Przejdź do treści
Źródło artykułu

Gulfstream G650 zastąpi E-8 Joint STARS

Dyrektor wykonawczy firmy Gulfstream, Larry Flynn w wywiadzie dla Flightglobal oznajmił, że jego firma zaoferuje Amerykańskim Siłom Powietrznym model samolotu G650 jako zamiennik dla starzejącej się floty samolotów rozpoznawczo - patrolowych.

30 metrowej długości G650 można dostosować do nowych wymagań Sił Powietrznych USA, by w pełni mogły one zastąpić flotę Northrop Grumman E - 8C JSTARS, które oparte są na konstrukcjach Boeingów 707, zakupionych przez armię w końcu lat 80-tych .

„Mamy odpowiedni samolot, a rząd może zaoszczędzić sporo pieniędzy", powiedział Flynn. Koncerny Boeing i Bombardier uczestniczyły też w zeszłym miesiącu w „dniu przemysłu", którego gospodarzem były Siły Powietrzne.

„Uważam, że stworzenie nowej platformy na bazie G650 spowoduje oszczędności 10,5 mld dolarów koniecznych do modernizacji i utrzymania E- 8C", dodał Flynn.

Plan wymiany przedstawiony zostanie jeszcze w tym roku, ale przyszli odbiorcy nadal pracują nad precyzyjnym określeniem, czego potrzebują i czy uzyskają zgodę na sfinansowanie swoich potrzeb.

Udostępnione na początku maja przez Siły Powietrzne USA dokumenty precyzują, że samolot zastępczy musi pomieścić pomiędzy 10 a 13 osób załogi i radar od 3,9 do 6 metrów długości zamontowany w dolnej części kadłuba. Dla porównania E-8C zabierał na pokład 18 osób, a zainstalowany na nim radar miał 7,3 metra długości.

Boeing już wkrótce zaoferować ma swój model 737 NG przeznaczony do patrolowania lądu, który jest już przystosowany do prowadzenia obserwacji na morzu i jako P- 8A wykorzystywany jest przez marynarki Stanów Zjednoczonych i Indii.

„Choć krótszy i węższy niż 737, G650 jest wystarczająco duży, aby sprostać wymogom Sił Powietrznych”, powiedział Flynn. „Wszystkie rzeczy, które chcą umieścić w samolocie, zmieszczą się w 650", dodaje.

Firma Gulfstream dostarczyła już kilka wersji G550 dla amerykańskich i zagranicznych armii, ale wymiana samolotów JSTARS, to pierwszy próba Gulfstreama zaoferowania zmilitaryzowanej wersji G650, który wszedł do służby około 18 miesięcy temu.

„Strategią sprzedaży Gulfstreama jest współpraca z kontrahentem i pełnienie roli integratora”, powiedział Flynn.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Czytaj więcej

bezzałogowe statki powietrzne

Nasze strony