Przejdź do treści
Latajmy Bezpiecznie
Źródło artykułu

Latajmy Bezpiecznie: Informacja o statusie lotniska EPSY

Zespół Latajmy Bezpiecznie otrzymał i opublikował kolejne zgłoszenie. Pokazuje ono jak w pewnych sytuacjach nieskuteczne mogą być bariery bezpieczeństwa. Pilot chciał dobrze przygotować się do lotu, ale nie udało mu się na tym etapie odnaleźć pewnej istotnej informacji. PAŻP nie opublikował NOTAM, który informowałby o zagrożeniu. Jako bariera bezpieczeństwa nie spisał się też FIS. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze. Zapraszamy do lektury – zobaczcie czy to, co się wydarzyło nie przypomina Wam przypadkiem dziurawych plastrów sera z modelu prof. Reasona?

Opis zgłoszenia numer 21/2014

W ostatni weekend korzystając z chwilowej lepszej pogody postanowiłem się wybrać na lot po Warmii i Mazurach. Trasa przebiegała w okolicach lotniska w Szymanach (EPSY), więc rozważałem możliwość wykonania tam touch-and-go. Ponieważ z jednej strony wiem, że na EPSY trwa modernizacja lotniska, z drugiej jednak strony latem otrzymałem od miejscowego aeroklubu zaproszenie na organizowany tam piknik lotniczy, postanowiłem sprawdzić w dokumentacji, czy lotnisko jest czynne dla ruchu VFR.

Ponieważ nie znalazłem żadnego NOTAM zamykającego, a w aktualnym AIP VFR Polska znajdowały się pełne zapisy co do procedur na lotnisku, bez żadnych adnotacji o zamknięciu – wyciągnąłem wniosek, że lotnisko jest czynne. W tym przekonaniu utwierdził mnie jeszcze FIS Olsztyn, który nie oponował, gdy zgłosiłem przejście na częstotliwość Szyman, wyraźnie informując o zamiarze lądowania. W rzeczywistości lotnisko jest jednak zamknięte, o czym świadczą na szczęście wyraźne krzyże wymalowane na pasach. Wylewany jest nowy asfalt, a pas jest przegrodzony mniej więcej w połowie przez płotki.

Po powrocie sprawdziłem jeszcze raz. Trzeba przyznać, że w AIP Polska znajduje się Suplement z roku 2013, który zamyka Szymany do roku 2015. Uważam jednak, że informacja ta jest zbyt ukryta, biorąc pod uwagę skutki, jakie może spowodować np. lądowanie w słabej widzialności na zamkniętym pasie, na którym trwają prace budowlane. Lotnisko powinno być zdecydowanie zamknięte depeszą NOTAM i/lub wpisem umieszczonym bezpośrednio w AIP VFR w rozdziale poświęconym EPSY.

Obecna sytuacja powoduje, że pilot musi przeanalizować przed lotem dodatkowo kilkadziesiąt pozycji ze zbioru Suplementów do AIP, aby upewnić się, czy nie ma tam na pewno żadnych dodatkowych zmian. Niepotrzebnie wydłuża to czas przygotowania do lotu. Inna sprawa, że FIS powinien reagować na informację o zamiarze lądowania na zamkniętym lotnisku, chyba, że FIS Olsztyn też nie zna aktualnego statusu Szyman...

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony