Napędy elektryczne na pokazach w Oshkosh
Tegoroczne EAA AirVenture w Oshkosh oprócz prezentacji tradycyjnych rozwiązań stosowanych w lotnictwie, będzie także okazją do przedstawienia inicjatyw związanych z koncepcją napędów elektrycznych.
Randall Fishman www.electraflyer.com, który w zeszłym roku wykonał 90-minutowy lot swoim jednomiejscowym w pełni napędzanym elektrycznie samolotem ElectraFlyer-C, chciałby zaprezentować dwumiejscową ulepszoną wersję maszyny o nazwie ElectraFlyer-X. Elegancki dolnopłat o szerokiej rozpiętości skrzydeł będzie latał na silniku Fishman'a o mocy 50 KM. Prace nad kadłubem postępowały dość szybko, by zdążyć na pokazy w Oshkosh. Zostało niewiele czasu, ale bez względu na to, czy uda się ukończyć projekt i samolot będzie zdolny do lotu, to i tak na pokazach się pojawi.
Firma Sonex Aircraft Limited, która w 2007 roku ogłosiła swoją Inicjatywę E-Flight, aby zaprojektować dwumiejscowy samolot na baterie, także będzie obecna, ale tylko z pokazem naziemnym. Sonex, która nie wyprodukowała jeszcze zasilanego elektrycznie urządzenia nadającego się do testów lotniczych twierdzi, iż większość postępów w tej dziedzinie poczynionych od 2007 roku „nie wzbudzi wielkiego entuzjazmu publiczności.”
Firma twierdzi, że „poczyniła wiele znaczących własnych postępów,” mimo niepowodzenia z początku tego roku, kiedy to testy naziemne doprowadziły do przegrzania silnika. Producent korzystał ze swojego silnika zbudowanego z dużych ołowiano-kwasowych baterii. Twierdzi jednak, że będzie pracować nad stworzeniem lżejszych ogniw litowo – polimerowych.
W tym roku na AirVenture, Sonex zaprezentuje E-Flight Waiex, dwumiejscowy samolot o niewielkiej rozpiętości skrzydeł, w naziemnym pokazie z włączonym silnikiem.
Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony AvWeb
Komentarze