Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wydanie pierwszego certyfikatu lotniska użytku publicznego na podstawie nowych przepisów unijnych

W dniu 28 kwietnia 2015 roku, po pomyślnie przeprowadzonym procesie konwersji certyfikatu lotniska Bydgoszcz-Szwederowo (EPBY), Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał pierwszy certyfikat lotniska użytku publicznego na podstawie wymagań przepisów unijnych, tj. rozporządzenia bazowego 216/20108 oraz wykonawczego nr 139/2014. Certyfikat został wydany na czas nieokreślony.

Wraz z wejściem w życie rozporządzenia nr 139/2014 ustanawiającego wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem 216/2008, wprowadzony został na poziomie unijnym nowy system certyfikacji, oparty na nowych zasadach i procedurach ustanowionych w wyżej wymienionym rozporządzeniu.

Nowy system unijnej certyfikacji odzwierciedla nie tylko najnowszy stan wiedzy i najlepsze praktyki w zakresie lotnisk, obowiązujące normy i zalecane praktyki Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), ale przede wszystkim zapewnia proporcjonalność wymogów eksploatacyjno-technicznych w zależności od wielkości i nasilenia ruchu, kategorii i złożoności danego lotniska oraz charakteru i zakresu prowadzonych na nim operacji. Zapewnia także niezbędną elastyczność przepisów indywidualnie do każdego lotniska. Przepisy unijne uwzględniają również przypadki infrastruktury lotniskowej, która powstała przed wejściem w życie rozporządzenia 139/2014, zgodnie z różnymi wymaganiami zawartymi w prawodawstwie krajowym państw członkowskich.

Decyzję o wydaniu unijnego certyfikatu lotniska (po raz pierwszy lub w drodze konwersji istniejącego certyfikatu krajowego) wydaje się na wniosek zarządzającego lotniskiem, po spełnieniu wymogów określonych w szczególności w rozporządzeniu 139/2014.

Do dnia 31 grudnia 2017 r. wszystkie lotniska użytku publicznego, obsługujące zarobkowy przewóz lotniczy, na których prowadzi się operacje podejścia lub odlotu przy wykorzystaniu procedur instrumentalnych, które dysponują utwardzoną drogą startową o długości co najmniej 800 metrów, będą musiały dostosować się do wymagań Unii Europejskiej i przejść proces konwersji certyfikatów. W tym okresie procesowi konwersji certyfikatu krajowego na unijny będzie podlegało jeszcze 12 lotnisk użytku publicznego posiadających certyfikat Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydany na podstawie przepisów krajowych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony