Przejdź do treści
Run&Fly – najlżejsza paralotnia na świecie (fot. dudek.eu)
Źródło artykułu

Run&Fly – najlżejsza paralotnia na świecie

Firma Dudek Paragliders poinformowała o skonstruowaniu pierwszego na świecie skrzydła ważącego  poniżej kilograma (986 g) – Run&Fly. Oznacza to, że jest ono w tej chwili najlżejszą paralotnią świata.

Run&Fly nie jest typowym skrzydłem: ma tylko jedną powłokę. Z tego powodu jest lżejsze i o wiele stabilniejsze niż zwykła paralotnia, co w efekcie daje bezpieczne starty, świetną sterowność w locie i płynne lądowanie.

Run&Fly jest doskonały do górskiego biegania, wędrówek i podróżowania; świetnie się sprawdzi również jako drugie skrzydełko, które zawsze można mieć pod ręką (bez problemu zmieścić go można w podręcznym bagażu podczas podróży samolotem).

Tworzony przez JB Chandeliera, Team Dudek i Jacquesa Peugeota (inżyniera lotniczego), w ścisłej współpracy z Porcher Sport, projekt Run&Fly był dla nas dużym wyzwaniem. Aby uzyskać coś naprawdę nowego i niezwykłego, postawiliśmy sobie bardzo odważne cele. Głównym wymaganiem była waga poniżej 1 kg (wewnętrzna nazwa projektu brzmiała „999gr”), z prędkością i wytrzymaniem przy lądowaniu porównywalnymi ze zwykłymi skrzydłami. Paralotnia musiała także być przystępna cenowo, aby mogła stać się kluczem do nieba dla bardzo wielu ludzi. Przy tak ambitnych celach wiedzieliśmy, że nie możemy po prostu zrobić “kolejnego skrzydła jednopowłokowego”: musieliśmy wyjść poza utarte schematy. W efekcie Run&Fly wymagał wielu godzin konstruktorskich rozmów, debat, analiz, porównań i cyfrowych symulacji, później oczywiście uzupełnionych o niezliczone testy lotne i obciążeniowe – opowiadają konstruktorzy.

Ostatecznie skrzydło przewyższyło nasze najśmielsze oczekiwania – poradziliśmy sobie z największymi bolączkami jednopowłokowców: Run&Fly ma dobrą prędkość, sprawia frajdę w powietrzu, i przyjemnie ląduje. Poza osiągnięciem wyznaczonych celów uzyskaliśmy między innymi dobrą doskonałość - około 7. Mimo, że zwykle unikamy podawania doskonałości naszych paralotni, gdyż parametr ten bywa obiektem manipulacji, z Run&Fly zrobiliśmy wyjątek. Chcemy dać potencjalnym pilotom choć zgrubne rozeznanie w tym czego mogą się spodziewać po tym jakby nie było nowatorskim skrzydle – dodają.

Run&Fly ma świetną stabilność połączoną z intuicyjnym, organicznym handlingiem, dzięki czemu jest w powietrzu żywy i łatwy do opanowania.

Więcej informacji na stronie www.dudek.eu

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony