Wyścigi szybowcowe Euroglide 2016
Od 20 czerwca do 2 lipca, w Holandii rozgrywane są wyścigi szybowcowe Euroglide 2016. Założeniem imprezy jest pokonanie dystansu ponad 2000 km przez kilka europejskich krajów, w tym Polskę. Zawody zorganizowane zostały przez Aeroklub Eindhovense z Eindhoven oraz Aeroklub z Venlo w Holandii, skąd odbywają się wszystkie starty i gdzie znajduje się meta.
Zasady Euroglide
W przeciwieństwie do standardowych konkurencji szybowcowych, które zakładają wykonywanie poszczególnych konkurencji z tego samego lotniska, zasady Euroglide obejmują tylko jedno zadanie – przelecenie zakładanej trasy. Start musi nastąpić z lotniska w Venlo, następnie pilot musi zaliczyć punkty zwrotne i jak najszybciej wrócić na lotnisko startu, najpóźniej w ostatnim dniu zawodów. Całkowita odległość do pokonania wynosi około 2420 km.
Przygotowana trasa obejmuje lot po trójkącie. Zaczyna się i kończy w Venlo, a pomiędzy są dwa punkty kontrolne zlokalizowane w Polsce – pierwszy w Płocku, a drugi w zależności od klasy, albo Nowym Sączu albo w Krosnie. Ponadto ustanowione zostały dwa punkty zwrotne w celu uniknięcia TMA lotnisk w Dusseldorfie i Kolonii oraz innych lotnisk komunikacyjnych o dużym natężeniu ruchu lotniczego.
Celem Euroglide jest pokonanie zakładanej trasy w czasie nie dłuższym niż 13 dni i zaliczenie wszystkich punktów zwrotnych. Zwycięży zespół, który jako pierwszy zamelduje się na mecie. W przypadku, gdy żadna drużyna nie zmieści się w zakładanym czasie (i nie wróci do Venlo drogą lądową lub powietrzną), zwycięży zespół, który pokona największy dystans.
W ciągu dnia każdy zespół może startować dowolną ilość razy i musi potwierdzać pokonaną trasę na podstawie odczytów z rejestratora GPS. Obowiązkowo na wyposażeniu każdego statku powietrznego musi znaleźć się również Transponder Mode S. Organizatorzy dopuszczają możliwość kontaktowania się z kontrolą ruchu lotniczego i zwracania się o zezwolenie na przekroczenie kontrolowanej przestrzeni powietrznej.
Każdego dnia po wylądowaniu, dany zespół musi znaleźć dla siebie odpowiednie lotnisko na następny dzień i zorganizować start oraz wszelkie formalności.
Każdy zespół otrzymuje również całkowity kredyt w wysokości ok. 300 km, umożliwiający mu przetransportowanie szybowca do najbliższego lotniska drogą lądową, lub powietrzną wykorzystując własny napęd. Jeden taki odcinek nie może być dłuższy niż 200 km. Każdego wieczoru, zespoły muszą zgłosić swoją pozycję do organizatorów zawodów.
W Euroglide 2016 mogą uczestniczyć szybowce i motoszybowce obejmujące konstrukcje jedno i dwuosobowe. Ich piloci muszą posiadać odpowiednie doświadczenie, a w jednej drużynie musi być ich co najmniej dwóch. Na zespół składa się również personel naziemny.
Pełny regulamin zawodów Euroglide 2016 dostępny jest tutaj
Aktualną pozycję zawodników poszczególnych klas można śledzić tutaj
Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.euroglide.nl
Komentarze