KWK Marcel i inne przeszkody

Latajmy Bezpiecznie

Zapraszamy do zapoznania się ze zgłoszeniem nadesłany do Zespołu Latajmy Bezpiecznie, dotyczącego przeszkód lotniczych.

Opis zgłoszenia 20/2011 KWK Marcel i inne przeszkody:

Chciałem zgłosić do Was obiekt, który jest jednym z najwyższych w regionie, nie posiadającym oznakowania przeszkodowego. Obiekt znajduje się w Radlinie. Należy do Elektrociepłowni Marcel i ma 79 metrów [50*02'36''N 18*29'03''E 285+79 metrów, czyli ok. 364 m AMSL].

Nie wiem czy jest przeszkodą lotniczą w myśl obowiązującego prawa, aczkolwiek komin EC Marcel dawniej miał malowanie przeszkodowe, więc być może kiedyś był uznany za przeszkodę lotniczą. Dziś nie ma malowania ani oświetlenia, pomimo że w odległości 1 km od niego niższe szyby KWK Marcel takie oświetlenie posiadają. Być może właściciel po prostu obowiązek oznakowania zaniedbuje. Podobnie nie wiem dlaczego komin EC w Zabrzu 200 metrów wysokości wg AIP nie posiada oznakowania dziennego [50*17'56''N 18*48'44'']. Tak wysoki obiekt chyba powinien być pomalowany.

Jako pilot amator chciałem również zapytać o wykazy przeszkód lotniczych poniżej 100 metrów AGL. Na AIP VFR Poland nie ma takiego wykazu, co dla samolotów komunikacyjnych nie jest zagrożeniem, ale w lotnictwie ultralekkim powoduje to - wydaje mi się - pewne zagrożenia. Nie mogę znaleźć nigdzie wykazu przeszkód lotniczych w Polsce poniżej 100 m AGL. Wykaz taki np. wg województw mógłby znajdować się w zbiorach AIP VFR Polska. Z tego powodu również nie wiem czy w/w komin jest przeszkodą lotniczą. Czy nie można by publikować wykazów obiektów powyżej 50 metrów AGL uznanych przez ULC za przeszkody w AIP VFR Poland?
 

Źródło: Latajmy Bezpiecznie
comments powered by Disqus

Komentarze

C152 - skoro korzystasz z 96C, to może będziesz mógł mi trochę pomóc? Od niedawna mam to ustrojstwo pożyczone od znajomego ale ostatnio było używane ponad rok temu i nie wiem, na ile aktualne są mapy (np. drogi) i wszystkie dane dotyczące stref, TMA, itp. W jaki sposób mogę sprawdzić datę ostatniej aktualizacji mapy i bazy danych? I jak mogę je uaktualnić? Czy ewentualnie np. mapy z Garmina aera 500 lub Garmina 596 mogą zostać wykorzystane dla 96C, czy też tutaj potrzebne mi są jakieś inne?

Z góry dzięki za pomoc.

Zapomniałem. Najważniesze to musisz odróżnić dwie rzeczy tj. INTL standard autoroute basemap, która zasadniczo chyba w Garminie 96C nic się nie zmieniła od wielu lat to jest wersja 3.00 - po prostu, miasta i z grubsza drogi, koleje. Oraz drugie to co kolega Anonim ci wyjaśniał poniżej to dane aeronautyczne/aviation data i to właśnie te dane musisz zaktualizować przez stronę Garmina, żebyś miał aktualne CTR TMA EP itd. Bo to się zmienia w kółko w cyklu airac, zakazane, ograniczone, suplementy, szybowce, itd. A w praktyce i tak na koniec wszystkiego trzeba wziąć do ręki aktualne AIP, suplementy i NOTAM, AUP. Ja np. aktualizuję tylko wtedy gdy zmnieni się coś ważnego w moim terenie czyli raz na rok. Aktualizacja jest na całą Europę i opłaca się aktualizować to co miesiąc wtedy gdy ktoś często lata, ale tak normalnie to można sobie aktualizacje zrobić przed sezonem raz w roku. Na koniec i tak najważniejsze jest aktualne AIP i ASM-2 a nie to co w GPS'ie.

Dzięki za wszystkie informacje. Na razie zarejestrowałem produkt na stronie Garmina, pobrałem najnowszy software, a po sprawdzeniu, że dane navdata są z 2009 stwierdziłem, że pasuje je uaktualnić. Tak też zrobiłem - co ciekawe, w pudełku był nawet kupon z kodem na jedno darmowe uaktualnienie (sprzed kilku lat ale zadziałał). Oprócz tego wgrałem stąd bazę punktów GPSavio i powoli zaczynam rozgryzać całe to urządzenie. Jasna sprawa, że mapy przynajmniej na razie są i będą numerem jeden, oprócz tego wszystkie inne informacje.

Tutaj masz linka z instrukcją do 96C: http://www8.garmin.com/manuals/461_OwnersManual.pdf
Sorry ale po polsku to takiej chyba nie ma.

Nie jest możliwe wykorzystanie map z Aery lub 596. Licencje i mapy są zabezpieczone we wszystkich Garminach. Do GPSMap 96C mapa podstawowa (basemap) zainstalowana jest na stałe i aktualizuje się ją dopiero po rejestracji produktu na stronie: https://my.garmin.com wg numeru seryjnego urządzenia. Szczegóły znajdziesz na stronach Garmin. Ten model można aktualizować tylko przez USB, przez stronę WWW Garmina. Mapa w 96C tzw. basemap nie jest zbyt szczegółowa: podstawowe drogi, mista, większe jeziora, rzeki. Dokładnej mapy topograficznej nie ma. Można taką wgrać samemu. Ja mam wgraną http://ump.waw.pl/ topograficzną oraz dodatkowo warstwice terenu i działa OK.
Lecz sprawa jest taka ,że 96C (zresztą inne też) ma słaby procesor oraz ograniczoną pamięć i czym więcej załadujesz szczegółowych map tym wolniej działa. Jeżeli masz pożyczone od kogoś to urządzenie to ja bym nie kombinował tylko zapoznał sie przede wszystkim ze wskaźnikiem HSI (o tym przeczytasz w instrukcji). Wg HSI również można fajnie polatać na GPS i nie trzeba map. Dodam, że 96C ma dużą funkcjonalność i jest jednym ze starych najlepszych GPS lotniczych (oczywiście każdy chwali swoje). Dzieki temu, że ma słaby procesor i mały ekran to trzyma długo na bateriach. U mnie na Energizer ultimate lithium daje 42 godziny. Np. Aera lub Av8or BendixKing to odpowiednio 2h i 1,5h. Jak by co, to dopóki nie zapoznasz się z techniką GPS na ziemi to zostaw to i bierz mapy, potem spróbuj w samochodzie potrenować, że niby to trasa lotnicza, na koniec dopiero bierz do samolotu, ale tylko z mapami. Na koniec jeszcze potrzebujesz dobrą antenę, bez anteny zgubisz sygnał prędzej czy później w najważniejszym momencie, np. zakręt lub opad.

Aby sprawdzić są dwie możliwości.
1. Podczas startu pojawia się na dole wykaz map. Powinno to wyglądać tak. Jeppesen Atlantic xxyy gdzie xx to rok, a yy to cykl wydania (jest 13 w ciągu roku). czyli np 03 będzie oznaczać że masz stan bazy aktualny na marzec.
2. W menu urządzenia masz zakładkę maps lub database i tam również jest ta informacja.
Co do aktualizacji to na stronie garmina możesz zakupić i zaktualizować bazę. koszt jednorazowy to 40Euro.

Zwracałam się w ubiegłym roku do PAZP z propozycją przeniesienia wykazu publikowanych przeszkód z AIP Polska ENR 5.4 do AIP VFR - bezskutecznie.
A wielka szkoda, informacje te są bardziej potrzebne lotnikom latającym w VFR.
Miały miejsce w przeszłości wypadki śmiertelne "przytulenia się" do kominów,masztów.
To nasze bezpieczeństwo w lataniu.

Wykaz przeszkód lotniczych znajduje się w
AIP Polska ENR 5.4 i jest aktualizowany w cyklu AIRAC. Ponadto przeszkody, łącznie z el. wiatrowymi są na mapie PAZP (oczywiście na dzień druku). Zgłaszanie przeszkód lotniczych reguluje natomiast Prawo Lotnicze oraz Rozporządzenia wykonawcze Ministra Infrastruktury. Inne uregulowania dotyczą obiektów budowlanych w okolicach lotnisk co reguluje odrębne Rozporządzenie. Ja na przykład sam sobie aktualizuję bazę przeszkód w GPS wg AIP a inne ważne przeszkody w swoim rejonie dodaję (np. silosy), bo każda wysoka przeszkoda to zarazem punkt nawigacyjny, więc warto je mieć. Nowsze modele GPS posidają bazę przeszkód Jeppesen'a - aktualizacje odpłatne. Moim jednak zdaniem zamiast płacić lepiej samemu nanosić sobie przeszkody na mapę i dodawać do GPS'a.

Jakiego posiadasz GPS'a i jak je oznaczasz?

Ja mam akurat Garmin 96C. Niezależnie jednak od producenta czy modelu, każdy GPS lotniczy przenośny czy pokładowy posiada w menu opcję dodawania i konfiguracji własnych punktów na mapie. Punkt taki wprowadza się bezpośrednio z urządzenia lub przy pomocy oprogramowania producenta (w przypadku GARMIN jest to program MAPSOURCE). Punkt oznacza się ikoną np. budynek, wieża niska, wysoka, maszt, pkt. nawigacyjny, itp. dostępną w bazie urządzenia oraz zpisuje m.in. wysokość, współrzędne, nazwę oraz tzw. 'proximity' w sytuacji gdzie mamy np. kilkanaście el. wiatrowych na małym obszarze i oznaczenie wszystkich zmniejszyłoby czytelność mapy. W takim wypadku wyliczamy średnią dla współrzędnych obiektu i obszar oznaczamy promieniem w polu 'proximity' np. 3NM - na mapie GPS pojawi się czerwony koło o prominiu 3NM. Powyższe jednak może służyć jedynie za pomocą nawigacyjną. Trzeba pamiętać, że wysokość podawana przez GPS to składowa obarczona błędem ze względu na specyfikę jej wyliczania i są to mniejsze dokładności niż te określające współrzędne. Najlepiej zapoznać się z terenem przed lotem i wyliczyć minimalne wysokości lotu dla odcinków trasy zgodnie z przepisami Prawo Lotnicze a przenośny GPS traktować jako dodatkową pomoc.