz imprezy, obchodzą 70-lecie – teren wystawy został znacznie rozszerzony, dostępne do oglądania były m.in. obiekty zakładów, do których na co dzień mają dostęp wyłącznie pracownicy, w tym prawie gotowy hangar obsługowy, który będzie przeznaczony przede wszystkim do obsługi samolotów transportowych C-130E Herkules Sił Powietrznych RP. Patronat honorowy nad wystawą objął Minister Obrony Narodowej, Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Prezes Aeroklubu Polskiego, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz władze lokalne.

SAAB prezentuje Gripena nowej generacji
18 maja br. w zakładach produkcyjnej szwedzkiej firmy SAAB w Linköping zaprezentowano pierwszy ukończony prototyp wielozadaniowego samolotu bojowego Gripen E, znanego wcześniej jako Gripen NG (New Generation). Maszyna jest praktycznie nowym samolotem – zachowuje jedynie koncepcję aerodynamiczną poprzednich wariantów Gripena, tj. układ „kaczka” z przednim usterzeniem poziomym, skrzydła oraz jednosilnikowy układ napędowy.

MiG-31BM. Modernizacja rosyjskiego „Władcy Północy” – cz. I
Wyraźne zwiększenie w ostatnich latach wydatków obronnych przez Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej umożliwiło podjęcie szeroko zakrojonego programu modernizacji parku samolotowego Sił Powietrznych FR – WWS FR (ros.: ВВС РФ – Военно-Воздушные Силы РФ). W sierpniu zeszłego roku rosyjskie WWS w wyniku zmian strukturalnych przekształcone zostały w nową formację, podporządkowaną obecnie Siłom Powietrzno-Kosmicznym Sił Zbrojnych FR – WKS FR (ros.: ВКС РФ – Воздушно-Космические Cилы Вооружённых Cил РФ). Jednym z priorytetowych programów WKS Rosji jest kompleksowa modernizacja oraz kapitalny remont floty ciężkich dwumiejscowych myśliwców przechwytujących MiG-31B/BS/DZ przeznaczonych do prowadzenia w pełni autonomicznych działań w ramach osłony kluczowych obiektów militarnych i przemysłowych na dalekich podejściach przed zmasowanym atakiem szerokiej gamy środków napadu powietrznego, w szczególności zaś przed bombowcami strategicznymi uzbrojonymi w rakiety samosterujące dalekiego zasięgu.

Śmigłowiec obserwacyjny Kawasaki OH-1 Ninja
Śmigłowiec obserwacyjny Kawasaki OH-1, nazywany popularnie Ninja, to pierwszy śmigłowiec wojskowy skonstruowany i zbudowany samodzielnie w Japonii. Jego projektowanie rozpoczęto w 1992 r., a pierwszy prototyp oblatano cztery lata później. Niestety z powodu wysokiej ceny jego produkcja zakończyła się w 2013 r. po zbudowaniu zaledwie 38 maszyn. Między innymi z tego powodu OH-1 jest mało znany poza Japonią.

Indyjskie Jaguary wciąż grasują
W bieżącym roku przypada 37. rocznica przyjęcia na uzbrojenie Indyjskich Sił Powietrznych (Bharatiya Vayu Sena Indian Air Force – IAF) samolotu Jaguar. Po ponad 30 latach od rozpoczęcia licencyjnej produkcji w HAL Dr Séan Wilson/Prime Images przyjrzał się bliżej służącym w barwach IAF maszynom uderzeniowym.

Amerykańskie śmigłowce Apache w Europie
W ostatnim czasie na arenie międzynarodowej doszło do znaczących zmian. Począwszy od interwencji wojsk rosyjskich na Ukrainie, poprzez aneksję Krymu, po zaangażowanie się Rosji w syryjską wojnę domową; NATO przeżywa okres gwałtownych reform. W ubiegłym roku w Europie byliśmy świadkami wielu amerykańskich posunięć w ramach tzw. Theater Security Package, które według komunikatu USAF mają na celu wzmocnienie interoperacyjności, wykazanie zaangażowania się Stanów Zjednoczonych w sprawy Europy oraz powstrzymanie dalszej rosyjskiej agresji. Ale Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych nie stanowią jedynego wzmocnienia wysyłanego do Europy w ramach pakietów bezpieczeństwa. Trafiają tu także dodatkowe oddziały należące do US Army.

Embraer E-Jets. Wygoda i ekonomia prosto z kraju kawy – cz. II
Firma Empresa Brasileira de Aeronáutica to brazylijski potentat w branży lotniczej. Obecnie jest jednym z czołowych dostawców samolotów dla pasażerskich linii lotniczych, docenianym przez odbiorców zarówno za poziom współpracy, jak jakość samych produktów. Dzisiejszą pozycję na rynku firma zawdzięcza przede wszystkim sukcesowi, jakim okazało się stworzenie czworaczków z rodziny E-Jets: E-170/175 i E-190/195. To one podbiły serca nie tylko nabywców, lecz także pasażerów, i to na nich Brazylijczycy planują oprzeć swój dalszy rozwój.

Starfightery nad Wietnamem
Lockheed F-104 Starfighter miał być jednym z najważniejszych samolotów spodziewanej w czasach Zimnej Wojny konfrontacji zbrojnej między NATO a Układem Warszawskim. Do konfrontacji na masową skalę w Europie nie doszło, doszło za to na mniejszą skalę w Wietnamie i tam Starfightery USAF zjawiły się dwukrotnie i były intensywnie wykorzystywane do różnych zadań bojowych.

Nieznane myśliwce Regia Aeronautica (1938–1943) cz. II
W latach 1938–1943 we włoskich wytwórniach lotniczych opracowano wiele jednomiejscowych jednosilnikowych myśliwców lądowych (caccia terrestre), z których tylko nieliczne trafiły do produkcji seryjnej. Reszta pozostała na etapie projektu, prototypu lub co najwyżej niewielkiej serii próbnej. Samoloty te albo przegrały rywalizację ze swoimi konkurentami, albo nie spełniły oczekiwań Regia Aeronautica, albo ich rozwój nie został ukończony przed kapitulacją Włoch. W drugiej części artykułu prezentujemy projekty i prototypy myśliwców skonstruowanych w firmach Macchi, Piaggio, Reggiane i SAI.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• 70 lat DHC-1 Chipmunk
• Duński rząd zaakceptował zakup samolotów F-35A Lightning II
• Edward Zarudzki (1915-2014)
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności z kosmosu

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem czerwcowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony