Podsumowanie 2021 roku w Porcie Lotniczym Katowice
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA podsumowało 2021 rok w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” w Pyrzowicach im. Wojciecha Korfantego pod kątem ruchu pasażerskiego i prowadzonych inwestycji.
Przewozy pasażerskie
W ruchu pasażerskim ogółem w trakcie dwunastu miesięcy minionego roku obsłużono w Katowice Airport 2 328 973 podróżnych, czyli o 883 192 więcej (+61,1%) niż w 2020 roku. Zeszłoroczny wynik to 48% ruchu z rekordowego przedpandemicznego 2019 roku, kiedy to w Pyrzowicach odnotowano 4 843 889 pasażerów.
Z siatki połączeń regularnych, obsługiwanej w Pyrzowicach przez takie linie jak Wizz Air, Ryanair, PLL LOT i Lufthansę, skorzystało 1 022 024 pasażerów, tj. o 31 037 więcej (+3,1%) niż w 2020 roku. Najpopularniejszymi kierunkami regularnymi w ubiegłym roku były: Dortmund (143,1 tys. pasażerów), Londyn-Luton (67,4 tys.), Londyn-Stansted (43,9 tys.), Warszawa (38,1 tys.) oraz Kolonia-Bonn (37,5 tys.). Z kolei w gronie pięciu najpopularniejszych państw w ruchu regularnym znalazły się Niemcy z wynikiem 200 tys. podróżnych, Wielka Brytania (171,7 tys.), Włochy (109 tys.), Grecja (84,2 tys.) i Ukraina (63,1 tys.).
W segmencie przewozów czarterowych obsłużono 1 293 612 osób, czyli o 864 666 więcej (+201,6%) niż rok wcześniej. Pasażerowie najchętniej latali z Pyrzowic na następujących trasach wakacyjnych: Antalya (246,7 tys. podróżnych), Hurghada (118,0 tys.), Marsa Alam (92,7 tys.), Rodos (69,1 tys.) oraz Heraklion (63,0 tys.). Pięć najpopularniejszych państw w ruchu czarterowym w 2021 roku to: Turcja (326 tys.), Grecja (310 tys.), Egipt (235 tys.), Hiszpania (127 tys.) i Bułgaria (62 tys.).
Miniony rok potwierdził rolę przewozów czarterowych. Ten segment w Pyrzowicach odbudowywał się szybciej od przewozów rozkładowych, wykazywał też mniejszą wrażliwością na częste zmiany obostrzeń sanitarnych. W 2021 roku przewozy czarterowe osiągnęły największy w historii pyrzowickiego lotniska udział w całości liczby obsłużonych pasażerów, który wyniósł ponad 55%. Czartery zanotowały także lepsze średnie wypełnienie w porównaniu z przewozami regularnymi. W tym pierwszy przypadku było to średnio 160 pasażerów na lot, a w drugim 110.
W 2021 roku zanotowano 28 856 startów i lądowań samolotów, czyli o 6 934 więcej (+31,6%) niż w 2020 roku.
(fot. Piotr Adamczyk)
Rozwój infrastruktury
Pomimo trudnej sytuacji branży lotniczej GTL SA nie straciło zdolności do rozwoju infrastruktury Katowice Airport. Najważniejszą inwestycją w 2021 roku była rozbudowa i przebudowa terminalu pasażerskiego B. Projekt rozpoczęto we wrześniu 2019 roku, pandemia nie przerwała jego realizacji. Praktycznie nowy terminal został oddany do użytku w sierpniu 2021 roku. Dzięki temu przedsięwzięciu o wartości ponad 100 milionów złotych, przepustowość infrastruktury terminalowej pyrzowickiego lotniska przeznaczonej do obsługi ruchu pasażerskiego wzrosła z 6 do 8 milionów podróżnych rocznie. Ponadto w 2021 roku GTL SA kontynuowano projekt rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów, który jest podzielony na dwa zadania. Pierwsze to budowa przedhangarowej płyty postojowej o powierzchni 6,4 hektara z dziewięcioma stanowiska postojowymi dla samolotów kodu C (Airbus A320/Boeing 737). Prace budowlane praktycznie zakończyły się i nowa nawierzchnia zostanie oddana do użytku wiosną 2022 roku. Drugie zadanie, czyli budowa trzeciego hangaru o powierzchni 9.2 tys. m kw. z dwiema zatokami do serwisowania samolotów wielkości Airbusa A321neo, rozpoczęło się w pierwszym kwartale 2021 roku. Inwestycja zakończy się w połowie bieżącego roku. Najemcą hangaru będzie linia lotnicza Wizz Air.
„Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA konsekwentnie realizuje wizję budowy lotniska wielofunkcyjnego, które dysponuje infrastrukturą nie tylko do obsługi ruchu pasażerskiego ale i cargo oraz zapleczem do serwisowania statków powietrznych. Prowadząc projekty inwestycyjne w bardzo trudnym 2021 roku potwierdziliśmy, że GTL SA jest zdrową organizacją o silnych fundamentach finansowych z potencjałem do dalszego rozwoju. Jestem przekonany, że dzięki inwestycjom, które prowadzimy, pyrzowicki port lotniczy po zakończeniu pandemii będzie jeszcze silniejszy” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Pandemia koronawirusa, która wywoła największy kryzys w historii branży lotniczej, zahamowała prognozowany wzrost przewozów pasażerskich. W 2020 roku z siatki połączeń pyrzowickiego lotniska skorzystało 1,44 mln podróżnych, w 2021 roku było ich 2,32 mln. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i regionalnym w przewozach cargo.
Komentarze