Przejdź do treści
Śmigłowiec eksperymentalny S-70 OPV Black Hawk (fot. lockheedmartin.com)
Źródło artykułu

Sikorsky i DARPA Fly OPV Black Hawk z nadzorowaną autonomią

Sikorsky i Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony Stanów Zjednoczonych (DARPA) pracują nad radykalną poprawą bezpieczeństwa lotów i operacji, aby ludzie i maszyny mogli płynniej współpracować w terenie. Sikorsky jest liderem projektów przyszłości, w których samoloty będą mogły być obsługiwane przez dwóch, jednego lub bez pilotów o każdej porze dnia i nocy oraz w różnych złożonych scenariuszach.

Ten pakiet technologii już istnieje w Black Hawk S-70 (OPV) firmy Sikorsky oraz w zmodyfikowanym helikopterze S-76B firmy Sikorsky Autonomy Research Aircraft (SARA). Opracowany w ramach systemu automatyzacji kokpitu (ALIAS) DARPA Aircrew Labour In-Cockpit i przy wsparciu technologii MATRIX firmy Sikorsky, piloci mogą skupić się na ratowaniu życia lub transporcie ładunków zamiast na mechanice wymaganej do współczesnego lotu.

„Naszym ostatecznym celem jest przeniesienie tej technologii, aby pomóc sprostać nowym wymaganiom misji, w tym wymaganiom przedstawionym w programie Future Vertical Lift (FVL) armii Stanów Zjednoczonych”. – mówi Igor Cherepinsky, dyrektor Sikorsky Innovations.

Technologia ta została niedawno przetestowana w pierwszej w swoim rodzaju misji, demonstrując pełne możliwości nadzorowanej autonomii na S-70 OPV Black Hawk – w tym autonomiczny start, lądowanie i dwa symulowane scenariusze omijania przeszkód – a wszystko to za pomocą tabletu.

„Dzięki programowi ALIAS i naszemu unikalnemu połączeniu oprogramowania autonomicznego i sprzętu przybliżamy naszych klientów o krok bliżej do bezpieczniejszego i inteligentniejszego lotu” – powiedział Igor Cherepinsky, dyrektor Sikorsky Innovations. „Naszym ostatecznym celem jest przeniesienie tej technologii, aby pomóc sprostać nowym wymaganiom misji, w tym wymaganiom przedstawionym w programie Future Vertical Lift (FVL) armii Stanów Zjednoczonych”.

Dzięki ALIAS istnieje możliwość zmiany sposobu, w jaki lotnicy i załogi lotnicze wykonują swoje krytyczne misje; operatorzy mogą latać swoimi samolotami bezpiecznie, niezawodnie, pewnie i niedrogo, nawet przy ograniczonej załodze i ograniczonej widoczności.

Od startu do lądowania, ALIAS i MATRIX pozostawiały niewiele pracy pilotom na pokładzie podczas testu. W towarzystwie pilota bezpieczeństwa, główny pilot Mark Ward dowodził nadzorowaną autonomiczną misją, używając jedynie tabletu. Zgodnie z oczekiwaniami, OPV Black Hawk zawrócił i manewrował przez symulowane przeszkody, które pojawiły się na ekranie tabletu.

„Nasze podejście do autonomii jest zarówno pełne, jak i skoncentrowane na człowieku” – powiedział Ward. „Jak pokazała ta demonstracja, statki powietrzne wyposażone w technologię MATRIX będą w stanie operować autonomicznie od startu do lądowania, co możemy teraz robić rutynowo”.

Zarządzanie wysoce wyrafinowanym sprzętem przy jednoczesnym zachowaniu świadomości sytuacyjnej w wielu domenach jest trudne. ALIAS i MATRIX usprawnią wspomaganie decyzji operatora w operacjach załogowych, jednocześnie umożliwiając zarówno operacje bezzałogowe, jak i zredukowane załogi w coraz bardziej złożonych scenariuszach przyszłych misji. Ta przełomowa innowacja może zmienić sposób, w jaki lotnicy wojskowi i załogi lotnicze będą wykonywać swoje krytyczne misje.

„Zaprojektowaliśmy RAIDER X i DEFIANT X, aby konkurować w bardzo złożonych środowiskach JADO. Nasze postępy w automatyzacji i autonomii umożliwią załogom skupienie się na misji, a nie tylko na pilotowaniu samolotu” – powiedział Jay Macklin, dyrektor ds. Rozwoju biznesowego Sikorsky Future Vertical Lift. „Nasze podejście zmniejsza obciążenie pracą pilota i załogi poprzez odciążenie niektórych zadań misji, umożliwiając lepszą orientację sytuacyjną dotyczącą całej misji, zapewniając jednocześnie rozszerzone możliwości operacyjne i zwiększone bezpieczeństwo”.

RAIDER X to oferta firmy Sikorsky dla samolotów zwiadowczych Future Attack Reconnaissance (FARA) armii USA. DEFIANT X to projekt zespołu Sikorsky-Boeing dla przyszłego samolotu szturmowego dalekiego zasięgu armii (FLRAA). Firma Sikorsky do 2022 r. planuje nadal rozwijać swoje możliwości pilotażowo-bezpośredniej autonomii w ramach Fazy III programu DARPA ALIAS.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony