Horała o CPK: najbliższy rok będzie rokiem decyzji środowiskowych
Zakończono prace związane z lokalizacją lotniska CPK i wykonano wariant inwestorski; najbliższy rok będzie rokiem decyzji środowiskowych - powiedział w trakcie poniedziałkowego panelu V edycji Forum Wizja Rozwoju w Gdyni pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała.
Na temat CPK dyskutowano w trakcie V edycji Forum Wizja Rozwoju, która w poniedziałek rozpoczęła się w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
Wiceminister infrastruktury Marcin Horała, w trakcie panelu, wskazywał, że wiele przedsięwzięć w związku z budową CPK zostało już ukończonych. "Jeżeli patrzymy na tę migawkę, na stan obecny, to cały szereg procesów niezwykle istotnych jest ukończonych lub dobiega końca" - powiedział.
Dodał, że najbliższy rok będzie rokiem decyzji środowiskowych. "To taki newralgiczny moment, żeby szybko i sprawnie decyzję uzyskać" - podkreślił Horała.
Wskazał, że zakończono prace związane z lokalizacją lotniska i wykonano wariant inwestorski. "Za chwilę zacznie się projektowanie. Pierwszy etap, odcinek kolejowy Warszawa-Łódź jest już zakończony. Tunel w Łodzi jest na etapie prac projektowych" - wymieniał wiceminister.
Ocenił, że jedną z najważniejszych inwestycji w ramach CPK jest budowa linii kolejowych. Podkreślił, że "po roku 1989 w Polsce wybudowano poniżej 100 kilometrów linii kolejowych, a w ramach CPK ma powstać ok. 2 tys. kilometrów".
Przy okazji podkreślił rolę połączenia CPK z trójmiejskimi portami. "To spowoduje, że w modelu docelowy, pojawią się trzy linie kolejowe" - wskazywał wiceminister.
Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński dodawał, że to rozwiązanie pokazuje, że porty nie pozostają poza ciągiem komunikacyjnym, który realizuje CPK. "To usprawni, a na pewno polepszy komunikację z portami w każdym wymiarze" - oceniał prezes.
Dodał, że wybudowanie nowych linii kolejowych to szansa na podwojenie liczby podróżnych. "Ostatnie kilka miesięcy pokazuje, że przyrosty ilości pasażerów przekraczają najwyższe ilości osiągane w roku 2019. I pewnie to będzie rosło" - wskazywał.
Jego zdaniem układ komunikacyjny i liczba linii kolejowych stwarza "zacięcia żeby tą 120 milionową rzeszę pasażerów przyjąć" - zaznaczył prezes Mamiński.
Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel wskazywał, że od 1989 roku w Polsce wybudowano ok. 100 kilometrów linii kolejowych i wiele linii usunięto. "Zlikwidowano prawie 7 tys. kilometrów linii kolejowych. Kolej zwijano od 2016 roku" - zaznaczył.
Przewodniczący Klastra Logistyczno Transportowego Północ–Południe Marek Świeczkowski, oceniając budowę CPK, wskazał, że to "krok milowy do tego, żeby wykonać skok cywilizacyjny". "Uważam, że tak wielka inwestycja infrastrukturalna spowoduje efekt kuli śniegowej" - ocenił. Dodał, że CPK będzie ważnym elementem na mapie Europy.
V edycja Forum Wizja Rozwoju rozpoczęła się w poniedziałek w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Tematyka dwudniowej imprezy z udziałem ekonomistów, polityków, naukowców i przedsiębiorców poświęcona jest najważniejszym wyzwaniom stojącymi przed polską gospodarką, m.in. związanych z szeroko pojętym bezpieczeństwem, energetyką, gospodarką morską, troską o rozwój społeczności lokalnych. Forum Wizja Rozwoju towarzyszyć będzie Forum Kół Gospodyń Wiejskich, Kongres Srebrnej Gospodarki oraz Hackathon. Nowością są Targi Pracy, które prezentują potencjał Ochotniczych Hufców Pracy i polskiego rzemiosła.(PAP)
autor: Piotr Mirowicz
pm/ aop/ amac/
Komentarze