B734 US Airways odchodzi na zasłużoną emeryturę
19 sierpnia, po 26 latach służby, ostatni z samolotów B734 linii US Airways odbył swój pożegnalny lot. Statek powietrzny o znakach rejestracyjnych N435US wykonał tego dnia trzyetapową podróż. Lot rozpoczął się na lotnisku Douglas International w Charlotte, po czym samolot zawitał na lotnisko Fort Worth w Dallas i o godzinie 21:48 czasu lokalnego powrócił do Charlotte. Trasę ostatniego lotu można znaleźć na stronie Flightaware.com.
„Jesteśmy dumni z zakupu B734, który stanowił integralną część floty US Airways przez te wszystkie lata", powiedział na lotnisku w Dallas przedstawiciel linii American Airlines, z którymi US Airways połączyły się w grudniu 2013 r. „Linie American Airlines skupiają się na unowocześnianiu floty poprzez zakup setek nowych samolotów i odświeżaniu użytkowanych egzemplarzy, tak aby zapewnić swoim klientom jeszcze bardziej komfortowe warunki podróżowania".
Przewoźnik odebrał 53 nowe samoloty, w tym A321, które mają zastąpić operujące do tej pory B734. A321 ma zapewnić linii US Airways znaczne oszczędności w kwestii zużycia paliwa, większy zasięg, a także 43 dodatkowe miejsca w porównaniu do standardowej wersji 737.
W ciągu ostatnich 26 lat, operacje US Airways obsługiwało łącznie 54 egzemplarze Boeinga 737 w wersji 400. Pierwsza dostawa dla spółki zależnej o nazwie Piedmont Airlines miała miejsce we wrześniu 1988 r., a ostatnie samoloty odebrane zostały trzy lata później. Współpracująca z US Airways amerykańska regionalna linia lotnicza Piemont Airlines, złożyła w czerwcu 1986 r. pierwsze zamówienia na łączną liczbę 20 sztuk B737-400, a US Airways znana wtedy jako USAir zamówiła kolejne 35 sztuk w marcu 1988 r.
Zamówienie US Airways pomogły firmie Boeing w zdobyciu później ponad 2000 zamówień na B737, co w owym czasie według tygodnika Flight International z 12 marca 1988 r. uczyniło go najlepiej sprzedającym się komercyjnym samolotem odrzutowym. Porozumienie obejmowało także 20 B737 wersji 300, choć w późniejszym terminie 15 z nich zostało zmnienione na model 400.
Zgodnie z zamówieniem złożonym w 1988 r., egzemplarz N435US został dostarczony linii US Airways w marcu 1990 r. Do 30 czerwca 2014 r. spędził on w powietrzu łącznie 65149 godzin wykonując 43330 cykli lotu. Obecnie w Ameryce Północnej z modelu B734 regularnie korzystają jedynie linie Alaska Airlines oraz People Express. Alaska jest w posiadaniu 27 maszyn w wersjach pasażerskich i cargo, natomiast People Express użytkuje tylko jeden egzemplarz. Lot US737 był także ostatnim dla pilota Jeffa Tarra, który podobnie jak N435US zakończył swoją służbę w liniach lotniczych.
Komentarze