Przejdź do treści
Flota samolotów należących do linii Emirates na lotnisku w Dubaju (fot. Emirates)
Źródło artykułu

Grupa Emirates ogłasza wyniki za rok 2019-20

Grupa Emirates poinformowała, że 32. rok z rzędu odnotowała zysk przy jednoczesnym spadku przychodów przypisywanym przede wszystkim ograniczeniu działalności podczas planowanego zamknięcia pasa startowego na lotnisku w Dubaju (DXB) w I kwartale oraz skutkom ograniczeń lotów i podróży ze względu na pandemię COVID-19 w IV kwartale.

W opublikowanym sprawozdaniu rocznym za 2019-20 r. Grupa Emirates wykazała zysk w wysokości 1,7 mld AED (456 mln USD) za rok podatkowy trwający do 31 marca 2020 r., co stanowi spadek o 28% w stosunku do zeszłego roku. Grupa osiągnęła przychód na poziomie 104,0 mld AED (28,3 mld USD) – o 5% niższy w stosunku do zeszłego roku. Stan środków pieniężnych Grupy wyniósł 25,6 mld AED (7,0 mld USD), tj. o 15% więcej niż w ubiegłym roku, przede wszystkim dzięki dobrym wynikom biznesowym do lutego 2020 r. i niższym kosztom paliwa niż w poprzednim roku.

Ze względu na wyjątkową sytuację wywołaną panującą pandemią i w celu zachowania płynności Grupa nie ustaliła dywidendy na ten rok podatkowy. W ubiegłym roku dywidenda Investment Corporation of Dubai wyniosła 500 mln AED (136 mln USD).

Przez pierwsze 11 miesięcy roku 2019-20 linie Emirates i spółka dnata osiągały bardzo dobre wyniki i zbliżaliśmy się do realizacji naszych celów biznesowych. Jednak w połowie lutego sytuacja uległa gwałtownej zmianie ze względu na światową pandemię COVID-19, w wyniku której zapotrzebowanie na loty międzynarodowe gwałtownie i znacząco spadło, ponieważ państwa pozamykały granice i wprowadziły surowe ograniczenia w przemieszczaniu się – powiedział Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates.

Nawet przed pandemią nasza branża zawsze była podatna na rozmaite czynniki zewnętrzne. W roku 2019-20 dalsze umocnienie dolara amerykańskiego względem największych walut uszczupliło nasze zyski, globalna podaż na rynku lotniczych przewozów towarowych przez większość roku przewyższała popyt, a konkurencja na naszych najważniejszych rynkach uległa nasileniu.

Pomimo powyższych problemów spółki Emirates i dnata 32. rok z rzędu odnotowały zysk dzięki dużemu zapotrzebowaniu na nasze uznane produkty i usługi, szczególnie w II i III kwartale roku, na co nałożyły się niższe średnie ceny paliwa w ciągu roku.

Każdy rok jest sprawdzianem naszej elastyczności i sprawności. Reagując na bieżące problemy i wykorzystując pojawiające się szanse, w naszych decyzjach zawsze kierujemy się długoterminowym celem, jakim jest rozwój rentownego, zrównoważonego i odpowiedzialnego przedsiębiorstwa w Dubaju – dodał Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum.

W roku 2019-20 Grupa przeznaczyła łącznie 11,7 mld AED (3,2 mld USD) na nowe samoloty i wyposażenie, przejęcia spółek, nowoczesną infrastrukturę, najnowsze technologie i inicjatywy na rzecz pracowników – mniej w porównaniu z rekordowymi wydatkami inwestycyjnymi w wysokości 14,6 mld AED (3,9 mld USD) w roku ubiegłym. Grupa w dalszym ciągu inwestowała także w inicjatywy na rzecz społeczności lokalnych i ochrony przyrody, a także rozwój talentów i innowacji, które pozwolą branży rosnąć w przyszłości.

Podczas wystawy Dubai Air Show w 2019 roku linie Emirates złożyły zamówienie o wartości 16 mld USD na 50 samolotów A350 XWB oraz warte 8,8 mld USD zamówienie na 30 samolotów Boeing 787 Dreamliner, których dostawa ma rozpocząć się w 2023 r. Nowe maszyny uzupełnią dotychczasową flotę Emirates i zapewnią elastyczność w planowaniu siatki. Ponadto zgodnie z wieloletnią strategią posiadania nowoczesnych i wydajnych samolotów szerokokadłubowych nowe maszyny pozwolą przewoźnikowi utrzymać wiek floty znacznie poniżej średniej w branży.

Wśród głównych inwestycji spółki dnata należy wymienić: znaczącą rozbudowę infrastruktury cateringowej w Ameryce Północnej dzięki rozpoczęciu działalności w Vancouver, Houston, Bostonie, Los Angeles i San Francisco. Oprócz tego spółka dnata sfinalizowała zakup pozostałych udziałów w spółce Alpha LSG, zostając jedynym udziałowcem największej brytyjskiej spółki specjalizującej się w cateringu lotniczym, sprzedaży pokładowej i logistyce.

Całkowita liczba pracowników zatrudnionych w przeszło 120 podmiotach należących do Grupy niemal nie uległa zmianie, wynosząc 105 730 przedstawicieli ponad 160 różnych narodowości.


Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates

W roku 2019-20 zachowaliśmy ścisłą dyscyplinę kosztową przy jednoczesnych inwestycjach w rozwój działalności i potencjalne źródła przychodów. Dzięki bieżącej analizie organizacji pracy oraz wdrożeniu nowych systemów technologicznych udało nam się zwiększyć wydajność i zahamować wzrost kosztów siły roboczej. Wraz z nadejściem pandemii podjęliśmy wszelkie możliwe środki, aby chronić naszych wykwalifikowanych pracowników oraz zapewnić zdrowie i bezpieczeństwo naszemu zespołowi oraz klientom, co pozostaje naszym nadrzędnym celem w trakcie przygotowań do wznowienia działalności w nadchodzących miesiącach – powiedział Szejk Ahmed.

Pandemia COVID-19 w ogromnym stopniu wpłynie na nasze wyniki w roku 2020-21, zważywszy że loty pasażerskie Emirates są tymczasowo wstrzymane od 25 marca, a wygaszenie ruchu lotniczego i popytu na podróże na całym świecie w podobnym stopniu wpłynie na spółkę dnata. Prowadzimy intensywne działania w zakresie zarządzania kosztami i podejmujemy wszelkie inne niezbędne kroki w celu zabezpieczeniu naszej Grupy, jednocześnie planując wznowienie działalności. Spodziewamy się, że minie co najmniej półtora roku, zanim zapotrzebowanie na podróże wróci do stanu porównywalnego do tego sprzed pandemii. Tymczasem aktywnie współpracujemy z organami państwowymi i zainteresowanymi stronami, które opracowują standardy z myślą o zdrowiu i bezpieczeństwie podróżujących oraz operatorów w rzeczywistości po pandemii. Emirates i dnata są gotowe wznowić działalność na rzecz naszych klientów, kiedy tylko pozwolą na  to okoliczności – podsumował Szejk Ahmed.

Linie Emirates – wyniki

Całkowite oferowanie połączeń pasażerskich i cargo Emirates zmniejszyło się o 8%, wynosząc na koniec roku 2019-20 58,6 mld ATKM, do czego przyczyniły się ograniczenie oferowania podczas zamknięcia pasa startowego na lotnisku w Dubaju (DXB) oraz pandemia COVID-19, w wyniku której rząd Zjednoczonych Emiratów Arabskich zarządził całkowite zawieszenie połączeń pasażerskich w marcu 2020 r.

W roku 2019-20 linie Emirates otrzymały 6 nowych samolotów (Airbus A380). W tym samym okresie linie Emirates wycofały 6 starszych maszyn: 4 Boeingi 777-300ER, ostatniego Boeinga 777-300 oraz towarowego Boeinga 777, wobec czego stan floty przewoźnika na koniec marca utrzymał się na poziomie 270 samolotów. Średni wiek floty Emirates utrzymuje się na niskim poziomie 6,8 roku.

Wpisuje się to w strategię Emirates zakładającą utrzymanie młodej, nowoczesnej floty zgodnie z obietnicą marki „Fly Better", opartą na założeniu, że nowoczesne samoloty to korzyść dla środowiska, operacji lotniczych i klientów.

W ciągu ostatniego roku linie Emirates otworzyły 3 nowe kierunki dla pasażerów: Porto (Portugalia), Meksyk (Meksyk) i Bangkok-Phnom Penh. Oprócz rozszerzenia własnej siatki połączeń przewoźnik wzbogacił swoją ofertę lotów, zawierając nowe porozumienie code-share z liniami Spicejet, które zapewni pasażerom większy wybór połączeń w Indiach.

Ponadto linie Emirates rozszerzyły wybór połączeń i ofertę dla pasażerów poprzez porozumienia interline z liniami Vueling, dodając przeszło 100 kierunków w Europie przez Barcelonę, z tureckimi tanimi liniami Pegasus Airline (PC), oferując klientom połączenia na wybranych trasach w siatce PC, a także z liniami Interjet Airlines, otwierając przed pasażerami nowe możliwości podróży między Meksykiem, regionem Zatoki Perskiej i Bliskiego Wschodu i nie tylko.

Od ponad 2 lat trwa także owocna współpraca linii Emirates i flydubai. Już 5,3 mln pasażerów skorzystało z dogodnej siatki połączeń Emirates i flydubai, odkąd przewoźnicy z Dubaju nawiązali współpracę w październiku 2017 r.

Mimo że linie Emirates odnotowały bardzo wysokie przychody w II i III kwartale roku 2019-20, zamknięcie pasa startowego DXB i kryzys wywołany pandemią COVID-19 w pozostałych kwartałach przyczyniły się do spadku całkowitego przychodu rocznego o 6% do 92,0 mld AED (25,1 mld USD). Względne umocnienie dolara amerykańskiego w porównaniu do większości walut na kluczowych rynkach, na których działa przewoźnik, uszczupliły przychód Emirates o 963 mln AED (262 mln USD). Stanowi to znaczącą różnicę w stosunku do zeszłorocznej sytuacji na rynku walutowym, która przyniosła spadek przychodu Emirates o 572 mln AED (156 mln USD).

Całkowite koszty operacyjne spadły o 10% w porównaniu z rokiem podatkowym 2018-19. Po ubiegłorocznym wzroście o 22% średnia cena paliwa lotniczego w ciągu ostatniego roku finansowego zmalała o 9%. Ze względu na niższe o 6% dostawy paliwa związane ze spadkiem oferowania, wydatki na paliwo zmniejszyły się aż o 15% w stosunku do roku ubiegłego - do 26,3 mld AED (7,2 mld USD), stanowiąc 31% kosztów operacyjnych (32% w 2018-19 r.). Paliwo wciąż stanowi największy składnik kosztów przewoźnika.

Mimo nieustannie silnej presji ze strony konkurencji i niekorzystnej sytuacji na rynku walutowym linie odnotowały zysk w wysokości 1,1 mld AED (288 mln USD), o 21% większy w stosunku do zeszłorocznych wyników, oraz marżę zysku na poziomie 1,1%. Zysk byłby znacznie wyższy, gdyby nie strata 1,1 mld AED (299 mln USD) spowodowana nieudaną operacją hedgingu paliwa na końcu roku.

Ruch pasażerski zmalał, a linie Emirates przewiozły łącznie 56,2 mln pasażerów (spadek o 4%). Przy zmniejszeniu oferowania o 6% przewoźnik osiągnął współczynnik wypełnienia miejsc na poziomie 78,5%. Wzrost współczynnika wypełnienia miejsc w porównaniu z poprzednim rokiem (76,8%) to wynik skutecznego zarządzania oferowaniem i wysokiego popytu na podróże na niemal wszystkich rynkach aż do wybuchu pandemii COVID-19 w IV kwartale roku.

Wzrost taryf rynkowych i korzystny podział klas rezerwacyjnych zostały całkowicie zniwelowane przez umocnienie dolara amerykańskiego względem większości innych walut, w związku z czym zysk z przewozu pasażerów utrzymał się na poziomie 26,2 fils (7,1 centa amerykańskiego) na przychód z pasażerokilometra (RPKM).

W celu sfinansowania floty linie Emirates zebrały w ostatnim roku 9,3 mld AED (2,5 mld USD) w postaci pożyczek terminowych.

Linie Emirates sfinansowały zakup wszystkich 6 samolotów dostarczonych w roku 2019-20 za pośrednictwem kredytu gwarantowanego przez Bpifrance Assurance Export (Francuska Suwerenna Agencja Kredytów Eksportowych), który obejmował także transzę pożyczki komercyjnej pozyskanej od inwestorów z Korei.

W celu ograniczenia kosztów i wykorzystania panującej sytuacji na rynku stóp procentowych, w roku 2019-20 linie Emirates dokonały refinansowania i zmiany oprocentowania kredytów o wartości przeszło 5,5 mld AED (1,5 mld USD), co w przyszłości przyniesie oszczędności szacowane na ponad 110 mln AED (30 mln USD).

Zarząd Emirates podjął szereg działań w celu zachowania płynności Grupy, ograniczając koszty i uznaniowe wydatki kapitałowe oraz zwiększając kapitał obrotowy we współpracy z partnerami biznesowymi. Ponadto przed 31 marca częściowo wykorzystano dotychczasowe linie kredytowe, a obecnie zabiega się o uruchomienie dodatkowych linii w celu zwiększenia bufora płynnościowego. W ostatnim kwartale roku 2019-20 linie Emirates zwiększyły płynność, wykorzystując pożyczki terminowe, kredyt odnawialny i krótkoterminowe instrumenty kredytowe w wysokości 4,4 mld AED (1,2 mld USD). Linie planują w dalszym ciągu zwiększać płynność w pierwszym kwartale roku 2020-21 z wykorzystaniem rynku bankowego, aby zabezpieczyć się przed wpływem pandemii COVID-19 na przepływ środków pieniężnych w perspektywie krótkoterminowej.

Emirates zamknęły rok finansowy na bardzo dobrym poziomie 20,2 mld AED (5,5 mld USD) aktywów pieniężnych.

Przychody uzyskane z 6 regionów Emirates pozostają zrównoważone – żaden region nie przynosi więcej niż 30% całkowitych przychodów. Regionem przynoszącym najwyższe przychody była Europa – 26,1 mld AED (7,1 mld USD), o 8% mniej w porównaniu do roku 2018-19. Zaraz za nią znajduje się region Azji Wschodniej i Australazji, gdzie przychody spadły o 9% do 24,1 mld AED (6,6 mld USD). Region kontynentów amerykańskich odnotował wzrost przychodów o 1% do poziomu 14,6 mld AED (4,0 mld USD). Przychód w regionie Azji Zachodniej i Oceanu Indyjskiego wzrósł o 4% do poziomu 9,8 mld AED (2,7 mld USD). Przychód w Afryce zmalał o 4% do 8,7 mld AED (2,4 mld USD), natomiast w regionie Zatoki Perskiej i Bliskiego Wschodu spadł o 8% do poziomu 7,7 mld AED (2,1 mld USD).

W trakcie roku linie Emirates wprowadziły szereg ulepszeń produktów i usług pokładowych, naziemnych i internetowych. Wśród nich warto wymienić otwarcie pierwszego terminalu odpraw poza lotniskiem w porcie morskim w Dubaju (Port Rashid), który umożliwi wygodną przesiadkę pasażerom statków rejsowych, wprowadzenie nowej oferty pokładowej EmiratesRED, a także innowacyjne funkcje w aplikacji Emirates, z której coraz chętniej korzystają klienci przewoźnika.

W programie lojalnościowym Emirates pojawiły się nowe usługi, m.in. Skywards Exclusives (wyjątkowa oferta wydarzeń sponsorowanych przez przewoźnika) oraz Skywards Everyday (aplikacja lokalizacyjna, która pozwala członkom gromadzić punkty Skywards Miles w przeszło 1 000 punktach handlowo-usługowych, rozrywkowych i gastronomicznych na terytorium ZEA).

Linie Emirates SkyCargo także w tym roku zanotowały dobre wyniki mimo silnej konkurencji na rynku, przynosząc 13% całkowitego przychodu linii z transportu.

Ze względu na utrzymujący się przez większą część roku niski popyt na loty towarowe linie lotnicze cargo Emirates odnotowały przychód w wysokości 11,2 mld AED (3,1 mld USD), co stanowi spadek o 14% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Po 2 latach konsekwentnego wzrostu zysk z przewozu towarów w przeliczeniu na tonokilometr (FTKM) zmalał o 2%, do czego w dużej mierze przyczynił się spadek ceny paliwa oraz umocnienie dolara amerykańskiego.

Pojemność samolotów zmniejszyła się o 10% do 2,4 mln ton w wyniku ograniczenia zdolności przewozowej po wycofaniu towarowego Boeinga 777 i wstrzymaniu rejsów pasażerskich w pierwszym i ostatnim kwartale roku. Na koniec roku 2019-20 flota towarowa Emirates SkyCargo liczyła łącznie 11 Boeingów 777F.

Linie Emirates SkyCargo kontynuowały prace nad innowacyjnymi, zindywidualizowanymi produktami. W październiku przewoźnik uruchomił platformę e-commerce Emirates Delivers, która umożliwia osobom fizycznym i małym przedsiębiorstwom zbiorcze zamówienie produktów przez Internet w USA z dostawą na terytorium ZEA. Linie planują poszerzyć usługę o kolejne kraje wysyłki i dostawy, wykorzystując Dubaj w roli węzła logistycznego e-commerce. W ciągu roku linie Emirates SkyCargo zwiększyły także możliwości przewozu leków, otwierając nowe obiekty w Chicago i Kopenhadze.

Hotele Emirates odnotowały przychód w wysokości 584 mln AED (159 mln USD), o 13% niższy niż w poprzednim roku, do czego przyczynił się dalszy wzrost konkurencji w ZEA, który wpłynął na średnie ceny noclegów i obłożenie hoteli.

dnata – wyniki

W roku 2019-20 spółka dnata odnotowała gwałtowny spadek zysków (57%) do 618 mln AED (168 mln USD). Powyższa kwota uwzględnia zysk z jednorazowej transakcji zbycia pakietu mniejszościowego akcji w spółce informatycznej Accelya, która została przejęta przez Vista Equity Partners. W przeciwnym razie zysk spółki dnata zmalałby o 72% w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym, przy uwzględnieniu jednorazowej transakcji zbycia udziałów w firmie specjalizującej się w zarządzaniu podróżami HRG. Porównując wyniki bez zysków z obu dezinwestycji (Accelya i HRG) zysk dnata w roku 2019-20 byłby niższy o 64% od zysku w roku poprzednim.

Całkowity przychód dnata wzrósł o 2% do 14,8 mld AED (4,0 mld USD). Wynik ten świadczy o nieustannym rozwoju, zwłaszcza działu dnata Catering, oraz utrzymaniu dotychczasowych klientów i pozyskaniu nowych przez wszystkie 4 działy spółki. Działalność międzynarodowa dnata stanowi teraz 72% przychodu spółki.

Tworząc podstawy przyszłego wzrostu, dnata zainwestowała w ostatnim roku ponad 800 mln AED (218 mln USD) w przejęcia, nową infrastrukturę i wyposażenie, nowoczesne technologie i rozwój swoich pracowników.

W roku 2019-20 koszty operacyjne dnata wzrosły o 8% do 14,3 mld AED (3,9 mld USD), co odzwierciedla organiczny rozwój poszczególnych działów spółki w połączeniu z wpływem integracji nowo nabytych spółek, głównie w działach Catering i International Airport Operations.

Stan środków pieniężnych dnata zwiększył się o 4% do 5,3 mld AED (1,4 mld USD). Przepływy pieniężne z działalności dnata w roku 2019-20 osiągnęły poziom 1,4 mld AED (380 mln USD), co świadczy o powiększeniu stanu środków pieniężnych i zapewnia spółce silne zaplecze inwestycyjne.

Przychody dnata UAE Airport Operations, w tym obsługi samolotów i cargo, utrzymały się na poziomie 3,2 mld AED (864 mln USD).

Liczba samolotów obsłużonych przez dnata na terytorium ZEA zmniejszyła się o 11% do 188 000. Na powyższe wyniki wpłynęło zamknięcie pasa startowego na lotnisku w Dubaju (DXB) od kwietnia do maja 2019 r. oraz zawieszenie rejsowych lotów pasażerskich z obu portów lotniczych w Dubaju (DXB i DWC) w ramach walki z pandemią COVID-19 w marcu tego roku. Całkowita masa ładunku obsłużonego przez dnata Cargo zmniejszyła się o 4% do 698 000 ton w wyniku niższego popytu na rynku przewozów lotniczych cargo w ciągu całego roku oraz zamknięcia pasa startowego DXB na 45 dni w I kwartale roku.

W ciągu roku spółka dnata po raz pierwszy zrealizowała ekologiczną operację obsługi samolotu flydubai między rejsami na lotnisku DXB, co było możliwe dzięki wcześniejszym inwestycjom w bezemisyjny sprzęt obsługi naziemnej na płytach postojowych. Należąca do spółki marka usług lotniskowych marhaba otworzyła rozbudowaną i zmodernizowaną poczekalnię na lotnisku Dubai International oraz rozszerzyła międzynarodową sieć poczekalni, otwierając nowy obiekt na lotnisku Singapur-Changi.

Ponadto dnata wzmocniła swoją pozycję w ZEA i regionalnej branży logistyki towarów, nawiązując współpracę z Wallenborn Transports, największym dostawcą usług transportu zastępczego dla transportu lotniczego (RFS) w Europie. W ramach współpracy firmy opracują nowe produkty i usługi oraz wejdą na nowe rynki.

Przychód dnata International Airport Operations spadł nieznacznie o 1% do 3,9 mld AED (1,1 mld USD) w wyniku silnej presji ze strony konkurencji. International Airport Operations to największy dział dnata pod względem wielkości przychodów.

Liczba obsłużonych samolotów wzrosła o 1% do 493 000 dzięki zwiększeniu skali działalności firmy przed pandemią, a także otwarciu nowych oddziałów i zdobyciu nowych klientów. Z kolei ilość obsłużonego cargo zmalała o 6% do 2,2 mln ton, ponieważ podaż na rynku lotniczych przewozów towarowych w wielu krajach przez większość roku przewyższała popyt.

W roku 2019-20 spółka dnata rozwijała dział International Airport Operations, zwiększając możliwości obsługi pasażerów i obsługi naziemnej w Austin, Nowym Jorku-JFK i Waszyngtonie dzięki nowym klientom i wysokiemu zapotrzebowaniu. Spółka stworzyła również nowe zaplecze cargo, otwierając drugi magazyn w Brukseli, specjalnie do obsługi towarów importowanych, oraz nowy specjalistyczny obiekt do obsługi towarów eksportowych na lotnisku Londyn-Heathrow – dnata City East – wyposażony w najlepsze rozwiązania technologiczne, który znacząco zwiększa pojemność ładunkową na najbardziej ruchliwym lotnisku w Wielkiej Brytanii.

Dział dnata Catering przyniósł spółce przychód w wysokości 3,3 mld AED (903 mln USD), co stanowi znaczący wzrost o 26%. Firma dostarczyła ponad 93 mln posiłków – aż o 32% więcej niż w ubiegłym roku – głównie dzięki działalności spółki cateringowej Qantas w Australii przejętej przez dnata w ubiegłym roku.

W 2019-20 roku dnata rozpoczęła działalność w sektorze cateringu w Kanadzie (w Vancouver). Otworzyła także przedsiębiorstwa cateringowe w Houston, Bostonie, Los Angeles i San Francisco, znacząco zwiększając swoją obecność i możliwości w Ameryce Północnej, gdzie zainteresowanie klientów i perspektywy rozwoju były znaczące, zanim w IV kwartale roku obiecującą działalność tymczasowo przerwał wybuch pandemii COVID-19. W ciągu roku dnata ogłosiła także plany utworzenia nowej infrastruktury cateringowej w Manchesterze w Wielkiej Brytanii oraz nawiązała ważną współpracę, w ramach której zarządza działem cateringowym linii Aer Lingus i obsługuje wszystkie loty przewoźnika z Dublina w Irlandii.

W marcu dnata została jedynym udziałowcem największej brytyjskiej spółki specjalizującej się w cateringu lotniczym, sprzedaży pokładowej i logistyce, tym samym włączając do portfolio swojego byłego partnera joint venture, spółkę Alpha LSG.

Przychody dnata Travel Services spadły o 4% do 3,5 mld AED (964 mln USD). Całkowita wartość transakcji sprzedaży usług turystycznych zmniejszyła się o 6% do 10,8 mld AED (3,0 mld USD).

Dział turystyczny dnata odczuł skutki niskiego popytu na podróże, w szczególności w oddziałach B2C w Wielkiej Brytanii i Europie kontynentalnej. W związku z tym zarząd postanowił przeprowadzić strategiczną ocenę całego portfolio turystycznego spółki, skutkującą odpisem w wysokości 132 mln AED z tytułu trwałej utraty wartości marek turystycznych B2C w Wielkiej Brytanii. Proces oceny zostanie zakończony w pierwszym kwartale roku 2020-21.

W Zjednoczonych Emiratach Arabskich i regionie Zatoki Perskiej wyniki dnata Travel utrzymały się na stałym poziomie. W ciągu roku dnata rozszerzyła sieć handlową na terytorium ZEA, otwierając nowe punkty usługowe, a także stworzyła nową markę turystyczną REHLATY zaprojektowaną przez Emiratczyków z myślą o podróżujących Emiratczykach.

Podobnie jak inne działy, dnata Travel silnie odczuł duży i gwałtowny spadek popytu na podróże w ostatnim kwartale roku wywołany pandemią COVID-19, kiedy klienci firmowi i detaliczni zaczęli ubiegać się o zwrot kosztów poniesionych w wyniku odwołanych podróży.

Pełny raport roczny 2019-20 Emirates Group – obejmujący dane dotyczące Emirates, dnata oraz ich spółek zależnych – znajduje się tutaj.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony