Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA inwestuje w rozwój kompleksowej infrastruktury Katowice Airport
W Katowice Airport trwa realizacja zaplanowanego do 2025 roku programu inwestycyjnego o wartości ponad 600 mln zł. W jego ramach zarządzające lotniskiem Górnośląskie Towarzystwa Lotnicze SA rozwija infrastrukturę dedykowaną różnym obszarom aktywności branży lotniczej: obsłudze ruchu pasażerskiego, transportowi towarów, obsłudze technicznej samolotów oraz składowania i dystrybucji paliwa lotniczego (baza paliw).
– Lotnisko może, a nawet powinno być miejscem umożliwiającym realizację różnych aktywności biznesowych. Dlatego strategicznym celem GTL SA jest dostarczanie w Pyrzowicach kompleksowej infrastruktury lotniskowej, która będzie zaspokajać nie tylko potrzeby linii lotniczych i pasażerów ale także firm specjalizujących się w lotniczym transporcie towarów oraz obsłudze technicznej samolotów. Aktualnie mamy szczegółowo przygotowany program inwestycyjny do 2025 roku. Jego realizacja wzmocni pozycję Pyrzowic we wszystkich wymienionych obszarach. – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA
Ruch pasażerski
Aktualnie w obszarze związanym z obsługą ruchu pasażerskiego trwa kilka projektów. W lipcu br. do użytku oddana została nowa, samoobsługowa strefa wyjazdowa z parkingu P1, który znajduje się przed terminalami pasażerskimi. Do końca sierpnia br. udostępnione zostanie 660 nowych miejsc parkingowych na parkingu P1. Dzięki temu liczba miejsc postojowych na parkingu przed terminalami pasażerskimi wzrośnie do 2 160. Łącznie, wliczając to miejsca na pozostałych parkingach należących do portu, dostępnych będzie ok. 6 700 miejsc parkingowych.
Powiększona część parkingu P1 wraz z nową strefą wyjazdową. Powstało tutaj 660 nowych miejsc parkingowych.
(fot. Robert Neumann)
We wrześniu br. rozpocznie się projekt przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego B. Dzięki tej inwestycji powierzchnia obiektu wzrośnie o 40%. Zwiększy się liczba stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28, stanowisk kontroli bezpieczeństwa z 6 do 8 i bramek do boardingu z 10 do 16. Po zakończeniu projektu łączna powierzchnia terminali pasażerskich wzrośnie z 29 tys. m kw. do 34 tys. m kw., a przepustowość z 6 do 8 mln pasażerów rocznie. Zakończenie inwestycji planowane jest na drugi kwartał 2021 roku.
Trwa przygotowywanie koncepcji zagospodarowania centralnej części portu. W dokumencie określona zostanie wielkość i lokalizacja nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązanymi z nim - nowym systemem dróg wewnętrznych, parkingów (w tym wielopoziomowego) oraz drugim hotelem i biurowcem. Przeprowadzone analizy pozwolą podjąć decyzję o skali kolejnych inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej i parkingowej.
– W obszarze ruchu pasażerskiego celujemy w budowę infrastruktury, która umożliwi w przyszłości komfortowe obsłużenie od 10 do 12 mln pasażerów rocznie. Dlatego w przyszłym roku chcemy ogłosić konkurs architektonicznych na projekt nowego, niezależnego terminalu. Równolegle trwać będzie ważny i trudny projekt związany z przebudową i rozbudową terminalu pasażerskiego B. Jego realizacja będzie wiązała się z utrudnienia dla podróżnych, za co już teraz chciałbym przeprosić. Jednak po jego zakończeniu oddamy większy i co ważne, praktycznie w całości nowy terminal, o zdecydowanie większej przepustowości. – mówi Tomasik.
Ruch cargo
W południowo-wschodniej części lotniska, przed oddanym do użytku w maju 2016 roku nowym terminalem cargo o powierzchni 12 tys. m kw., trwa drugi etap rozbudowy płyty postojowej samolotów towarowych. Płyta powiększana jest na wschód o cztery stanowiska postojowe dla samolotów kodu C, czyli np. dla Airbusa A320, czy też Boeinga 737-800. Zakończenie inwestycji planowane jest w IV kwartale br. Dzięki realizacji tego projektu liczba stanowisk postojowych na płycie cargo wzrośnie do 10. Ogółem w Pyrzowicach dostępnych będzie 36 stanowisk dla samolotów kodu C.
Rozbudowa płyty postojowej nr 3 (cargo) o 4 stanowiska dla samolotów kodu C (Boeing 737/Airbus A320).
(fot. Robert Neumann)
Komentują rozwój strefy cargo Artur Tomasik mówi: "Z perspektywy trzech lat można stwierdzić, że budowa nowego terminalu cargo była bardzo dobrą decyzją. Powierzchnie w obiekcie wynajęte są praktycznie w całości. Na bazie nowej infrastruktury spedytorzy mogą w komfortowy sposób obsługiwać wzrastające przewozy towarów z i do Katowice Airport. Warto podkreślić, że Pyrzowice są jedynym lotniskiem regionalnym w Polsce z którego obsługiwane jest aż pięć regularnych tras towarowych. Przewozy cargo rosną, w pierwszym półroczu br. o prawie 5% i to przy widocznym w Europie od ponad ośmiu miesięcy trendzie spadkowym. Najpóźniej do 2025 roku chcemy wybudować w Katowice Airport drugi terminal cargo. Aktualnie rozmawiamy w tym temacie z potencjalnymi najemcami".
Rozbudowa bazy technicznej
W Katowice Airport funkcjonuje baza do obsługi technicznej samolotów. Aktualnie są to dwa hangary o łącznej powierzchni 13 tys. m kw. i kubaturze 165 tys. m sześc. W oparciu o tę infrastrukturę usługi w obszarze obsługi technicznej prowadzą tutaj Linetech Aircraft Maintenance i LS Technics.
Pierwszym etapem rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów będzie budowa płyty postojowej samolotów (pps) przed gruntami przeznaczonymi pod dwa nowe hangary. Inwestycja rozpocznie się w IV kwartale br. Dzięki niej, znajdująca się w zachodniej części portu pps 1 zostanie połączona ze wschodnią pps 3. W ramach przedsięwzięcia powstanie 9 nowych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C. Po zakończeniu tego projektu w Katowice Airport jednocześnie będzie mogło parkować 45 samolotów kodu C.
W dolnym fragmencie fotografii budowa centralnej wartowni. Grunty pomiędzy hangarem a nową wieżą kontroli lotniska przeznaczone są pod rozbudową bazy do obsługi technicznej samolotów. Pierwszym etapem tego projektu będzie budowa płyty postojowej, która połączy zachodnią pps 1 ze wschodnią pps 3. (fot. Robert Neumann)
Równolegle z realizacją tego projektu trwają uzgodnienia finansowo – techniczne z podmiotami zainteresowanymi wynajmem nowych hangarów. Budowa pierwszego z nich powinna rozpocząć się w 2021 roku.
Bezpośrednio przy strefie hangarowej trwa budowa centralnej wartowni. Obiekt o powierzchni 1 000 m kw., z dwoma śluzami do kontroli bezpieczeństwa pojazdów, pozwoli usprawnić proces kontroli osób wykonujących obowiązki służbowe w strefie zastrzeżonej.
– Pyrzowic są dużym zakładem pracy, już teraz w ponad 50 firmach i instytucjach prowadzących tutaj swoją działalność, zatrudnionych jest ponad 3 500 osób. Szacujemy, że w najbliższych latach liczba pracowników w Katowice Airport nadal będzie dynamicznie wzrastać m.in. w związku z prognozowanym wzrostem ruchu pasażerskiego i cargo. Znacząca liczba osób swoje obowiązki wykonuje na strefie zastrzeżonej, stąd decyzja o budowie centralnej wartowni. Nowa infrastruktura przy zachowaniu najwyższych standardów, umożliwi skrócenie czasu oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa. Nieprzypadkowo zlokalizowaliśmy ten obiekt zaraz za strefą hangarów. W związku z planowaną budową dwóch hangarów, spodziewamy się znaczącego wzrostu liczby pracowników zatrudnionych przy obsłudze technicznej – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA.
Baza paliwowa
Katowice Airport to aktualnie jedna z największych baz linii lotniczych w Polsce. W szczycie sezonu stacjonuje tutaj nawet do 30 samolotów przewoźników regularnych, czarterowych i cargo. Stąd duże zapotrzebowanie na paliwo lotnicze. Pod względem wolumenu sprzedawanej kerozyny, w gronie czternastu polskich lotnisk użytku publicznego, Pyrzowice są na drugim miejscu, za Lotniskiem Chopina w Warszawie.
Pod koniec 2018 roku GTL SA kupiło od Agencji Mienia Wojskowego działkę zlokalizowaną w południowo-wschodniej części portu, na której powstanie infrastruktura bazy paliwowej. Aktualnie trwają formalne przygotowania do rozpoczęcia inwestycji. GTL SA ogłosiło m.in. przetarg na wybór operatora bazy.
W centralnej, dolnej części zdjęcia, grunty na których trwają wstępne przygotowania do budowy bazy paliwowej. Aktualnie GTL jest na etapie wyboru w przetargu operatora tej infrastruktury. (fot. Robert Neumann)
– Stworzenie w Pyrzowicach bazy paliwowej to ważny element budowy kompleksowej infrastruktury portu. Pewność i łatwość dostępu do nafty lotniczej jest dla przewoźników istotnym elementem umożliwiającym sprawne wykonywanie rejsów z danego portu. Prognozy wskazują, że liczba bazujących w Katowicach samolotów i wolumen sprzedawanego paliwa będą rosły, dlatego budowa bazy paliwowej ma uzasadnienie ekonomiczne. – powiedział Artur Tomasik Prezes Zarządu GTL SA.
Docelowo obok bazy paliwowej powstanie także nowa baza działów: „Transportu” i „Eksploatacji lotniska”, które odpowiadają m.in. za utrzymanie nawierzchni lotniskowych w okresie zimowym. Projekt zakłada budowę budynku biurowo-socjalnego oraz garaży wraz z placem manewrowym.
Na terenie portu inwestują również partnerzy GTL SA. We wrześniu 2018 roku uruchomiony został Hotel Moxy (marka sieci Marriott). Inwestorem i zarządzającym obiektem jest Polski Holding Hotelowy. Ponadto dwa projekty w Pyrzowicach prowadzi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Trwa wyposażanie w niezbędne urządzenia nowej wieży kontroli lotniska. Razem z GTL SA Agencja realizuje też przedsięwzięcie „uzbrojenia” podejścia do pasa 09 drogi startowej Katowice Airport w system ILS CAT I. Realizacja tego zadania sprawi, że pyrzowickie lotnisko będzie pierwszym portem w kraju z systemem ILS na obydwu kierunkach drogi startowej.
Podejście do pasa 09 i kładka technologiczna (nr projektowy 409) nad autostradą A1, wybudowana na potrzeby funkcjonowania KTW. W ramach procesu "uzbrojenia" kierunku pomocniczego drogi startowej KTW (pas 09) w ILS CAT I, obiektem 409 poprowadzone zostaną światła podejścia systemu ALPA-ATA. Będzie się on składać z rzędu stałych świateł koloru białego rozmieszczonych na przedłużeniu osi drogi startowej na odległość 900 m od jej progu. (fot. Robert Neumann)
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2018 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.
Zdjęcia wykonano dronem za zgodą i pod nadzorem zarządzającego Katowice Airport i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Komentarze