Przejdź do treści
Marina di Campo airport
Źródło artykułu

Dołącz do walki o niższe opłaty dla GA za korzystanie z lotnisk w Europie

Na portalu gogetfunding.com (platforma bazująca na modelu finansowania społecznościowego) pojawiła się kampania zbierania środków finansowych na walkę pilotów lotnictwa ogólnego o sprawiedliwy dostęp do lotnisk i obsługi handlingowej w Europie.

Na coraz większej liczbie lotnisk na Starym Kontynencie opłaty za lądowanie, parkowanie i obsługę małych samolotów zostały znacznie zwiększone, przez co lądowanie tam nie jest opłacalne. Jak argumentują piloci na forum euroga.org, społeczność lotnicza musi rozpocząć walkę, bowiem takie praktyki po cichu zabijają lotnictwo GA.

Społeczność prowadzi tam interesującą dyskusję, na bazie której została utworzona internetowa ankieta dotycząca podwyżek cen (LINK)


Według twórców ankiety, sytuacja różni się w zależności od kraju, ale niektóre porty lotnicze, obsługując zwiększający się komercyjny ruch lotniczy, podnoszą ceny lądowania i obsługi do poziomu, który powoduje, że operacje GA na nich praktycznie przestają istnieć.

Dzieje się tak pomimo faktu, że w przeważającej większości portów lotniczych znajduje się miejsce zarówno dla komercyjnego ruchu lotniczego, jak i lotnictwa ogólnego. Wyższe ceny dla GA są niestety uzasadniane w najprostszy sposób, czyli jako regulowanie pojemności danego lotniska.

Ten nieuczciwy proces podważa możliwość wykonywania lotów GA w Europie, działa przeciwko europejskim firmom związanym z lotnictwem ogólnym, a także zagraża bezpieczeństwu lotów GA.

Poniższa mapa przedstawia wysokość cen za lądowania dla statków powietrznych GA (dane pozyskane z ankiet). Im wyższy słupek, tym większa jest liczba lotnisk stosujących tę strategię w stosunku do GA.


Nadwyżka cen również zagraża bezpieczeństwu lotu (życie pilotów GA i pasażerów):


Wyniki ankiety są dostępne tutaj (LINK)

Wygląda na to, że nie istnieje wyraźne przeciwdziałanie temu procesowi ani w regulacjach UE, ani w przepisach poszczególnych krajów i nadszedł już czas, aby rozpocząć z nim walkę. Jak podkreślają autorzy akcji, to może być długa droga, która może skończyć się wnioskiem o interwencję na szczeblu UE lub też organów antymonopolowych itp. Środki finansowe, które są gromadzone, zostaną wykorzystane do sfinansowania działań prawników z kancelarii K&K Aviation Lawyers.

Prezentacja doradców prawnych, którzy będą uczestniczyli w procesie:


Kampania "For fair airports fees for General Aviation flying in Europe" dostępna jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony