Przejdź do treści
Źródło artykułu

NTSB: Usterka przełącznika zaworów paliwa przyczyną awaryjnego lądowania

Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB), opublikowała raport z wypadku samolotu Lancair 360, który miał miejsce w grudniu 2008 r. w Owensboro, w stanie Kentucky. Publikacja w zamierzeniach ma służyć jako narzędzie szkoleniowe i ma pomóc pilotom unikać błędów popełnianych przez innych.

Powypadkowe dochodzenie wykazało, iż przez pierwsze 20 minut lotu, przełącznik paliwa ustawiony był na główny zbiornik. Następnie w czasie lotu pilot przestawił pokrętło na zbiornik w lewym skrzydle, a później w prawym. Około 20 minut po przełączeniu z powrotem na lewy zbiornik, silnik stracił moc.

Podczas wykonywania czynności z awaryjnej listy kontrolnej, pilot manipulując gałką przełącznika stwierdził, iż ta zmienia swoje położenie przy niewielkim oporze. Próby uruchomienia silnika nie powiodły się i pilot zmuszony był lądować awaryjnie, co spowodowało znaczne uszkodzenie maszyny. W oświadczeniu dla NTSB, pilot napisał, iż widział, że w pewnym momencie wskaźnik głównego zbiornika paliwa wskazywał na brak w nim paliwa i że fakt ten powinien go zaalarmować, co do ewentualnej usterki systemu sterującego układem paliwowym.

Późniejsze badanie wykazało, iż centralny zbiornik posiadał pojemność ok. 38 litrów i został dokładnie opróżniony z paliwa. Dodatkowo, szczegółowa kontrola przełącznika i zaworów paliwa ujawniła, że przedłużenie przełącznika zostało ścięte, w wyniku czego, pomimo zmiany przez pilota jego położenia, nie zmieniał on położenia zaworu, pozostawiając go w pozycji głównego zbiornika paliwa.

Według NTSB, prawdopodobną przyczyną zaistniałego zdarzenia, była utrata mocy silnika z powodu braku zasilania paliwem. Przyczyniła się do tego usterka pokrętła zaworu zbiorników paliwa.

Więcej informacji na stronie NTSB.gov

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony