Przejdź do treści
Wypadek B738 w Kozhikode w Kerali, fot. hindustantimes
Źródło artykułu

Zwiększa się liczba wypadków powodowanych czynnikiem ludzkim

68% z 1057 osób, które straciły życie w latach 1951-1980 w katastrofach lotniczych w Indiach, zginęło w wypadkach spowodowanych błędem pilota, a w latach 1981-2010 było to już 99% z 997 osób.

Osiemnastu pasażerów, w tym obaj piloci, zginęło 7 sierpnia, gdy samolot Air India Express przewożący 190 osób rozbił się na lotnisku Kozhikode w Kerali. Wypadek ten spowodował, że liczba osób, które zginęły podczas komercyjnych przewozów Indiach osiągnęła 2173. Aż 80% z nich zginęło w wypadkach spowodowanych błędem pilota.

Analizy zostały oparte na danych zebranych przez Aviation Safety Network, stronę, która prowadzi statystyki incydentów i wypadków lotniczych. Przyczyna większości z nich została ustalona na podstawie raportów z badań wypadków Indyjskiej Dyrekcji Generalnej Lotnictwa Cywilnego, a pozostałe pochodzą z Sieci Bezpieczeństwa Lotniczego.


Analiza objęła tylko loty pasażerskie i tylko te wypadki, w których zginął co najmniej jeden pasażer lub członek załogi. Nie uwzględniono lotów czarterowych, szkolnych, cargo i przebazowań. Katastrofa w Kozhikode była 52. katastrofą samolotu pasażerskiego Indiach, w którym odnotowano ofiary śmiertelne. Doszło również do ponad 100 innych wypadków samolotów pasażerskich, ale nie doprowadziły one do ofiar śmiertelnych. Spośród 52 śmiertelnych wypadków 40 dotyczyło samolotów indyjskich, a 12 zagranicznych.

Dzisiejsze niebo jest generalnie bezpieczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Od połowy lat 90-tych XX wieku, liczba pasażerów obsługiwanych przez lotniska w Indiach wzrosła ponad dziewięciokrotnie. Dekada 2011-2020 była zdecydowanie najbezpieczniejszym okresem pod względem katastrof lotniczych w tym kraju, a katastrofa w Kozhikode była jedyną, która w tej dekadzie niosła ze sobą ofiary śmiertelne. Również w poprzedniej (2001–2010) miał miejsce tylko jeden wypadek z ofiarami śmiertelnymi - lot Air India Express, który w maju 2010 r. rozbił się w Mangalore powodując śmierć 158 ze 166 osób przebywających na jego pokładzie.


W ciągu 30 lat, między 1951 a 1980 rokiem, doszło do 34 katastrof lotniczych z ofiarami śmiertelnymi, a błąd pilota był przyczyną lub czynnikiem przyczyniającym się do 20 (59%) z nich. W ciągu następnych 30 lat, między 1981 a 2010 rokiem, doszło do 13 śmiertelnych wypadków lotniczych, z których 12 (92%) było związanych z błędem pilota.

Oczywiście liczba wypadków spowodowanych błędem pilota nie wykazuje tendencji wzrostowej, ale ich udział we wszystkich wypadkach śmiertelnych wzrósł, ponieważ mniej katastrof jest obecnie powodowanych innymi przyczynami, takimi jak awarie mechaniczne lub konstrukcyjne. To globalny trend. Raport Boeinga z 2007 r. również stwierdził, że 80% wypadków lotniczych na świecie w obecnych czasach było spowodowanych błędami ludzkimi, w porównaniu z zaledwie 20% na początku lat 90-tych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony