Firma Pipistrel zaprezentowała model Panthera
Jedną z najbardziej oczekiwanych prezentacji, która miała miejsce na targach AERO 2012, we Friedrichshafen, w Niemczech, była Panthera, szybki, czteromiejscowy samolot opracowany przez słoweńską spółkę Pipistrel.
Firma zapowiedziała, iż dzięki temu modelowi zamierza przejąć od Cirrusa część rynku szybkich samolotów GA i poinformowała, że nowa konstrukcja będzie mogła wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 370 km/h, spalając 37,85 litra paliwa na godzinę lotu (10 galonów) i z kompletem pasażerów na pokładzie operować na trasach o długości do 1850 km. Cena w pełni wyposażonego samolotu została skalkulowana na poziomie ok. 500 tys. dolarów, czyli znacznie poniżej wartości katalogowej SR22.
"Panthera wstrząśnie światem lotnictwa ogólnego, ustanawiając nowe standardy w zakresie wydajności, komfortu kabiny i bezpieczeństwa", powiedział prezes Pipistrel, Ivo Boscarol. "Jest to pierwszy krok Pipistrel w zakresie certyfikowania samolotu w tym segmencie GA, ale wiązało się z tym kilka nietypowych wyzwań", dodał.
Otóż Słowenia nie posiada dwustronnej umowy o certyfikacji z USA, w związku z czym, Panthera musi być produkowana we Włoszech, który to kraj posiada stosowne porozumienie. Pierwsze modele Panthera będą wyposażone w silnik Lycoming IO390 z wtryskiem paliwa, ale w dalszym rozwoju tej konstrukcji planowane jest stosowanie napędu hybrydowego lub elektrycznego. "Hybrydowe i elektryczne samoloty są przyszłością lotnictwa i Panthera jest najlepszym płatowcem, na jakim można zademonstrować potencjał tej technologii", wyjaśniał Boscarol.
Komentarze