Testy dronów do przewozu ciężkich towarów

Dron ważący 130 kg w locie (fot. Leonardo)

Leonardo kontynuuje eksperymenty w dziedzinie zaawansowanej mobilności powietrznej, mając na celu przyspieszenie wprowadzania dronów na cywilne niebo i rozwój innowacyjnych usług opartych na dronach dla Włoch i nie tylko.

W ramach niedawnej współpracy z gminą Turyn i D-Flight (spółka z grupy ENAV, należąca do Leonardo i Telespazio), Leonardo przeprowadził serię lotów testowych, w których dron ważący 130 kg. z elektrycznym układem napędowym przewoził ładunki do 25 kg. Demo, które zostało zatwierdzone przez ENAC (włoski Urząd Lotnictwa Cywilnego) i odbyło się w Turynie, jest kolejnym krokiem w kierunku nowego modelu logistyki transportu lotniczego na trasach średniego zasięgu, definiowanych jako trasy do 50 km.

Projekt o nazwie „Sumeri: Si Salpa!" jest pierwszym we Włoszech i jednym z pierwszych na świecie, w którym zdalnie sterowany system o tych właściwościach wykonywał loty w środowisku miejskim. Jest to część serii eksperymentów, które doprowadzą, że w przyszłości drony przewożące setki kilogramów towarów będą wykonywać loty na odległość do 50 km, a operatorzy wykorzystywać będą standard BVLOS – Beyond Visual Line of Site.

Laurent Sissmann, wiceprezes ds. Systemów Bezzałogowych w Leonardo, powiedział: „Inicjatywa ta jest wyrazem wizji Leonardo, aby uczynić miasta bardziej funkcjonalnymi, zrównoważonymi i przyjaznymi dla środowiska poprzez zastosowanie nowych technologii w dziedzinie bezzałogowych statków powietrznych i logistyki, które również mogą być używane w nagłych przypadkach, takich jak te, które obserwujemy w ostatnich miesiącach. Sztuczna inteligencja i automatyzacja w połączeniu z doświadczeniem lotniczym Leonardo na poziomie systemowym umożliwiają nam wprowadzanie nowych, ekscytujących rodzajów operacji lotniczych z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa. Serdecznie dziękujemy gminie Turyn, która odgrywa wiodącą rolę w tej dziedzinie. Chciałbym również wyrazić wdzięczność ENAC za ich wsparcie, które umożliwiło nam przeprowadzenie tej innowacyjnej próby technologicznej w pełnej zgodności z odpowiednimi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i ochrony. Wreszcie, jesteśmy bardzo zadowoleni, widząc dalszy rozwój firmy D-Flight, która wniosła do tej demonstracji technologii swoją specjalistyczną wiedzę wykorzystując platformę zarządzania ruchem lotniczym".

Test obejmował trzy czynniki, które będą miały zasadnicze znaczenie dla rozwoju innowacyjnych usług logistycznych w środowisku miejskim: dużą ładowność drona, wysoki poziom automatyzacji oraz zaawansowane możliwości zarządzania ruchem lotniczym. Korzyści dla obywateli z takich usług będą obejmować szybsze dostawy, niższe koszty i, co najważniejsze, mniejsze zanieczyszczenie powietrza dzięki elektrycznym układom napędowym dronów.

Alessio Quaranta, dyrektor generalny ENAC, powiedział: „Doświadczenie, które zdobyliśmy w ramach projektu Sumeri, zwiększyło naszą zdolność do wdrażania innowacyjnych metodologii analizy ryzyka, przewidzianych przepisami dotyczącymi eksploatacji dronów, w szczególności transportu towarów na obszarach miejskich. Jest to ważna część rozwoju miast i zaawansowanej mobilności powietrznej we Włoszech. Projekt Sumeri jest częścią krajowej inicjatywy na rzecz rozwoju innowacyjnej mobilności w całych Włoszech, nad którą ENAC pracuje wraz z Ministerstwem Infrastruktury i Transportu, Ministerstwem Innowacji i Cyfryzacji przy aktywnym wsparciu głównych krajowych interesariuszy, takich jak Leonardo. Mamy nadzieję, że jest to model, który będziemy mogli eksportować na całą Europę".

„Mobilność powietrzna w miastach jest najważniejszym elementem i drogą do znaczących innowacji. Jednocześnie jest to jedna z najtrudniejszych do opracowania technologii „inteligentnych miast", ale w dużym stopniu obszar, w którym chętnie przekraczamy granice poprzez eksperymenty. Jednym z najciekawszych przypadków użycia miejskiej mobilności lotniczej jest umożliwienie transportu towarów z centrów dystrybucji do klienta końcowego („ostatnia mila") za pośrednictwem różnych środków transportu, co będzie miało pozytywny wpływ na miasto, obywateli i środowisko" – powiedział Marco Pironti, radny ds. Innowacji miasta Turyn, gdzie przeprowadzono testy.

Demonstrację ułatwia oprogramowanie platformy do zarządzania ruchem lotniczym opracowane przez firmę D-Flight, która korzysta również z okazji, aby wypróbować nową aplikację mobilną, która może ułatwić planowanie misji i wykonywanie zadań podczas ich realizacji. Zastosowanie takich systemów podkreśla skuteczną, innowacyjną i praktyczną odpowiedź firmy na przyszłe europejskie regulacje dotyczące U-space, przestrzeni powietrznej przeznaczonej specjalnie dla zdalnie sterowanych statków powietrznych. D-Flight oferuje jedną z pierwszych, europejskich platform oprogramowania operacyjnego dla U-space, która umożliwia współistnienie tradycyjnych samolotów i dronów w tej samej przestrzeni powietrznej. Zdolność firmy do wspierania stopniowego wprowadzania nowych usług dronów pozwoli na zrównoważony rozwój wciąż rozwijającego się sektora.

Źródło: leonardocompany.com
comments powered by Disqus