Przejdź do treści
Źródło artykułu

Marcowo-kwietniowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Marcowo-kwietniowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W marcowo-kwietniowym „Przeglądzie Lotniczym” polecamy:

Extra 330 LX – akrobacja z luksusem
Jak każda Extra, także i ten model świetnie nadaje się do kręcenia akrobacji. Ale 330 LX, którą prezentują nam Bob Davy (tekst) i Keith Wilson (zdjęcia), to także komfortowy samolot do odbywania dalekich podróży. I w ogóle „łeb urywa” – jak powiedział jeden z byłych pilotów wojskowych odrzutowców, a lot na niej to niezapomniane przeżycie.

Turbinowy Skowronek
W 65. rocznicę oblotu Pat Malone przedstawia Alouette II. Opracowana we Francji konstrukcja na swoje czasy była iście pionierska – to pierwszy na świecie śmigłowiec z napędem turbinowym. Choć oryginalny i paliwożerny, „Skowronek” odniósł sukces komercyjny, kilkadziesiąt egzemplarzy wciąż lata i jest dostępny na rynku wtórnym; na zdjęciach Keitha Wilsona jeden z nich.

Cessna z Rotaksem
Dzięki rozwiązaniu fińskiej firmy Blue Skies Aviation O.Y. w stare Cessny 150 można tchnąć nowego ducha. Finowie umożliwiają zamontowanie w doskonale znanym płatowcu certyfikowanego silnika Rotax i stałoobrotowego śmigła. Na tak zmodyfikowanym samolocie wciąż można szkolić, a osiągi wzrastają.

Mowa świateł
Używanie oświetlenia samolotu podczas postoju bądź poruszania się po lotnisku nie jest dowolne – regulują je przepisy, instrukcje bądź tzw. dobra praktyka. Światła są jak sygnały wysyłane przez pilota. Czy umiesz je właściwie interpretować? Ten ważny nie tylko dla pilotów, ale też wszystkich przebywających na lotnisku osób temat zgłębiają instruktorzy Michał Triler i Krzysztof Krawcewicz. Przykłady użycia na świetnych zdjęciach Romana Peczki.

Tlen na pokładzie
W przypadku samolotów niehermetyzowanych i bez instalacji tlenowej, loty powyżej pewnej wysokości wymagające dodatkowego tlenu można wykonywać korzystając z przenośnego koncentratora tlenu. Jak przekonuje Dominik Punda, który używa z powodzeniem tego mało u nas znanego urządzenia w lotach ferry, ma ono wiele zalet i można je wypożyczyć.

Wysokie VFR jak najbardziej możliwe
Piloci GA mogą wykonywać loty VFR nawet na poziomie lotu FL195. Takie latanie daje dużo możliwości, warto z nich korzystać, trzeba się tylko odpowiednio przygotować i pamiętać o pewnych ograniczeniach, przede wszystkim o pogodzie. Piotra Boguckiego, który „wysokim VFR-em” lata na swoim Cirrusie, także służbowo, wysłuchał Krzysztof Krawcewicz.

Naruszenie przestrzeni kontrolowanej
Informator FIS Magda Rekść-Kopyłowicz wyjaśnia, w jakiś sposób dochodzi do nieplanowanego naruszenia przestrzeni kontrolowanej przez loty VFR. To najczęściej raportowane zdarzenia w ruchu general aviation. Piloci muszą być świadomi, że to oni odpowiadają za to, by przestrzeni kontrolowanej nie naruszyć bez zezwolenia i konkretnej intencji.

Palenie gumy – koszt nieunikniony?
Podczas lądowania, nieruchome koła samolotów gwałtownie stykają się z nawierzchnią, co powoduje szybkie zużycie opon i naraża przewoźników na ogromne koszta. Dzięki patentowi polskiego inżyniera Andrzeja J. Szymysła, straty można znacznie ograniczyć poprzez wstępne rozkręcenie kół za pomocą silników elektrycznych.

Z wodorowym napędem
W podrzeszowskiej Jasionce odbyły się próby lotniskowe doświadczalnego, hybrydowego motoszybowca AOS-H2. To pierwszy w Polsce statek powietrzny, który wykorzystuje paliwowe ogniwa wodorowe. Projekt, który realizują naukowcy z trzech uczelni, przybliża Sławomir Kasjaniuk, autorem zdjęć jest mgr inż. Wojciech Frączek z Wydziału MEiL PW. 

Eugeniusz Pieniążek – wspomnienie
W Międzybrodziu Żywieckim pożegnaliśmy zmarłego w tym roku Eugeniusza Pieniążka, pilota i konstruktora, ale też lotniczego animatora, mentora i śmiałego inicjatora wielu przedsięwzięć (do których należy również „Przegląd Lotniczy”). Sławę przyniosła mu eskapada na samodzielnie zbudowanej Kukułce do Jugosławii w 1971 r. Nietuzinkowego człowieka wspomina Krzysztof Krawcewicz.

Rekord Polski
W lutym br. piloci Aeroklubu Leszczyńskiego Mirosław Kowalski i Mikołaj Janc wznieśli się balonem na ogrzane powietrze na wysokość ponad 10 km, ustanawiając nowy rekord Polski. Kulisy wyczynu, a także nieco faktów na temat rejestrowanych przez FAI balonowych rekordów, przedstawia Ewa Daszewska. Zdjęcia z lotu Mirosława Kowalskiego.

Zimowy trening
Rozegrane po raz siódmy Nowotarskie Zimowe Zawody Balonowe jak co roku cieszyły się zainteresowaniem zawodników, którzy doceniają możliwość rozgrzewki przed sezonem zawodów pucharowych, a także uroki ośnieżonych Tatr i Podhala. Atutem imprezy jest też gościnność organizatora – Aeroklubu Nowy Targ. Fotorelacja Ewy Daszewskiej.

Styczniowe loty
Co prawda na naszych styczniowych fotoimpresjach zimy nie widać – taki mamy klimat – są za to dwa Argony, uwiecznione nad wiślanymi łachami pod Górą Kalwarią przez Andrzeja Rutkowskiego. Piloci tych wiatrakowców korzystają z możliwości, jakie dalej bezśnieżna zima, a może raczej – ta mniej ciepła pora roku: lotniczy sezon trwa 12 miesięcy.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez lotniczych na 2020 rok, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego, który pod enigmatycznym i na szczęście zapomnianym tytułem pisze o „lotach w wyobraźni”, na które teraz mamy czas, a także felietony: Piotra Długiewicza o zaletach niemal nieznanej u nas depeszy PIREP oraz kpt. Jarosława Czaplickiego o tym, by nie ubarwiać naszego lotniczego doświadczenia i odważnie przyznawać się do błędów.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony