Tankowanie Mogas'u oznacza mniejszą emisję ołowiu do atmosfery

tankowanie samolotu

Dwaj prywatni piloci Billing Dean, ekspert w dziedzinie autogazu i etanolu oraz Kent Misegades, inżynier lotnictwa i dziennikarz lotniczy, którzy prowadzą blog GAFuels oszacowali, że lotnictwo w Stanach Zjednoczonych emitowałoby rocznie o 176 ton ołowiu mniej, gdyby wszystkie samoloty, które mają taką możliwość używałyby Mogas'u (91 oktanowa benzyna bez dodatku etanolu), zamiast 100LL (AvGas).

Według danych Departamentu Energetyki USA (EIA) za rok 2009, lotnictwo ogólne zużywa około 200 milionów galonów rocznie (mgy, million gallons per year) ołowiowego paliwa lotniczego rocznie. 80% samolotów GA przystosowanych do wykorzystywania Mogas'u zużywa 40% AvGas-u, czyli 80 mgy. Ponieważ AaGas zawiera około 2 gramów ołowiu na galon, oznacza to (według wyliczeń GAFuels Blog) 176 ton ołowiu, które każdego roku nie zanieczyszczałyby atmosfery.

Mogas jest bezpieczny, łatwy do zdobycia, może być mieszany z Avgas'em i co najważniejsze jest przystępny cenowo. Fakt ten, pozwala niektórym pilotom zaoszczędzić w skali roku od 25% do 100% na kosztach zakupu paliwa, w zależności od tego, gdzie obecnie zaopatrują się w 100LL.

Agencja Ochrony Środowiska (EPA) zabrania mieszania etanolu z benzyną premium (91 lub wyższa liczba oktanowa). Miliony innych konsumentów z zadowoleniem przyjęły ten fakt, gdyż niezliczona liczba silników w pojazdach, łodziach, skuterach śnieżnych, klasycznych samochodach i większości pojazdów wyprodukowanych przed 2001 r. nie powinna być użytkowana na mieszankach z etanolem.

Lotniska są wspierane poprzez wprowadzanie różnych programów federalnych i stanowych dotyczących modernizacji portów lotniczych – co przekłada się na uzupełnianie infrastruktury o dodatkowe małe samoobsługowe stacje paliw oferujące Mogas. W samolotach nie trzeba dokonywać żadnych zmian, a jedynym wymogiem jest uzyskanie uzupełniającego certyfikatu typu (STC), pozwalającego na używanie Mogas'u (koszt poniżej 1000 dolarów). Obecnie w USA jest już ok. 60000 maszyn posiadających STC tego typu.

Z szacunków autorów bloga wynika, że w ciągu dwóch do trzech lat nowe stacje paliw pomogą o połowę zredukować poziom zanieczyszczenia ołowiem, co sprawi, że pozytywny wpływ dla środowisko i na przystępność cenową latania stanie się bardzo wymierny.

Tłumaczenie z GA News


Źródło: Internet
comments powered by Disqus