Grupa Air France-KLM przyspiesza proces wymiany floty i zamawia 10 kolejnych Airbusów A350-900
Nowe maszyny będą latały w barwach Air France i zastąpią Airbusy A380, które zostaną ostatecznie wycofane z floty do końca 2022 roku.
Dyrekcje linii Air France i Grupy Air France-KLM doszły do porozumienia w kwestii ostatecznej rezygnacji z należących do Air France Airbusów A380 i zastąpienia ich samolotami Airbus A350-900. Tym samym zatwierdzono zamówienie kolejnych 10 maszyn tego typu. Jest to kolejny krok Grupy w kierunku racjonalizacji i uproszczenia floty.
Wchodzące w skład Grupy Holenderskie Linie KLM skutecznie realizują strategię ujednolicenia floty dalekodystansowej, która docelowo będzie składać się tylko z samolotów Boeing B777 i B787 („Dreamliner”). Oba typy maszyn mogą być sterowane przez pilotów o tych samych uprawnieniach.
Natomiast druga linia z Grupy – Air France – stawia na Airbusy. W wyniku najnowszego zamówienia, łącznie z dotychczas zakontraktowanymi 28 maszynami, flota francuskiego przewoźnika będzie liczyła łącznie 38 samolotów typu Airbus A350. Pierwsza maszyna została już dostarczona do Paryża w październiku b.r., obecnie przewoźnik dysponuje trzema samolotami A350-900 w operacji.
Do 2023 roku Air France planuje dysponować flotą 116 samolotów do obsługi rejsów dalekiego zasięgu, która będzie obejmować tylko cztery główne rodziny: Airbus A330 i A350 oraz Boeing 787 („Dreamliner) i B777. Podobnie jak KLM, Air France dąży do większej elastyczności operacyjnej, liczy też na korzyści skali – ograniczenie liczby typów uprawnień pilotów tylko do trzech: dla maszyn Airbus (A330+A350), Boeing 787 i Boeing 777 – przyniesie firmie znaczne oszczędności. Wspomniane samoloty nowej generacji zastąpią Airbusy A380, które linia planuje wycofać z eksploatacji finalnie do końca 2022 roku. Francuski przewoźnik planuje też przyspieszyć pozyskanie Airbusów A340, które chce stopniowo włączać do floty od pierwszego kwartału 2021 r.
Zamówione Airbusy A350-900 są bardzo wydajne zarówno pod względem ekonomicznym, operacyjnym, ale i ekologicznym. Zużywają o 25% mniej paliwa (tj. 2,5 litra na pasażera na 100 km), między innymi dzięki temu, że zostały zbudowane z materiałów, które są aż do 67% lżejsze, niż standardowo używane do konstrukcji maszyn podobnego typu. Są ponadto o 40% cichsze. W efekcie Airbus A350-900 jest uznawany za jeden z bardziej przyjaznych środowisku samolotów, ze względu na wysoką paliwooszczędność i niską emisje CO2.
„Racjonalizacja i modernizacja floty Grupy Air France-KLM jest niezbędna do poprawy jej wyników ekonomicznych i operacyjnych. A350 to samolot spełniający wysokie wymagania pod każdym względem. Flota złożona z tych maszyn pomoże zwiększyć konkurencyjność naszej Grupy na rynku.” – powiedział Benjamin Smith, Prezes Grupy Air France-KLM.
„Nasze pierwsze doświadczenie z Airbusem A350 w Air France w ciągu kilku miesięcy eksploatacji jest pozytywne pod każdym względem . Zarówno zadowolenie klienta, wydajność operacyjna, jak i redukcja śladu środowiskowego, spełniają nasze oczekiwania. Warta ponad miliard euro rocznie inwestycja w modernizację floty ma ważny cel – pomóc Air France zmniejszyć emisję CO2 o 50%* do 2030 roku.” – powiedziała Anne Rigail, Dyrektor Generalny Air France.
* w przeliczeniu na 1 pasażera na kilometr
Komentarze