Izrael: Czas na M-346 Lavi
W izraelskiej lotniczej bazie Hatzerim 14 grudnia 2015r. odbyło się uroczyste pożegnanie samolotów szkolno-bojowych Ayit (hebr. Orzeł, miejscowe oznaczenie A-4 Skyhawk) pełniących służbę w Hejl HaAvir (izraelskie wojska lotnicze). W ceremonii wzięli udział trzej generałowie służby czynnej: dowódca Hejl HaAvir, gen. dyw. Amir Eshel, szef kadr gen. dyw. Hagai Toplonski i szef działu planowania gen. dyw. Amikam Norkin, którzy wykonali między innymi ostatni, wspólny grupowy przelot w kabinach Ayitów.
Era Ayitów w Hejl HaAvir rozpoczęła się 29 grudnia 1967 r. Wówczas cztery pierwsze A-4H przekazano nowoutworzonym eskadrom o nazwach „Dolina” i „Latające Tygrysy”. Początkowo Izrael zamówił 90 jednomiejscowych A-4H, 10 dwumiejscowych TA-4H i 117 A-4N. „Orły” były podstawowymi samolotami uderzeniowymi używanymi podczas tzw. Wojny na wyczerpanie w latach 1967-70.
Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku eskadra „Latających Tygrysów” została przydzielona do szkoły lotniczej. W październiku 2008 r., ze względu na coraz większe koszty obsługi i problemami z pozyskaniem części zamiennych, postanowiono definitywnie wycofać Ayity ze służby i zastąpić je nowym typem samolotu, zdolnym do wykonywania zadań szkoleniowych, a w razie potrzeby, co jest niezwykle interesujące – także do bezpośredniego wsparcia lotniczego. Wybór padł na włoskie M-346 Master (w izarelskich siłach zbrojnych nazwane Lavi).
– Kiedy jedne drzwi się zamykają, inne się otwierają – podsumował dowódca wojsk lotniczych, generał dywizji Amir Eszel. Pierwsi izraelscy kadeci przeszli już szkolenie na M-346.
Izrael był trzecim nabywcą M-346, po Włoszech i Singapurze. Czwartym użytkownikiem włoskich samolotów szkolenia zaawansowanego i jednocześnie jedynym (po Włoszech) w Europie, już od jesieni 2016 będą Siły Powietrzne RP. Podpisanie umowy na M-346 dla Sił Powietrznych miało miejsce w Dęblinie 27 lutego 2014 r.
Komentarze