Przejdź do treści
Pierwszy lot samolotu wyścigowego z napędem elektrycznym Cassutt IIIM, fot. flyingmag
Źródło artykułu

Pierwszy lot załogowego elektrycznego samolotu wyścigowego

28 stycznia, po latach rozwoju i opóźnień zespół Nordic Air Racing przeprowadził pierwszy załogowy lot specjalnie przebudowanego samolotu wyścigowego z napędem elektrycznym Cassutt IIIM. 10-minutowy oblot odbył się na norweskim lotnisku Tønsberg (ENJB). W ramach przeprowadzonych prób, pilot Rein Inge Hoff wykonał cztery okrążenia lotniska na wysokości 2 tys. stóp, a następnie przeprowadził powolny lot i kolejne z prędkościami 140 węzłów, co według konstruktorów stanowi około 50 do 60 procent potencjału statku powietrznego w pełnym trybie wyścigowym. W nadchodzących tygodniach dodatkowe testy mają na celu dopracowanie aspektów wysokich osiągów samolotu.

Organizatorzy Air Race E stwierdzili, że jest to znaczący przełom nie tylko w sporcie wyścigów lotniczych, ale dla całej branży i toruje drogę do pierwszej na świecie serii wyścigów elektrycznych, która zaplanowana jest na 2023 r. „Cieszymy się, że wszystko poszło tak dobrze. Bez względu na to, jak dobrze jesteś przygotowany i jak pewny siebie jesteś po testach naziemnych, zobaczenie, jak pilot testowy po raz pierwszy wzbija się w przestworza w zaprojektowanym przez Ciebie samolocie, to zawsze przejmujący moment… Teraz czas świętować!”, powiedział w oświadczeniu Tomas Brødreskift, szef zespołu Nordic Air Racing, jednego z 17 biorących udział w serii.


Oprócz Open Class, Air Race E będą obejmowały dwie dodatkowe kategorie — Performance Class i eVTOL. Zawody po raz pierwszy miały się odbyć w 2020 r., ale zostały opóźnione przez pandemię koronawirusa. Wyścigi będą odbywały się w podobnym formacie, co popularna seria Air Race 1, znana jako Formula One Air Racing. Zgodnie z oświadczeniem organizatorów, osiem samolotów z napędem elektrycznym będzie ścigać się bezpośrednio ze sobą na wąskim 5-kilometrowym torze, lecąc tylko 10 metrów nad ziemią z prędkościami przekraczającymi 400 km/h (217 węzłów). Celem zawodów, wspieranych przez firmę Airbus, jest również przyspieszenie procesu elektryfikacji samolotów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony