Lotnictwo 05/2016 już w sprzedaży
Majowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Embraer E-Jets. Wygoda i ekonomia prosto z kraju kawy cz. I
Samoloty brazylijskiej firmy Embraer są dziś jednymi z najlepiej rozpoznawalnych maszyn pasażerskich na świecie. Szczególnie produkowane od kilkunastu lat wąskokadłubowe statki powietrzne średniego zasięgu z rodziny E-Jets, do której należą modele E-170 i E-175 oraz ich wydłużone wersje: E-190 i E-195. Doskonale wpasowały się w rynek, zdobywając przychylność oraz sympatię podróżnych z każdego niemal zakątka kuli ziemskiej. Embraer dostarczył użytkownikom już ponad 1200 samolotów rodziny E-Jets, a wśród wielu linii lotniczych eksploatujących te maszyny jest i nasz narodowy przewoźnik.
Lockheed Martin F-22 Raptor - monografia
Samolot myśliwski 5. generacji F-22A to maszyna wyprzedzająca swoją epokę. Dość powiedzieć, że gdy w 2012 r. w Stanach Zjednoczonych zakończono jego produkcję, zagraniczne odpowiedniki znajdowały się w najlepszym razie w stadium niedawno oblatanych demonstratorów technologii, przy czym trudno oczekiwać aby w ostatecznej postaci dorównały one stale modernizowanemu Raptorowi.
Siły Powietrzne Egiptu
Egipskie lotnictwo uchodzi za jedno z lepszych na Bliskim Wschodzie i być może za najlepsze w całej Afryce Północnej. Co więcej, korpus powietrzny jest uważany za najbardziej elitarny i jednocześnie najbardziej prozachodni ze wszystkich rodzajów sił zbrojnych Egiptu. Teraz ma dobrą okazję potwierdzić swoją siłę, Egipt włączył się bowiem w trudną wojnę z dżihadystami.
Lotnictwo Australian Army i Royal Australian Navy
Armia Australijska i Królewska Australijska Marynarka Wojenna posiadają własne siły lotnicze. W obu przypadkach są one niewielkie i wyposażone wyłącznie w śmigłowce. Stanowią jednak ważny element potencjału bojowego Australijskich Sił Obrony (Australian Defence Force, ADF). Podobnie jak w przypadku RAAF, od kilku lat trwa proces ich modernizacji i wymiany sprzętu.
Cesar Antonio „Rico” Rodriguez – współczesny łowca MiG-ów
Choć lotnictwo bojowe wielu państw bierze obecnie udział w działaniach bojowych, to asymetryczność konfliktów zbrojnych XXI wieku powoduje, że piloci nie mogą liczyć na uzyskanie prestiżowych tytułów asów myśliwskich, do czego konieczne jest zestrzelenie pięciu nieprzyjacielskich samolotów. Jednym z najskuteczniejszych pilotów lat 90. ubiegłego wieku był Lt Col. Cesar Antonio ”Rico„ Rodriguez – pilot USAF, który wykonując zadania bojowe nad Irakiem i Serbią, odnotował trzy zwycięstwa powietrzne nad myśliwcami spod znaku MiG; wszystkie z nich w starciach, które uznać należy za najbardziej gwałtowne od czasów „gorących” konfliktów doby Zimnej Wojny.
C.K. Lotnictwo nad Galicją i Kongresówką w pierwszych tygodniach wielkiej wojny
Pierwszą wiktorią c.k. armii w wielkiej wojnie była bitwa pod Kraśnikiem. Kolejne zwycięskie batalie pod Komarowem i pod Lublinem przesądziły o powodzeniu działań ofensywnych c.k. armii polowych, choć wobec braku wsparcia ze strony niemieckiego sojusznika nie mogły one osiągnąć pełnego sukcesu. Starciom na ziemi towarzyszyło wykorzystanie c.k. lotnictwa (K.u.K. Luftschifferabteilung), które dokonywało rozpoznania na rzecz własnych oddziałów oraz bombardowało cele naziemne.
Nieznane myśliwce Regia Aeronautica (1938–1943) cz. I
W czasie II wojny światowej lotnictwo myśliwskie Regia Aeronautica cierpiało na niedobór samolotów myśliwskich o odpowiednio wysokich osiągach. Aby zaradzić temu problemowi włoski przemysł lotniczy próbował różnych środków, rezultatem czego są liczne szerzej nieznane konstrukcje, przedstawiające sobą zarówno samoloty zupełnie nowe jak i będące modyfikacjami użytkowanych już typów, które z różnych powodów nie trafiły do produkcji seryjnej.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności z kosmosu
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem majowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl
Komentarze