Paliwa lotnicze i drony Vais a Avis regulacje prawne
W Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny ukazał się projekt rozporządzenia Ministra Energii wpisanego do wykazu prac legislacyjnych dotyczącego projektów rozporządzeń Ministra Energii w 2016 r. pod numerem 45.2.16. w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji niniejszym.
Konferencja uzgadniająca projekt rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących dla partnerów społecznych odbędzie się w dniu 14 listopada 2016 r. o godz. 14.00 w Budynku Głównym Plac Trzech Krzyży 3/5 sala C.
Jako zaproszony przez Ministerstwo uczestnik tych konsultacji postanowiłem przedstawić innym uczestnikom konferencji problem paliw lotniczych w trochę szerszym planie, którego mottem przewodnim będzie BEZPIECZEŃSTWO OPERACJI LOTNICZYCH i może będzie warto opracować na poziomie regulacji rządowych formułę Lex specialis derogat legi general dla paliw używanych w operacjach lotniczych do wartości sprzedaży 100.000 euro przez certyfikowany przez Urząd lotnictwa Cywilnego Ośrodek Szkolenia Lotniczego.
Dla czytających ten artykuł może powstać pytanie dlaczego więc taki tytuł artykułu?
Podzielmy to na dwa elementy zawarte w tytule.
Paliwa lotnicze a regulacje prawne.
Jak się okazało, pomimo apelu Aeroklubu Krajiny Jezior "o pospolite ruszenie" w sprawach dystrybucji paliwa tylko jeszcze jeden z wielu polskich "regionalnych" Aeroklubów w wyniku swego stanowiska widnieje na liście zaproszonych na spotkanie konsultacyjne.
Nie chcąc uchybić szacunku Polskiej Władzy Lotniczej, należy odnotować wystąpienie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa sygnowane podpisem Pana Ministra Jerzego Szmita w poruszanej sprawie.
Konkluzje zawarte a pismach poniżej przedstawiam.
Minister Krzysztof Tchórzewski 6.X 2016
Minister Energii
Mając na względzie przekazany wniosek oraz w trosce o bezpieczeństwo lotów wykonywanych na lotniskach lokalnych Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przyłącza się do postulatu o podjęcie działań umożliwiających sprzedaż paliw lotniczych na dotychczasowych zasadach.
V-ce Minister Marian Banaś 24.X.2016
Ministerstwo Finansów
Mając na względzie powyższe zwracam się do Pana Ministra, jako organu realizującego kontrolę i nadzór nad rynkiem paliw, z prośbą o informację odnośnie skali obrotu paliwem lotniczym na lotniskach aeroklubowych, występowania ewentualnych nieprawidłowości w obrocie benzyną lotniczą oraz zachowań niezgodnych z prawem przynoszącego uszczerbek w dochodach budżetu państwa (w tym wartości strat finansowych, które są powodowane przez ww. nieprawidłowości) Proszę również o opinię czy ewentualne stwierdzone uchybienia w obrocie benzyną lotniczą stanowią przesłankę do objęcia rynku paliw lotniczych obowiązkiem posiadania koncesji przez każdy podmiot zajmujący się jego sprzedażą.
Pozwalam sobie zauważyć iż stwierdzenie …sprzedaż paliw lotniczych na dotychczasowych zasadach…., jest stwierdzeniem nie uwzględniających przyszłych możliwych scenariuszy związanych z zaopatrywaniem statków powietrznych używanych w lotnictwie Genaral Aviation, ultralekkich startów powietrznych korzystających co raz częściej z paliwa samochodowego i wreszcie paliwa, które będzie używane w bezzałogowych statkach i platformach latających w planowanych strukturach Obrony Terytorialnej, korzystającej z infrastruktury Aeroklubowej.
Argumentacji merytorycznej w cytowanych wyżej wystąpieniach MTiB dotyczących przyszłych użytkowników paliwa lotniczego w pismach kierowanych do odpowiedzialnych za system dystrybucji paliwa niestety nie można znaleźć.
DRONY, a regulacje prawne
Wobec trendu rozwojowego związanego z co raz to bardziej powszechnym zastosowaniem bezzałogowych statków i platform latających, istnieje pilna konieczność wypracowania regulacji prawnych związanych z wykorzystaniem UAVs w polskiej przestrzeni powietrznej dla potrzeb cywilnych i militarnych. Kwestie związane z koniecznością uregulowania zasad użytkowania dronów w polskim prawie krajowym powinny być przedmiotem zainteresowania organów i instytucji funkcjonujących w Polsce, zajmujących się bezpieczeństwem żeglugi powietrznej ,zarządzaniem ruchem lotniczym oraz sferą dystrybucji paliw na potrzeby wykonywania operacji lotniczych.
Minister Macierewicz w ostatnich dniach zapowiedział "Zamierzam kupić tyle, ile będzie potrzebne do działania poszczególnych formacji. Ta broń, jeżeli chodzi o drony, jest bronią masową. Jej skuteczność zależy od masowości. Tak więc mówimy o tysiącach egzemplarzy".
MON zamierza kupić tysiące latających bezzałogowców dla obrony terytorialnej i wojsk operacyjnych. Ich masowe użycie da możliwość obniżenia ceny, tak że będzie nas stać na to, by stanowiły skuteczne narzędzie działania w każdej sytuacji obronnej, w jakiej się możemy znaleźć".
Wykorzystanie dronów w terenie zurbanizowanym pozwoli wojsku przede wszystkim prowadzić działania poza zasięgiem wzroku. Teren zurbanizowany jest skomplikowany, prowadzenie walki jest dosyć trudne, zaś uderzenie w punkt powoduje, że możliwości wojska wzrastają".
Czy temat paliw w kontekście dronów jest pytaniem retorycznym? – chyba nie.
Zasada przyzwoitej legislacji jest to zasada wyinterpretowana z ogólnej zasady demokratycznego państwa prawnego, której istotą jest określenie reguł stanowienia prawa szanująca również interesy w toku między innymi takie przedsięwzięcia gospodarcze i finansowe, jak również bezpieczeństwo w poruszonym przypadku operacji lotniczych, które rozpoczęte zostały pod „rządami” dotychczas obowiązujących przepisów prawa.
Odnosząc się do tej ogólnej uwagi zawartej powyżej, chce również zasygnalizować inny nie miej ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych problem, temat dotyczący Projektu ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA, zmieniające rozporządzenie w sprawie przepisów technicznych i eksploatacyjnych dotyczących statków powietrznych kategorii specjalnej, nieobjętych nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego.
3.W przypadku bezzalogowych statków powietrznych, próby w locie wykonuje posiadacz świadectwa kwalifikacji operatora bezzalogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. poz. 664 oraz z 2016 r. poz. ...).
W kontekście tego projektu jawią się dwa problemy na które w pracach legislacyjnych należało by zwrócić uwagę.
Po pierwsze to czy …posiadacz świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego dumnie może posługiwać się tytułem pilota doświadczalnego pilotującego bezzałogowy statek powietrzny typu śmigłowiec SW 4 czy też M20 Czajka. Takie drony już w próbach pod nie tylko polskim niebem latają!!!!!!
Po drugie to czy wobec spodziewanej zapowiedzi "MON zamierza kupić tysiące latających bezzałogowców" istnieje w Polskim Prawie Lotniczym delegacje dla PKBWL.
Jest regulacja dotycząc badania zdarzeń i wypadków dotycząca badania zdarzeń z udziałem modeli latających. Dron – oczywiście nie zabawka – a nosząca na sobie sprzęt do rejestracji elektronicznej lub pomiarowej nie wspominając już o środkach bojowych to przysłowiowa waga ciężka. Z fizyki już wiemy, że masa ciężar no i prędkość do kwadratu …nie dalej nie będę kończył.
Grzegorz Brychczyński
Komentarze