Kolejny EC 135 już w Polsce
Popołudniem 16 grudnia 2009 roku doleciał na warszawskie lotnisko na Bemowie szósty śmigłowiec EC 135. Harmonogram dostaw na ten rok określony w załączniku do umowy między ministrem zdrowia a koncernem Eurocopter został zatem dotrzymany.
W przyszłym roku ma być dostarczonych – począwszy od kwietnia – kolejnych 17 śmigłowców. Ostatnia maszyna z partii zamówionych przez ministra zdrowia 23 helikopterów dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ma wylądować w Warszawie w grudniu przyszłego roku.
Wymiana floty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego to przedsięwzięcie, które nie ma precedensu w polskim lotnictwie sanitarnym. Należy pamiętać, że dostawa śmigłowców nie jest jednoznaczna z natychmiastowym wdrożeniem ich do dyżurów. Warunkiem rozpoczęcia działalności operacyjnej na nowym śmigłowcu jest m.in. ukończenie szkolenia przez pilotów i członków załóg Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS).
Szkolenia pilotów rozpoczęły się w pierwszej połowie tego roku w Niemczech. Na mocy umowy między Ministrem Zdrowia a koncernem Eurocopter ma być tam przeszkolonych 50 polskich pilotów. Kolejni uprawnienia na pilotowanie EC 135 będą uzyskiwać w Polsce, w Ośrodku Szkolenia Lotniczego przy Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym. Jednocześnie trwają szkolenia mechaników.
Aby zapewnić bezpieczeństwo przyszłych misji, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zaprojektowało cykl wewnętrznych szkoleń doskonalących dla pilotów i członków zespołów HEMS. Szkolenie to obejmuje zarówno zajęcia teoretyczne, jak i kilkadziesiąt godzin lotu w dzień i w nocy. Dopiero po ukończeniu tych szkoleń przez załogę danej bazy oraz po przeszkoleniu mechaników możliwe jest rozpoczęcia w niej dyżurów na nowym śmigłowcu.
Od 7 grudnia w misjach ratunkowych lata śmigłowiec z krakowskiej bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Szczecińska baza rozpocznie dyżury na nowej maszynie tuż przed Świętami Bożego Narodzenia. Na początku przyszłego roku misje na EC 135 rozpoczną bazy w Warszawie i Gdańsku.
Komentarze