Przejdź do treści
EASA
Źródło artykułu

Publikacja Biuletynu Bezpieczeństwa EASA dla operatorów statków powietrznych w sprawie systemu CPDLC

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała Biuletyn Bezpieczeństwa EASA SIB No: 2014-14 skierowany do wszystkich operatorów statków powietrznych wykorzystujących system CPDLC w europejskiej przestrzeni powietrznej w modzie VDL 2.

W związku z wyjątkowo dużą ilością zgłoszeń dotyczących problemów z transmisją danych przesyłanych za pomocą łącza CPDLC pracującego w modzie VDL 2, operatorzy korzystający z takiego systemu powinni zapewnić dostosowanie i wdrożenie procedur operacyjnych przewidujących sposób postępowania załogi w przypadku zaistnienia problemów z transmisją danych za pomocą systemu CPDLC oraz uwzględnić na etapie operacyjnego przygotowania lotu możliwość zaistnienia takiego problemu. Operatorzy powinni również dokonać aktualizacji programów szkolenia w zakresie użytkowania systemu CPDLC z uwzględnieniem powyższych procedur. W szczególności należy uwzględnić przejście z transmisji CPDLC na tradycyjną transmisję głosową za pomocą radiostacji pokładowej w przypadku zauważenia problemów z transmisją CPDLC przez załogę. Operatorzy powinni oprzeć swoje procedury operacyjne oraz program szkolenia na poradniku ICAO Global Operational Data Link Document (GOLD) 2nd Edition z dnia 26 kwietnia 2013.

Przerwy w transmisji w przeważającej ilości przypadków leżą po stronie dostawcy usługi. Zgodnie z informacją opublikowaną przez EASA w dniu 23 maja 2014 roku, obecnie prowadzone są prace zmierzające do ustalenia przyczyn tych nieprawidłowości.

Uwaga:
Należy pamiętać, że w przypadku zaistnienia problemów z komunikacją realizowaną za pomocą łącza CPDLC, załoga może być zmuszona do wykonania wielokrotnych prób ponownego wysłania komunikatu, co powoduje dodatkowe obciążenie załogi lotniczej. Wielokrotne powtarzanie transmisji generuje dodatkowe obciążenie i niestabilność systemu CPDLC.

Sytuacja taka może mieć wpływ na poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lotniczych.

EASA SIB No: 2014-14 w języku angielskim dostępny jest na stronie internetowej EASA.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony