Cessna: Świetlana przyszłość nie dla Skycatchera
Scott Ernest, Prezes i dyrektor zarządzający zakładów Cessna Aircraft, podczas konwencji Krajowego Stowarzyszenia Lotnictwa Biznesowego (National Business Aviation Association, 21.10.2013) przedstawił aktualne informacje o prawie pełnej linii produktów firmy, dając przy tym wyraźnie do zrozumienia, że o niektórych sprawach nie chce mówić.
Dotyczyły to rozwoju modelu Skycatcher i zdarzenia z udziałem samolotu Cessna 182 JT-A wyposażonego w silnik diesla produkcji SMA (po awarii silnika samolot lądował w terenie przygodnym 21 sierpnia 2013 r.).
Zapytany podczas konferencji prasowej przez reportera o samoloty Skycatcher, Ernest podsumował ich los dwoma słowami: „Bez przyszłości”. Dodatkowe pytania reportera wywoływały te samą odpowiedź: „Bez przyszłości”. Po zakończeniu konferencji prasowej, Jodi Noah, kierująca w zakładach Cessna linią produktów z napędem śmigłowym, stwierdziła jednak, że na stanie firmy znajdują się Skycatchery gotowe do wysyłki, a ponadto wciąż są one objęte linią produktową. Informację podaną przez AOPA Online w marcu (o tym, że prawie 90 Skycatcherów było na stanie firmy) skomentowała jako „zasadniczo zgodną ze stanem faktycznym”. Aktualna dokumentacja FAA wskazuje, że Cessna dysponuje jeszcze 87 egzemplarzami tych lekkich samolotów. Jodi podkreśliła, że obecna produkcja ich nie obejmuje. Po konferencji Ernest powiedział, że samolot ten po prostu nie przyjął się na rynku. Projekt ten uruchomiono jeszcze przed jego zatrudnieniem w zakładach Cessna. W ubiegłym roku zakłady sugerowały, że być może będą certyfikować Skycatchera w innej kategorii z przeznaczeniem na rynek europejski, gdzie władze lotnicze nie uznają amerykańskiej kategorii samolotów lekkich (LSA). Noah przyznał jednak, że działania te zatrzymano, ponieważ Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wymagała raczej wprowadzenia zmian w samolocie i nowego programu prób w locie, a nie tylko zmiany dokumentacyjnej – co sprawiło, że projekt stał się nieatrakcyjny finansowo dla zakładów Cessna.
Informacje dodatkowe z prasy niemieckiej
Scott Ernest – dyrektor generalny firmy Cessna powiedział podczas tegorocznych targów lotniczych zorganizowanych przez NBAA (Narodowe Stowarzyszenie Lotnictwa Biznesowego – USA) w Las Vegas, że nie widzi żadnej przyszłości dla modelu Cessna 162 Skycatcher. To koniec dla produkowanego przez Cessnę w Chinach lekkiego samolotu.
Cessna planowała pierwotnie budowę około 700 sztuk rocznie modelu Skycatcher. W rzeczywistości okazało się, według stowarzyszenia GAMA (General Aviation Manufacturers Association – Stowarzyszenie Producentów Statków Powietrznych Lotnictwa Ogólnego – USA), że w roku 2012 firma sprzedała i dostarczyła tylko 12 egzemplarzy. W roku 2013 książka zamówień pozostała prawie zupełnie pusta. Od drugiego kwartału 2013 nie został sprzedany ani jeden egzemplarz. Ernest powiedział, że jest sprawą otwartą, co stanie się z samolotami już wyprodukowanymi, które są na stanie firmy, a nie zostały jeszcze sprzedane.
Komentarze