Nowa konstrukcja S-LSA – replika samolotu Storch
Jak informuje portal GaNews, jedną z obserwacji poczynionych na targach US Sport Aviation Expo, które odbywały się w dniach 20-23 stycznia, w Sebring, na Florydzie, było to, że zdecydowana większość lekkich samolotów sportowych jest kompozytowa w białym kolorze bazowym. W skrócie, wyzwaniem może być odróżnienie jednego LSA od innego.
Jeśli ktoś poszukuje LSA, który wyróżnia się na płycie, warto rozważyć model Criquet Storch, replikę słynnego niemieckiego projektu, która jest dostępna, jako gotowy do lotu specjalny samolot LSA (S-LSA). "Jest to replika w skali 75% niemieckiego Fieseler Fi-156 Storch", powiedział Dennis Carley, prezes U-Fly-It Light Sport Aircraft, z Deland, na Florydzie. Storch, który został zaprezentowany na pokazach w Sebring, w kwietniu ubiegłego roku uzyskał certyfikat S-LSA.
Oryginalny niemiecki tandemowy górnopłat ze skrzydłami szczelinowymi był znany ze swoich niezwykłych możliwości krótkiego startu i lądowania. Według przedstawionych danych, długość rozbiegu na poziomie morza wynosi 51 m, a dobiegu 53 m.
"Ludzie są zdumieni, kiedy go widzą. Stają po prostu z rozdziawionymi ustami", powiedział ze śmiechem Carley. Samolot wygląda trochę jak konik polny. Rozpiętość jego skrzydeł to 10,5 m, odległość od śmigła do koła ogonowego wynosi 7,5 m, a wysokość prawie 3 metry. Podwozie wykonane jest ze stali sprężynowej i posiada opcję chowanego tylnego koła. W luku bagażowym można przewieźć zaledwie 12 kg ładunku, ale powinno to wystarczyć na zapakowanie zestawu słuchawkowego i bagażu z rzeczami na jeden dzień.
Wersja S-LSA wyposażona jest w silnik Rotax 912S, a kokpit, który mierzy 0,7 m szerokości, w analogowe instrumenty w kolorystyce czarno-białej, które wyglądają tak, jakby były wyciągnięte z wiekowej maszyny. Criquet Storch posiada dwa aluminiowe zbiorniki paliwa o pojemności 60,5 litra każdy (57 litrów paliwa użytecznego). Maksymalny czas lotu maszyny wynosi 5 godzin, zasięg 670 km, a prędkość maksymalna ok. 112 km/h.
Materiały konstrukcyjne są takie same jak w oryginalnym samolocie Storch. "Jego rama jest mocna, ponieważ została zaprojektowana dla cięższej konstrukcji niż limitowanego wagą 599 kg lekkiego samolotu sportowego", powiedział Carley. Podzespoły Criquet Storch pochodzą z Kolumbii, a ostateczny montaż odbywa się w Deland, na Florydzie. Samolot, który był na wystawie w Sebring posiadał pustynne malowanie z okresu II wojny światowej. "Prawie wszystkie z tych, które obecnie latają, są pomalowanie w jakiś schemat z okresu II wojny światowej", stwierdził Carley.
Wersja S-LSA Criquet Storch sprzedawana jest za 88000 dolarów. Można nabyć również egzemplarz zestawu do samodzielnego zbudowania. "Istnieje także wersja E-LSA - zestaw na około 100 godzin budowy i 51% zestaw do budowy amatorskiej z zakresem prac na ok. 1000 godzin", powiedział Carley. Mimo że jest to dość nowy model w amerykańskiej ofercie, Carley zauważył, że Criquet Storch lata na całym świecie, co oznacza, że istnieje zaplecze dla budowniczych, jak również serwisów. "Obecnie w Stanach Zjednoczonych są trzy takie samoloty, a kolejne 17 w innych krajach", powiedział.
Więcej informacji dostępnych jest tutaj : UFlyIt.com
Komentarze