Szeroki Pas 2008 dla serwisu pogodowego ICM
Konkurs "Szeroki pas" zorganizowany z inicjatywy tygodnika Computerworld, którego celem był wybór najciekawszych usług, produktów i przedsięwzięć rynku szerokopasmowego w Polsce zakończył się sukcesem dla Serwisu Pogodowego ICM Uniwersytetu Warszawskiego.
Konkurs promuje i nagradza te podmioty, które wskazują trendy na rynku szerokopasmowym, wprowadzając produkty i usługi o istotnym znaczeniu dla jego rozwoju i konkurencyjności oraz wyłania przedsięwzięcia popularyzujące społeczną aktywność - nie tylko w Internecie.
Do udziału w konkursie zaproszone zostały zarówno osoby prawne, które wprowadzają na rynek produkt czy usługę, jak i osoby fizyczne zgłaszające propozycje interesujących przedsięwzięć. Ocenę przeprowadziło jury (w składzie: Aniela Bojarzyńska (sekretarz), tygodnik Computerworld; prof. dr hab. Wojciech Cellary, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu; Andrzej Gontarz, redaktor tygodnika Computerworld; Zbigniew Kądzielski (przewodniczący), dyrektor Instytutu Łączności; Sławomir Kosieliński, redaktor tygodnika Computerworld; prof. dr hab. Mieczysław Muraszkiewicz, wiceprezes Fundacji MOST; Piotr Rutkowski, firma doradcza ROTEL), które wyłoniło finalistów i przyznało nagrody w następujących kategoriach:
"Szeroki pas" w kategorii najciekawsze przedsięwzięcie szerokopasmowe
"Szeroki pas" w kategorii najciekawsza usługa szerokopasmowa
W kategorii "Szeroki pas" za najciekawszy produkt szerokopasmowy nie przyznano nagrody, bo zdaniem jury nie pojawił się w tym roku żaden innowacyjny produkt, zasługujący na nagrodę.
Ogłoszenie werdyktu Jury i wskazanie zwycięzców w konkursie "Szeroki pas 2008" odbyło się na gali podczas V Forum na rzecz usług szerokopasmowych, w dniu 19 listopada 2008 r. w hotelu Courtyard by Marriott w Warszawie, przy ul. Żwirki i Wigury 1.
Najciekawszym przedsięwzięciem szerokopasmowym jest serwis pogodowy Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego. Dzięki niemu internauci nauczyli się samodzielnie analizować czynniki kształtujące pogodę i wyciągać na tej podstawie wnioski. Prognoza pogody z ICM cieszy się najwyższym szacunkiem jej użytkowników z racji nie omal 99% jej sprawdzalności. Co najważniejsze, model obliczania sytuacji pogodowej i jej wizualizacji wciąż ulega zmianom - świadczy to o tym, że naukowcy z ICM nie spoczęli na laurach i mają pasję w sobie dalszej pracy nad doskonaleniem tak trudnych metod prognozowania pogody. I jeszcze jedno: dla wielu osób możliwość sprawdzenia prognozy pogody w ICM, stała się impulsem do zainwestowania w łącza szerokopasmowe.
Laureatami konkursu w kategorii najciekawsza usługa szerokopasmowa zostali:
- NaviExpert i jej system nawigacji satelitarnej on-line na komórkę. Mapy (wraz ze wskazówkami sugerowanej trasy) po wskazaniu punktu docelowego każdorazowo pobierane są z serwera NaviExpert. Mapy są skonstruowane tak, by przy ich pobieraniu przesyłane były jak najmniejsze pakiety danych. To gwarantuje optymalizację kosztów korzystania z takiej nawigacji.
- Śląska Grupa Telekomunikacyjna SA i jej kablówka 3 generacji - interaktywna telewizja cyfrowa Jambox. To nowoczesna, cyfrowa platforma multimedialna, która łączy cechy mediów internetowych (interaktywność, szybki dostęp do informacji) z zaletami telewizji kablowej (bogaty wybór kanałów, cyfrowa jakość obrazu i dźwięku). Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu infrastruktury, wiedzy i doświadczenia operatorów powstała zupełnie nowa, innowacyjna telewizja cyfrowa. KABLÓWKA 3 GENERACJI to określenie środowiska świadczenia usługi oraz aspektów technicznych. Realizacja techniczna odbywa się przy wykorzystaniu technologii IP (Internet Protocol). Usługi te są świadczone w szerokopasmowych sieciach światłowodowych bazujących na technologii Ethernet.
Tegoroczne burzliwe obrady Jury uświadomiły jego członkom konieczność zmiany formuły konkursu. Coraz częściej trudno rozdzielić produkty od usług. Coraz więcej obserwujemy na polskim rynku szerokopasmowym implementacji biznesowych rozwiązań z różnych stron świata. Polski Internet, szerzej - rynek szerokopasmowy na tyle okrzepł, że całkiem nieźle sobie radzi w naszej gospodarce. Potrzebne jest wsparcie naukowe i polskie firmy mają szansę zdobywać uznanie na całym świecie.
Informacja zaczerpnięta ze strony ICM oraz Konferencje Computerworld
Komentarze