Przejdź do treści
Źródło artykułu

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Bezpieczeństwo: Świat – Europa – Polska”

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Bezpieczeństwo: Świat – Europa – Polska”pod przewodnim tematem „Bezpieczeństwo i ochrona lotnictwa cywilnego”

W dniach 14 – 16 września 2011 r. na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach oraz Wydziału Zamiejscowego w Gliwicach Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa odbędzie się IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Bezpieczeństwo: Świat – Europa – Polska” pod przewodnim tematem „Bezpieczeństwo i ochrona lotnictwa cywilnego”.

Celem Konferencji jest omówienie systemu ochrony lotnictwa cywilnego; jego zagrożeń, analiza zagadnień pokrewnych, począwszy od refleksji nad bezpieczeństwem, przez rozważania o granicach między wolnością bezpieczeństwem, skończywszy na infrastrukturze krytycznej i zarządzaniu w sytuacjach zagrożeń.
W dniu 14 września odbędą się obrady panelowe „System ochrony lotnictwa cywilnego w świetle nowelizacji ustawy Prawo lotnicze” wraz z pokazem działań służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo
w sytuacji kryzysowej.

Panel ma charakter zamknięty dla zaproszonych przedstawicieli administracji rządowej, Straży Granicznej, zarządzających portami lotniczymi, ekspertów i naukowców zajmujących się problematyką bezpieczeństwa w komunikacji lotniczej. Obrady i dyskusja toczyć się będą wokół dyskursu zmian przepisów ustawy Prawo lotnicze w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego. Jest to temat ważki będący przedmiotem zainteresowania zarówno Straży Granicznej, Zarządzających lotniskami, jak również naukowców zajmujących się problematyką bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Nowelizacja ustawy Prawo lotnicze wprowadza istotne zmiany w dotychczasowym systemie ochrony lotnictwa cywilnego, w tym najważniejszą dotyczącą przekazania przez Straż Graniczną realizacji kontroli bezpieczeństwa zarządzającym portami lotniczymi. Próba omówienia szczegółowych rozwiązań w kontroli bezpieczeństwa w komunikacji lotniczej po wejściu w życie nowelizacji,

a przede wszystkim wypracowania określonego modelu współpracy jest konieczna dla zachowania dotychczasowych standardów bezpieczeństwa. Wystąpienia eksperckie wygłoszą m.in. Komendant Główny Straży Granicznej gen. bryg. SG Leszek Elas, Wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Zbigniew Mączka, Prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A. Artur Tomasik, Dziekan Wydziału Zamiejscowego w Gliwicach Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa dr Adrian Sadkowski oraz Chief Operating Officer Securitas Aviation Peter Schollmann.

Drugi dzień Konferencji (15 września) oscylował będzie wokół problematyki bezpieczeństwa w komunikacji w rożnych kontekstach i aspektach. Swoje wystąpienia zaprezentują pragmatycy i naukowcy z dziedziny bezpieczeństwa. Organizatorem Konferencji jest Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa z siedzibą w Poznaniu Wydział Zamiejscowy w Gliwicach wraz z Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice”.

Partnerem Głównym Konferencji jest Securitas Transport Aviation Security. Partnerzy Konferencji to Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Łodzi oraz Anglomet System przedstawiciel Smitsh Heimann GmbH.

Patronatem Honorowym Konferencję objęli: Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji Pan Jerzy Miller oraz Komendant Główny Straży Granicznej gen. bryg. SG Leszek Elas.
O Katowice Airport

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach od 1994 roku zarządzany jest przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA. Jest trzecim w Polsce pod względem wielkości obsługiwanego ruchu pasażerskiego. W roku 2010 z połączeń oferowanych z Pyrzowic skorzystało w sumie 2 403 253 pasażerów, z tej liczby aż 693 880 osób podróżowało liniami czarterowymi. Aktualnie z lotniska operuje czterech przewoźników regularnych. Dwóch sieciowych, PLL LOT i Lufthansa oraz dwóch niskokosztowych, Wizz Air i Ryanair. W sumie linie te obsługują z Katowic 27 kierunków do trzynastu europejskich państw. Ponadto MPL Katowice dysponuje bogatą siatką połączeń czarterowych, która w sezonie wiosna-lato 2011 obejmuje trzydzieści sześć kierunków do trzynastu państw w Europie, Azji i Afryce Północnej. Na trasach tych przewozy realizuje ponad trzydzieści linii czarterowych. Lotnisko jest także liderem wśród polskich portów regionalnych w obsłudze ruchu towarowego. W roku 2010 w Pyrzowicach odprawiono ponad 11 tys. ton ładunków o 70% więcej niż w roku 2009. Od początku 2011 roku w Katowice Airport odprawiono o ponad 90 tys. więcej pasażerów (+5,5%, 1 740 987) niż przez pierwsze osiem miesięcy zeszłego roku. Prognozuje się, że do końca roku na pyrzowickim lotnisku zostanie odprawionych 2,55 mln pasażerów, będzie to najlepszy wynik w historii lotniska. W kwietniu br., po kosztującej ponad 6 mln zł modernizacji, na lotnisku oddano do użytku hangar do obsługi technicznej samolotów. W trakcie budowy jest nowy hangar, gdzie będzie można równolegle serwisować dwa duże samoloty klasy C - Airbus A320 i Boeing 737. Ta warta ponad 26 mln zł inwestycja współfinansowana jest z unijnych środków. Hangar będzie gotowy na wiosnę 2012 roku. W październiku 2011 roku rozpocznie się modernizacja terminalu pasażerskiego A. Obiekt otrzyma nową elewację a jego powierzchnia użytkowa wzrośnie o 1000 metrów kw. do 8 600 metrów kw. Zakończenie modernizacji planowane jest na wiosnę 2012 roku. W Pyrzowicach rozpoczęły się także prace budowlane związane z realizacją największej inwestycji w dotychczasowej historii portu. Kosztem 81 mln zł w ciągu dwóch lat powstanie nowa płyta postojowa na 13 samolotów wielkości Airbusa A320, Boeinga 737.

W Katowice Airport w szerokim zakresie, jako jedynym lotnisku w Polsce, serwisowane są maszyny typu Airbus. Port ma prawo do wykonywania tzw. obsługi liniowej (obejmującej naprawy, łącznie np. z wymianą silnika) maszyn typu Airbus A319, A320 i A321. Samolotów tego typu używa m.in. linia Wizz Air, która generuje większość ruchu regularnego z lotniska Katowice i jest głównym bazowym przewoźnikiem. Pozostali to, obok Enter Air, także Lot Charters oraz litewska linia Small Planet Airlines. W mniejszym zakresie technicznym, ale również, jako jedyny port regionalny w Polsce Pyrzowice prowadzą obsługę liniową samolotów typu Boeing 737. W MPL Katowice swoje bazy mają także światowe firmy kurierskie DHL, FedEx, UPS, TNT.

Należąca do GTL spółka, GTL-LOT wyspecjalizowana w obsłudze technicznej samolotów, ma również swoje punkty obsługi na lotniskach w Warszawie, Poznaniu i Gdańsku. Katowice są jedynym regionalnym lotniskiem w Polsce, którego służby serwisują samoloty w innych portach.

Rozwój bazy technicznej to pierwszy etap wieloletniego programu inwestycyjnego. W maju ruszyła budowa nowej płyty postojowej o powierzchni ponad 100 tys. m kw., która pomieści 13 dużych samolotów. Ta warta ponad 80 mln zł inwestycja zakończy się w 2013 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony