Przejdź do treści
Źródło artykułu

Jumbo Jety w Pyrzowicach

Jumbo Jet, czyli Boeing 747, cały czas jest symbolem lotnictwa komunikacyjnego. Z okazji niedawnego, kolejnego już lądowania tego statku powietrznego w Pyrzowicach, chciałbym dokonać małego, historycznego podsumowania dotychczasowych wizyt Jumbo Jetów na naszym lotnisku.

Najpierw jednak kilka słów o samej maszynie. Pierwszy Boeing 747 wzniósł się w powietrze 9 lutego 1969 roku inaugurując tym samym nową erę w dziejach światowego lotnictwa komunikacyjnego. Dzięki Jumbo świat stał się mniejszy. Samolot umożliwił przewożenie na o wiele dłuższych niż wcześniej dystansach, zdecydowanie większej liczby pasażerów niż dotychczas do tego w bardziej komfortowych warunkach. Do tej pory wyprodukowano 1452 egzemplarzy Jumbo Jetów z czego 744 sztuki nadal można spotkać na niebie. Największym użytkownikiem Boeinga 747 w wersji pasażerskiej jest linia British Airways (52 sztuki), a w wersji towarowej amerykańska Kalitta Air (22 sztuki).

Boeingi 747 niestety nie obsługują na żadne polskie lotnisko regularnej trasy pasażerskiej, czy też towarowej. Maszyny tego typu można spotkać w Polsce na razie tylko z okazji realizowanych rejsów czarterowych. Do tej pory Jumbo Jety lądowały w Katowice Airport szesnaście razy. Poniżej kilka słów o każdej z wizyt.

27.10.2003 - pierwsza wizyta Jumbo Jeta w historii Katowice Airport (fot. archiwum GTL SA)

Historia wizyt Jumbo Jetów w Katowice Airport datuje się od czwartku 27 października 2003 roku. Właśnie tego dnia, po raz pierwszy na pyrzowickim lotnisku wylądował Boeing 747. Była to maszyna przeznaczona do przewozu towarów w wersji 400, nosząca znaki rejestracyjne LX-OCV. Wyprodukowany w 1999 roku samolot należał do luksemburskiej linii lotniczej Cargolux.

22.09.2007 - towarowy Boeing 742 chwilę po starcie z Pyrzowic (fot. Piotr Winkler)

Na kolejną wizytę Jumbo w Pyrzowicach fani lotnictwa musieli czekać prawie cztery lata. W sobotę 21 września 2007 roku w Katowice Airport wylądował Boeing 747-200 w wersji cargo. Samolot należał do nieistniejącej już, niewielkiej, hiszpańskiej linii lotniczej GirJet i nosił znaki EC-KEP. Z fabryki Boeinga wyleciał w wersji pasażerskiej w 1987 roku. Przez prawie dwadzieścia lat woził podróżnych w barwach linii lotniczej Martin Air Holland z krótkim dwumiesięcznym leasingiem w 1989 roku na rzecz Virgin Atlantic Airways. Co bardzo charakterystyczne dla wersji 200 Jumbo Jeta po dwudziestu latach służby przeszedł przebudowę na wersję towarową i następnie trafił do linii GirJet, a po plajcie tego przewoźnika do Pegasus Aviation, a następnie Rayyan Air. Samolot cały czas jest w czynnej służbie.

28.09.2008 - Boeinga 744 Cargolux w Katowice Airport (fot. Piotr Winkler)

Ponownie Jumbo Jeta można było spotkać w Katowicach niemal rok po poprzedniej wizycie. Tym razem w niedzielę 28 września 2008 roku na pyrzowickim lotnisku wylądował Boeing 747-400F należący do linii lotniczej Cargolux. Maszyna o znakach rejestracyjnych LX-VCV została wyprodukowana w 2005 roku i od momentu opuszczenie fabryki należy do luksemburskiego przewoźnika.

23.04.2009 - Boeing 747-200 izraelskich linii CAL na płycie postojowej nr 1 pyrzowickiego lotniska (fot. Piotr Winkler)

Po niemal siedmiu miesiącach od ostatniej wizyty ponownie w Katowice Airport wylądował Jumbo. Było to w czwartek 23 kwietnia 2009 roku. Znowu mieliśmy okazję gościć Boeinga 747-200 w wersji towarowej. Tym razem statek powietrzny należał do izraelskich linii lotniczych Cargo Air Lines (CAL) i nosił znaki rejestracyjne 4X-ICL. Samolot przyleciał do Katowic z Tel Awiwu i po załadowaniu frachtu odleciał do belgijskiego Liege. Był to najstarszy Jumbo Jet, jaki do tej pory nas odwiedził. Został wyprodukowany w 1979 roku. Przez dwadzieścia lat była to maszyna pasażerska latająca w barwach takich linii jak Transamerican Airlines, Nigeria Airways i UTA. W 1986 roku samolot przeszedł przebudowę na wersję towarową i trafił do linii Cargolux, gdzie był użytkowany do 1999 roku. Następnie trafił do izraelskich linii lotniczych Cargo Air Lines. W 2011 roku przeszedł na zasłużoną, lotniczą „emeryturę”.

18.07.2009 - Katowice Airport ponownie odwiedza Boeing 742 Cargo Air Lines (fot. Piotr Winkler)

Kolejny raz Jumbo Jet należący do Cargo Air Lines wylądował w Pyrzowicach w piątek 18 lipca 2009 roku. Ponownie był to przebudowany swego czasu z wersji pasażerskiej na towarową Boeing 747-200, nosił jednak inne znaki rejestracyjne 4X-ICM. Był to 438 Jumbo Jet wyprodukowany przez Boeinga. Fabrykę opuścił w 1980 roku.

20.06.2010 - towarowy Jumbo Jet Atlas Air na chwilę przed startem z Katowic do Seulu (fot. Piotr Winkler)

Do następnej wizyty Jumbo Jeta w Pyrzowicach doszło w niedzielę 20 czerwca 2010 roku. Tym razem maszyna przyleciała z Seulu przez Kazachstan i po rozładunku odleciała z powrotem do stolicy Korei Południowej. Był to towarowy Boeing 747-400F w barwach amerykańskiej linii lotniczej Atlas Air o znakach rejestracyjnych N418MC. Samolot został wyprodukowany w 2002 roku i od nowości użytkowany jest przez Atlas Air.

I w taki oto sposób dotarliśmy do roku 2011, który jak do tej pory był najlepszym w historii Pyrzowic pod względem częstotliwości wizyt Jumbo Jetów. Lądowały one w Pyrzowicach, aż ośmiokrotnie.

 

Udana seria zaczęła się 16 czerwca 2011 roku, kiedy to w Katowice Airport wylądował Boeing 747-400BCF Atlas Air o znakach rejestracyjnych N459MC. Wyprodukowana w 1982 roku maszyna od nowości latała w Japan Airlines w wersji pasażerskiej. Po czternastu latach użytkowania japoński przewoźnik zlecił jej przerobienie na wersję cargo i w takiej konfiguracji użytkował ją do 2011 roku, kiedy to w maju trafiła do Atlas Air, gdzie lata do chwili obecnej. Dzień później przyleciał drugi Boeing 747-400BCF Atlas Air o znakach rejestracyjnych N458MC. Samolot został wyprodukowany w 1994 roku, fabrykę opuścił w wersji cargo i trafił do Japan Airlines, gdzie służył do grudnia 2010 roku, by następnie zasilić flotę Atlas Air. Obydwa Jumbo Jety po załadunku w Katowice Airport wyruszyły w daleką podróż do Buenos Aires z międzylądowaniem technicznym na dotankowanie w Dakarze.

19.09.2011 - po raz pierwszy w historii pasażerski Jumbo startuje z Katowice Airport (fot. Piotr Adamczyk)

W poniedziałek 19 września 2011 roku po raz pierwszy w historii pyrzowickiego lotniska mieliśmy okazję gościć Jumbo Jeta w wersji pasażerskiej. Był to wyprodukowany w 1996 roku Boeing 747-400 o znakach rejestracyjnych 4X-ELH w barwach izraelskich, narodowych linii lotniczych ElAl. We flocie przewoźnika maszyna znalazła się w lutym 2011 roku, wcześniej użytkowana była przez linie lotnicze Pullmantur Air i Singapore Airlines. Ponownie Jumbo o tych samych znakach rejestracyjnych odwiedził Katowice Airport 30 września i 14 listopada 2011 roku.

28.11.2011 - Boeing 747-400 El-Al (reg. 4X-ELD) na płycie postojowej pyrzowickiego lotniska (fot. Piotr Winkler)

Po raz ostatni pasażerski Jumbo Jeta w 2011 roku wylądował w Pyrzowicach 28 listopada. Był to ponownie Boeing 747-400 izraelskich narodowych linii lotniczych ElAl, jednak o innych znakach rejestracyjnych tj. 4X-ELD. Samolot z taśmy produkcyjnej zszedł z numerem 1215 w 1999 roku i od nowości jest użytkowany przez linie ElAl.

7.12.2011 - towarowy Jumbo tureckiej linii MyCargo na kilka minut przed startem z Pyrzowic (fot. Piotr Adamczyk)

W grudniu 2011 roku fani lotnictwa ponownie mogli zobaczyć w Katowice Airport Jumbo Jety w wersji cargo. We wtorek 6 grudnia 2011 roku na pyrzowickim lotnisku wylądował Boeinga 747-400 BDSF linii lotniczej MyCargo. Samolot o znakach rejestracyjnych TC-ACF przyleciał ze Stambułu, aby po załadunku frachtu dzień później odlecieć do największego miasta Turcji. Samolot z taśmy produkcyjnej Boeinga w wersji pasażerskiej zjechał w 1993 roku. Od nowości do końca 2010 roku znajdował się we flocie japońskich linii lotniczych All Nippon Airways, następnie został przerobiony na wersję cargo i trafił do tureckiego operatora MyCargo.

20.12.2011 - Boeing 744 BCF National Air Cargo w Katowice Airport (fot. Piotr Adamczyk)

Dnia 20 grudnia 2011 roku do Katowice Airport z Dubaju przyleciał Boeing 747-400BCF linii lotniczej National Air Cargo. Dzień później samolot z towarem odleciał do Chicago. Maszyna nosiła znaki rejestracyjne TF-NAC i została wyprodukowana w 1991 roku w wersji pasażerskiej. Jej pierwszym użytkownikiem były linie Air France. Dziewiętnaście lat po opuszczeniu fabryki samolot został przerobiony na wersję towarową i od tego czasu znajduje się we flocie National Air Cargo.

Rok 2012 jak do tej pory stał pod znakiem dwóch wizyt pasażerskich Boeingów 747-400 izraelskich linii lotniczych El Al.

12.03.2012 - osiemnastoletni Boeing 744 linii lotniczej ElAl w Pyrzowicach (fot. Piotr Adamczyk)

Pierwsza wizyta odbyła się 12 marca br. Tego dnia z Tel Awiwu przyleciał Jumbo Jet o znakach rejestracyjnych 4X-ELB. Samolot wyprodukowano w 1994 roku. Był to 1032 Boeing 747, który opuścił taśmę produkcyjną. Od nowości znajduje się we flocie linii ElAl.

5.11.2012 - lądowanie izraelskiego Jumbo Jeta w Katowice Airport (fot. Piotr Adamczyk)

Ostatnia jak do tej pory wizyta Jumbo Jeta w Pyrzowicach odbyła się 5 listopada 2012 roku. Podobnie jak w marcu Boeing 747-400 przyleciał z Tel Awiwu. Jest to 1045 Jumbo Jet wyprodukowany przez Boeinga. Taśmę produkcyjną opuścił w 1994 roku. Do 2004 roku samolot użytkowany był przez Singapore Airlines następnie znalazł się we flocie izraelskiego przewoźnika.

Ostatnia wizyta Boeinga 747 z pewnością nie była ostatnią. Czas pokaże, kiedy ten gigant ponownie pojawi się w Katowice Airport.

Piotr Adamczyk
Dział Komunikacji i Promocji Katowice Airport

blog.katowice-airport.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony