Były model Kitfox-Lite debiutuje ponownie jako ultralekki Belite
Belite Aircraft, nowo powstała firma mieszcząca się w Wichita, w stanie Kansas, w czwartek po południu w centrum Starego Miasta dokonała odsłony prototypu swojego samolotu. Maszyna, która przed tygodniem po raz pierwszy wzbiła się w powietrze, jest dogłębnie zmodyfikowaną wersją samolotu Kitfox Lite.
Przedsiębiorcy James i Kathy Wiebe przejęli prawa do produkcji samolotu z początkiem tego roku i zmodyfikowali go tak, aby ważył poniżej limitu 254 funtów i kwalifikował się zgodnie z Part 103 do kategorii samolotów ultralekkich. Do budowy skrzydła, wsporników, dźwigarów i ożebrowania wykorzystano włókna węglowe, z którego jak mówi James Wiebe, buduje się szybciej niż z aluminium, drewna czy konstrukcji kompozytowej. Samolot będzie latał z prędkością około 100 km/h, jego zasięg, to ok. 322 km.
Pod koniec miesiąca Belite będzie prezentowany także na EAA AirVenture w Oshkosh i dopiero wtedy Wiebe ujawni resztę informacji dotyczących kosztów i harmonogramu realizacji zamówień. W ofercie firmy będą obie opcje: samolot w formie zestawu oraz całkowicie zmontowany.
Wiebe nazwał dość krótki pierwszy lot „testowym wyskokiem” i zapewnił, że obszerniejsze próby w locie i modyfikacje obędą się jeszcze przed debiutem w Oshkosh. Wciąż wypróbowywane są różne silniki, ale ostateczna przewidywana waga wynieść ma nieco ponad 111 kg.
"Oczywiście można nim latać jako własnoręcznie zbudowanym samolotem eksperymentalnym o dowolnej wadze," dodał.
Wiebe jest pilotem z uprawnieniami do latania na przyrządach. Wcześniej wraz z żoną prowadzili magazyn urządzeń komputerowych, który sprzedali w zeszłym roku.
Więcej informacji na temat samolotu znajduje się na blogu Wiebe'a oraz stronie internetowej firmy.
Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony AvWeb.
Komentarze