IAOPA: UE jednak nie dofinansuje radia z odstępem 8,33 kHz
„Któż mógł jeszcze rok temu przypuszczać, że władza lotnicza będzie współfinansować przejście do nowego standardu pokładowej awioniki?” – z radością pytała w maju IAOPA, gdy wydawało się, że unijne dofinansowanie do radiostacji z odstępem międzykanałowym 8,33 kHz jest na wyciągnięcie ręki. (o czym informowaliśmy tutaj).
Cóż, okazało się, że piloci na wsparcie Brukseli raczej nie mogą liczyć.
W maju br. IAOPA wspierana przez Eurocontrol i państwowe władze lotnicze zwróciła się z wnioskiem do Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) o dofinansowanie przejścia do standardu 8,33 kHz dla europejskich użytkowników.
– Otrzymaliśmy jednak nieoficjalne informacje, że nie będzie to możliwe z przyczyn proceduralnych. Przekazanie funduszy do osób trzecich (pilotów) nie zostało przewidziane i/lub jest niedozwolone przez regulacje INEA – ogłosiła IAOPA.
– Jest nam bardzo przykro i czujemy się ogromnie zawiedzeni. Jednocześnie uważamy, że musimy nadal robić wszystko by głoś środowiska GA był wyraźnie słyszany.
Są jednak dobre strony: inicjatywę poparło 19 państw członkowskich i ponad 250 lotnisk i lądowisk. IAOPA ogłosiła także, że w związku z fiaskiem inicjatywy zawiesza działanie strony www.833.iaopa.eu.
Zmniejszenie odstępu międzykanałowego z 25 kHz do 8,33 wprowadza Rozporządzenie Wykonawcze 1079/2012 i jest ono obowiązkowe dla wszystkich użytkowników. Wchodzi w życie 31 grudnia 2017 roku.
Komentarze