Przejdź do treści
Praktyki Lotnicze w Nowym Mieście nad Pilicą (fot. Lotnicza Akademia Wojskowa)
Źródło artykułu

Praktyki Lotnicze w Nowym Mieście nad Pilicą

Lotnicza Akademia Wojskowa to jedyna polska uczelnia, która kształci personel latający na potrzeby lotnictwa wojskowego. Szkolenie praktyczne podchorążych „Szkoły Orląt” realizowane jest w Nowym Mieście nad Pilicą.

Każdego roku opracowywany jest harmonogram kształcenia i szkolenia  praktycznego podchorążych, który określa zakres szkolenia na poszczególnych semestrach. W trakcie studiów I stopnia realizowane  jest szkolenie podstawowe na samolotach i śmigłowcach, które zarejestrowane są w cywilnym rejestrze statków powietrznych. Zakres szkolenia różni się w zależności od specjalności studiów, ale dla wszystkich z nich cel jest ten sam – uzyskanie odpowiedniego poziomu wyszkolenia oraz nalotu.

Typowy dzień szkoleniowy rozpoczynamy od mass briefingu, który prowadzony jest – uwaga – przez samych podchorążych, ale pod nadzorem instruktorów. Student wojskowy zapoznaje pozostałych uczestników szkolenia z warunkami meteorologicznymi oraz z sytuacją nawigacyjno – ruchową w rejonie planowanych lotów. Następnie podlega sprawdzeniu znajomości zasad postępowania w sytuacjach awaryjnych mogących wystąpić podczas lotu. Dzięki temu studenci poszerzają swoją wiedzę specjalistyczną, a przy tym mają doskonałą okazję doskonalić umiejętność wystąpień indywidualnych, które są nieodłącznym elementem służby każdego oficera SZ RP – mówi instruktor-pilot, ppłk pil. Tomasz Słomczyński.

Po lotach spotykamy się ponownie i przystępujemy do debriefingu, w ramach którego, każdy z instruktorów omawia wykonane loty oraz popełnione przez szkolonych błędy. Taka forma wspólnego omawiania lotów to doskonała metoda uczenia się na błędach innych, mająca na celu ich eliminację u innych uczestników szkolenia – dodaje płk pil. Tomasz Słomczyński.

W ramach pierwszego semestru studiów rozpoczyna się szkolenie teoretyczne do licencji turystycznej, a w kolejnym praktyka, podczas której podchorążowie wykonują loty w wymiarze około 47 h niezbędne do uzyskania (w zależności od specjalności studiów) licencji turystycznej śmigłowcowej lub samolotowej.

Pierwsze samodzielne loty kandydatów na pilotów odbywają się po uzyskaniu pozytywnej oceny z lotu egzaminacyjnego. Kolejne elementy szkolenia to lot do strefy, czyli doskonalenie technik pilotażu, a następnie loty trasowe w wymiarze 15 godzin, z lądowaniem i startem na lotniskach niekontrolowanych i kontrolowanych. Loty nawigacyjne, mają na celu nie tylko nauczyć podchorążego podstaw nawigowania z widocznością, ale również procedur związanych z zasadami poruszania się po polu ruchu naziemnego, w kręgu nadlotniskowym oraz zasad „wejścia” i „wyjścia” z rejonu lotniska. Poza techniką pilotowania, nawigowania czy też nauką procedur lotów VFR, istotnym celem szkolenia jest także nauka posługiwania się listami kontrolnymi od momentu rozpoczęcia przygotowania do lotu, poprzez jego wykonanie, a kończąc na omówieniu całego zadania.

 

Na drugim roku studiów podchorążowie wykonują samodzielne loty nawigacyjne, rozpoczynają również zajęcia teoretyczne do poziomu licencji ATPL(A) (Airline Transport Pilot Licence – Aeroplane). Z kolei w ramach praktyk na III roku studiów realizują loty zgodnie z przepisami dla lotów według wskazań przyrządów, a także loty na samolotach wielosilnikowych.

Program praktyk jest tak opracowany, aby jak najlepiej przygotować podchorążych do kolejnego etapu szkolenia na wojskowych statkach powietrznych. Wprowadzony system spełnia najwyższe standardy i jest dostosowywany do potrzeb polskiego lotnictwa wojskowego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony