Lotnisko Katowice zamierza do 2028 r. zbudować m.in. nowy terminal
Lotnisko Katowice zamierza do 2028 r. zbudować, kosztem ok. 950 mln zł, nowy terminal pasażerski o powierzchni 49 tys. m kw., zwiększając łączną powierzchnię do 81 tys. m kw. i przepustowość do 8 mln pasażerów - poinformowały na poniedziałkowej konferencji prasowej władze portu.
W poniedziałek spółka Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), która zarządza katowickim lotniskiem, zaprezentowała program inwestycyjny Katowice Airport na lata 2024-28 o wartości 1,542 mld zł. Prezes spółki Artur Tomasik wskazał, że program powstawał w czasie, gdy branżę lotniczą trapił kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa.
Tomasik zauważył, że po covidowym okresie 2020-21, gdy lotnisko miało łącznie 31,3 mln zł brutto straty (przy inwestycjach 223,1 mln zł), w dwóch kolejnych latach łączny zysk brutto sięgnął 51,4 mln zł (przy inwestycjach 55,3 mln zł). Plan na ten rok to zysk ok. 40,5 mln zł, przy inwestycjach 124,5 mln zł (przede wszystkim w bazę paliwowo-towarową).
Program inwestycyjny na lata 2024-2028 obejmuje rozbudowę wszystkich stref lotniska, tj. pasażerskiej, obsługi technicznej samolotów oraz cargo. Jego największym i najkosztowniejszym projektem jest budowa nowego głównego terminalu pasażerskiego.
Punktem wyjścia do przygotowania koncepcji rozbudowy strefy pasażerskiej (we współpracy z międzynarodową firmą Arup) były prognozy przewozów dla Katowice Airport do 2040 r., opracowane przez zespół GTL i walidowane przez Arup. Wynika z nich, że w 2028 r. z siatki połączeń lotniska Katowice powinno skorzystać ok. 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln może zostać przekroczona w 2033 r. Podobne szacunki ma Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Ponieważ obecna przepustowość portu to ok. 6 mln pasażerów, konieczna jest znacząca rozbudowa infrastruktury. Do 2028 r. planowany jest pierwszy etap budowy nowego głównego terminala pasażerskiego o pow. 49 tys. m kw. (który będzie mógł być w kolejnych latach rozbudowywany) na wschód od obecnych terminali pasażerskich, w miejscu najstarszej cywilnej części lotniska.
Główny terminal będzie dwukondygnacyjny: ze strefą odprawy biletowo-bagażowej i halą przylotów na poziomie 0 oraz centralną kontrolą bezpieczeństwa, strefą kontroli paszportowej i halą odlotów na poziomie 1. Terminal będzie połączony tunelem o długości ok. 270 m ze stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko. Między terminalem a stacją kolejową zaplanowano dworzec autobusowy. Przed terminalem powstanie nowy układ drogowy, z bramkami wjazdowymi i wyjazdowymi i strefą kiss’n’fly.
W 2028 r., po zakończeniu budowy pierwszej części nowego głównego terminala, powierzchnia infrastruktury pasażerskiej Katowice Airport ma wynosić 83 tys. m kw., co umożliwi obsługę ok. 8 mln pasażerów. GTL planuje dalszą rozbudowę terminalu (również w miejscu obecnego terminalu A), aby w 2032 r. na 96 tys. m kw. zapewnić obsługę 10 mln podróżnych rocznie. Terminal główny będzie można rozbudowywać modułowo na wschód - zapewniając przepustowość do 15 mln pasażerów.
Równolegle rozbudowywana ma być infrastruktura parkingowa (obecnie parkingi Katowice Airport mają ok. 5,5 tys. miejsc). GTL planuje budowę ok. 8 tys. nowych miejsc, w 6,5 tys. na parkingach terenowych (do 2028 r. powstanie też parking wielopoziomowy, w pierwszej fazie na 1,5 tys. miejsc, połączony z głównym terminalem oszklonym pirsem).
Rozwijając infrastrukturę lotniskową władze GTL przygotowują budowę hangaru H4 (między hangarem H3 a wieżą kontroli lotniska PAŻP), bliźniaczego do hangaru H3, z powierzchnią ok. 9,2 tys. m kw. i dwiema zatokami do serwisowania samolotów o wielkości Airbusa A321neo. W strefie cargo powstać ma drugi terminal towarowy o powierzchni ok. 10 tys. m kw., który zapewni łączną przepustowość obsługi ładunków ok. 75 tys. ton rocznie.
Już teraz lotnisko prowadzi przetarg na bazę paliwowo-towarową z kolejowym frontem rozładowczym, który sąsiadować ma z trzema zbiornikami o pojemności 1 tys. m sześc. każdy i dwoma stanowiskami do rozładunku autocystern. W strefie zastrzeżonej lotniska powstaną trzy stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych. Kolejowa bocznica połączy lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry.
Budowa głównego terminala pasażerskiego będzie wymagała przeniesienia Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. Nowa strażnica (z centrum zarządzania kryzysowego) o powierzchni ok. 1,7 tys. m kw. ma stanąć między drogami kołowania.
Budowa parkingu wielopoziomowego będzie z kolei wymagała przeniesienia zaplecza działów transportu i eksploatacji lotniska. Nowa infrastruktura dla tych działów ma powstać w południowo-wschodniej części lotniska, między płytą do odladzania a węzłem przeładunku towarów i paliw.
Całkowity szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028 to ok. 1,5 mld zł, w tym ok. 950 mln zł to koszt budowy głównego terminalu. GTL planuje finansować projekt ze środków własnych, kredytu komercyjnego, podniesienia kapitału i dotacji z Unii Europejskiej.
„Jesteśmy portem, który inwestuje chyba najwięcej wśród portów regionalnych. Stworzyliśmy nie tylko miejsce pracy dla 4,5 tys. osób, ale też możliwości do rozwoju - w obsłudze pasażerów, obsłudze technicznej i obsłudze towarów; wchodzimy też w nowy obszar działalności, czyli przeładunek i składowanie paliw i towarów. Robimy to dla naszych mieszkańców, dla wszystkich, którzy tutaj mieszkają i korzystają z naszego lotniska” - mówił w poniedziałek Tomasik.
„Przez ostatnie 15 lat zrealizowaliśmy ponad 40 zadań inwestycyjnych. Mamy bardzo dobrze przygotowany zespół osób, co jest w pewnym zakresie gwarancją sukcesu tego projektu inwestycyjnego. Wiemy jak, wiemy za ile i wiemy kim” - zapewnił szef Katowice Airport.
Komentarze