Embraer zaprezentował model Legacy 500
Firma Embraer po raz pierwszy publicznie zaprezentowała samolot Legacy 500 i zapowiedziała, że dziewiczy lot tego średniej wielkości odrzutowca biznesowego ma się odbyć do końca bieżącego roku. Pierwszy z czterech prototypów konstrukcji został zademonstrowany w grudniu 2011 r. podczas zamkniętej ceremonii zorganizowanej dla pracowników spółki. Do tej pory firma nie pokazywała modelu 500 publicznie. Głównym tego powodem były problemy z systemem fly-by-wire, które wpłynęły na przesunięcie daty pierwszego lotu z października ubiegłego roku na IV kwartał bieżącego.
5 października, koncern pozwolił jednak grupie dziennikarzy wejść na pokład swojego najnowszego samolotu i poinformował, iż pracuje obecnie nad ostateczną wersją oprogramowania jego systemu sterowania. Programy Legacy 500 oraz mniejszego modelu 450 rozpoczęto w 2007 r. i ukierunkowano je na zdobycie sektora średniej wielkości biznes jetów, który od dłuższego czasu jest zdominowany przez takie konstrukcje, jak Cessna Sovereign, Hawker 950 oraz Learjet 65XR. Opóźnienie Legacy 500 spowodowało jednak zmniejszenie przewagi brazylijskiego producenta, a dodatkowo w ostatnim czasie Cessna ogłosiła wprowadzenie na rynek modelu Latitude, a Bombardier Learjeta 70/75.
"W 2008 r. nikt inny jeszcze nie myślał o średniej wielkości odrzutowcach biznesowych z kabiną stand-up, a teraz nasi konkurenci reagują na nasz ruch", powiedział Ernest Edwards, prezes Embraera ds. odrzutowców biznesowych. "Widzimy, że oferta innych firm jest potwierdzeniem zapotrzebowania, które zidentyfikowaliśmy kilka lat temu", dodał.
Legacy 500 jest wyposażony w system kontroli fly-by-wire, który jest unikalną technologią w sektorze średniej wielkości odrzutowców biznesowych. Ale to dostawca Embraera – firma Parker Aerospace - zmaga się z zadaniem zintegrowania tego urządzenia z komputerem pokładowym. Embraer planuje zakończyć program certyfikacji Legacy 500 do końca roku 2013, podobnie jak modelu 450. Legacy 500 będzie początkowo montowany w siedzibie firmy Embraer w Sao Jose dos Campos, z kompozytowych części dostarczanych z nowo otwartego zakładu w Evora, w Portugalii. Jednak kierownictwo firmy jest otwarte na przeniesienie ostatecznego miejsca montażu do innych lokalizacji.
Komentarze