Przejdź do treści
Wysokomanewrowy samolot szkolno-treningowy i lekki samolot wsparcia (fot. ITWL)
Źródło artykułu

PWSZ w Chełmie chce budować samolot w wersjach bojowej i szkoleniowej

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych realizuje projekt koncepcyjny pn.: "Wysokomanewrowy samolot szkolno-treningowy i lekki samolot wsparcia", który wg ITWL mógłby się stać wizytówką polskiego przemysłu lotniczego.

W projekt zaangażowane są ośrodki naukowe i przemysłowe w Polsce (także PGZ). Projekt ITWL realizuje ze środków własnych.

Dane techniczne:
• Rozpiętość – 7,1 m
• Długość – 10,8 m
• Wysokość – 3,8 m
• Powierzchnia nośna – 16,3 m2
• Pojemność zbiornika paliwa – 1500 l
• Masa własna – 2450 kg
• Masa startowa normalna – 3500 kg
• Masa startowa maksymalna – 5000 kg
• Prędkość maksymalna (h=0) – 1100 km/h
• Dopuszczalna liczba Macha – 1,2
• Prędkość wznoszenia (h=0) – 80÷120 m/s
• Pułap – 14 000 m
• Zasięg maksymalny – 2000 km
• Obciążenie dopuszczalne +9/-3 g

Wyróżniające własności:
• Skrzydło pasmowe – duże kąty natarcia (do 50°)
• Układ sterowania pośredniego „fly by wire”
• Kabina „glass cockpit” z fotelami katapultowymi „zero-zero”
• Silnik dwuprzepływowy 2500÷3000 dN
• Uzbrojenie zewnętrzne (4÷5 punktów podwieszeń, 1200 kg)
• Minimalizacja gabarytów – redukcja masy i kosztów

Jak informuje portal Dziennikwschodni.pl trzy lata ma potrwać stworzenie samolotu w wersjach bojowej i szkoleniowej. Końcowa faza produkcji miałaby odbywać się w hali montażowej, która powstanie przy Centrum Studiów Inżynierskich Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie.


"Wysokomanewrowy samolot szkolno-treningowy i lekki samolot wsparcia" na MSPO w Kielcach (fot. ITWL)

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych oraz PWSZ w Chełmie podpisały 6 września 2016, podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, "Porozumienie o współpracy naukowej i edukacyjnej". Strony zadeklarowały w dokumencie prowadzenie współpracy w zakresie dydaktyki, w szczególności kształcenie studentów w zakresie specjalności i specjalizacji lotniczych, jak również w zakresie wymiany wiedzy i technologii. Jako najistotniejszy, określony został obszar bezzałogowych statków powietrznych oraz mechanika lotnicza. Ponadto porozumienie definiuje przyszłą współpracę jako: wdrażanie nowych technik szkoleniowych, organizację szkoleń i konferencji tematycznych, realizację prac dyplomowych oraz praktyk i staży, promocji i zatrudnienia absolwentów PWSZ w przemyśle lotniczych.

Więcej o realizacji projektu koncepcyjnego pn.: "Wysokomanewrowy samolot szkolno-treningowy i lekki samolot wsparcia" można przeczytać na stronie: www.dziennikwschodni.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony