NTSB obwinia kapitana za katastrofę samolotu Colgan Air

NTSB

12 lutego 2009 r., samolot Dash 8 Q400, linii Colgan Air rozbił się podczas podchodzenia do lądowania niedaleko Buffalo, w stanie Nowy Jork, powodując śmierć 50 osób. Prawdopodobną przyczyną wypadku była niewłaściwa reakcja kapitana na załączenie się systemu stick shaker (ostrzeżenie przed przeciągnięciem), określona jako "zaskoczenie i konsternacja," ogłosiła Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB).

Kapitan w momencie, gdy powinien zwiększyć obroty silnika, cofnął manetki tym samym powodując przyspieszone przeciągnięcie, stwierdziła Rada. Czynniki, które się na to złożyły to m.in. brak kontroli prędkości podejścia oraz naruszenie zasad pracy w kokpicie. Zebrane jeszcze przed rozprawą dokumenty wykazały, że pierwszy oficer wysłał z kokpitu dwie wiadomości sms. Pierwszą przed rozpoczęciem kołowania o 19:58, a drugą o godzinie 21:13, zaledwie 5 minut przed startem.

Członkowie komisji badającej przyczynę wypadku różnili się w ocenie kwestii, czy brak odpowiedniego wypoczynku załogi był znaczącą okolicznością prowadzącą do zaistnienia wypadku. Przewodnicząca Deborah Hersman argumentowała, iż kilka czynników, łącznie z deficytem snu i porą dnia, wpłynęło na zmęczenie pilotów i powinno być brane po uwagę jako jedna z przyczyn zdarzenia.

Rada, aby zapobiec podobnym wypadkom w przyszłości, wystosowała do Federalnej Administarcji Lotnictwa USA ponad 20 rekomendacji wymaganych zmian. Hersman, powiedziała, że „FAA w tej sprawie nie podjęła jednak żadnych działań, co powtarza się kolejny raz." Pełny raport zostanie przedstawiony za kilka tygodni.

Tłumaczenie z AvWeb.

Źródło: Internet
comments powered by Disqus

Komentarze

Czy może ktoś dotarł do tych rekomendacji?, byłoby miło, jakby ktoś podrzucił link.