Kolejne opóźnienie programu HondaJet

HondaJet/ źródło: hondajet.honda.com

Firma Honda Aircraft poinformowała, iż certyfikacja odrzutowca biznesowego HA-420 HondaJet jest opóźniona o około jeden rok i obecnie jest planowana na drugą połowę 2014 r. Fakt ten ma związek z przedłużającymi się pracami rozwojowymi jednostek napędowych.

Zgodnie ze wstępnym harmonogramem, pięć egzemplarzy HA-420 miało zostać dostarczonych do klientów pod koniec 2013 r. lub kilka miesięcy po tym jak Honda zakończy proces certyfikacji silników General Electric HF120 o mocy 2000 KM (1400 kW). Ale teraz okazuje się, że Honda Aircraft nie uzyska zatwierdzenia silników do końca tego roku.

"Mamy do wykonania jeszcze badania, które są niezbędne", powiedział przedstawiciel Honda Aircraft. "Ambicją firmy zawsze było opracowanie dla pierwszego prototypu nowego kadłuba i jednostek napędowych równocześnie, jednak większość producentów samolotów wybiera prace tylko nad jedną z tych rzeczy w tym samym czasie", dodał.

Rozwój HF120 jest szczególnie trudny, czego potwierdzeniem jest fakt, iż turbowentylatorowe silniki nie przeszły testów oblodzeniowych w procesie wstępnej certyfikacji, który miał miejsce w lutym 2011 r. (co spowodowało opóźnienie projektu o rok). Dotychczas Honda Aircraft zbudowała cztery latające prototypy, z których trzy wykonują testy w locie wykorzystując mniejsze wersje jednostek napędowych.

Nowe opóźnienie certyfikacji oznacza również, że w fabryka firmy w Greensboro, w Północnej Karolinie, nie będzie wykorzystywana przez kolejny rok. Japońska spółka jednak planuje szybko uruchomić produkcję w momencie, gdy pierwszy samolot zostanie przekazany do użytkownika. HA420 posiada nietypowo zamontowane dwuprzepływowe silniki, które są umiejscowione nad skrzydłami, co jak twierdzi firma zmniejsza opór konstrukcji. Honda Aircraft spodziewa się, że połączenie wszystkich innowacyjnych technologii zapewni większą o 30kt prędkość niż w konkurencyjnym odrzutowcu Embraer Phenom 100.

Według specyfikacji producenta, samolot posiada długość 12,7 m, wysokość 4,3 m i rozpiętość skrzydeł 12,1 m. Odrzutowiec może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 420 KTAS, wznieść sie na FL430 i pokonac trasę o długości 2600 km (VFR) oraz 2200 km (IFR). Do startu i lądowania maszyna wymaga pasa startowego o długości co najmniej 1200 m. Oprócz dwóch pilotów, na pokładzie będzie mogło przebywać do sześciu pasażerów

Źródło: FlightGlobal
comments powered by Disqus