Pierwsze próby podwójnego wirnika współosiowego
We wtorek, 4 kwietnia 2017 roku w Instytucie Lotnictwa odbyły się pierwsze próby stanowiskowe nowo opracowanego podwójnego wirnika współosiowego.
Celem realizowanego przez Instytut Lotnictwa projektu wirnika współosiowego było opracowanie demonstratora wirnika, który byłby alternatywą dla powszechnie stosowanych w wiropłatach układów wirnika głównego z wirnikiem ogonowym.
Sam układ wirnika współosiowego nie jest konceptem nowym. Pierwszy wirnik tego typu w skali modelowej powstał w 1754 roku i został zaprezentowany w Rosyjskiej Akademii Nauk.
W stosunku do powszechnie stosowanych układów posiada on swoje wady i zalety. Celem prac prowadzonych w Instytucie Lotnictwa było zminimalizowanie, bądź w niektórych przypadkach wyeliminowanie, części jego wad przy pomocy nowoczesnych technologii takich jak: nowe technologie wspomagania projektowania, technologie kompozytowe, czy technologie wytwórcze. W wyniku tych prac powstał demonstrator wirnika charakteryzujący się zwiększonym stosunkiem siły nośnej generowanej z jednostki mocy, niską asymetrią siły nośnej i kompaktową zabudową na statku powietrznym (brak belki ogonowej, zmniejszona średnica wirnika).
Wirnik został zaprojektowany w celu wykorzystania go w ultralekkich bezzałogowych statkach powietrznych o masie startowej do 450 kilogramów.
Komentarze