Przejdź do treści
Śmigłowiec Sokół należący do Policji, fot. Drabpol
Źródło artykułu

Modernizacja systemu łączności policyjnego śmigłowca W-3 SOKÓŁ

Pod koniec grudnia ubiegłego roku  Organizacja Projektowa Part-21  firmy DRABPOL uzyskała zatwierdzenie zmiany dla śmigłowca W-3 Sokół , będącego w dyspozycji  Lotnictwa Policji. Zmiana polegała na wymianie dwóch dotychczas zabudowanych radiostacji lotniczych VHF Briz, radzieckiej jeszcze produkcji na nowoczesne radiostacje Bendix King KY-196B.

Wymiana była spowodowana koniecznością stosowania od 2019 r. na statkach powietrznych, latających w przestrzeni powietrznej UE,  radiostacji VHF z separacją kanałów 8,33 kHz,  zamiast obowiązujących do tej pory 25 kHz.

Ten konkretny egzemplarz śmigłowca W-3 został wyprodukowany na początku lat 90. minionego wieku  i nie miał Świadectwa (Certyfikatu) Typu , uznawanego przez europejski nadzór lotniczy EASA, a jedynie certyfikat polski i radziecki. W rezultacie, organizacja Part-21 firmy Drabpol oraz inspektorzy z Urzędu Lotnictwa Cywilnego dość długo ustalały obowiązującą bazę certyfikacyjną (czyli konkretne punkty wymagań zdatności dla statków powietrznych, które musiały zostać spełnione) dla tej modernizacji. Konieczne było wykonanie szczegółowych analiz i obliczeń, dotyczących całego spektrum zagadnień, związanych z projektem i instalacją nowych radiostacji.


                                                               Przed modernizacją

Konstruktorzy z Drabpol-u spełnili wszystkie niezbędne wymagania i w ślad za tym  radiostacje zostały zabudowane w śmigłowcu przez techników z  Biura Part-145 firmy Drabpol. Dodatkowo została wymieniona instalacja antenowa we wspomnianym śmigłowcu. Poprawność zabudowy została potwierdzona przez wszechstronny program prób naziemnych i w locie,  prowadzonych przez pilotów policyjnych.


                                                                  Po modernizacji

Modernizacja policyjnego śmigłowca W-3 Sokół była pierwszą w Polsce modernizacją dużego statku powietrznego , nie mającego Świadectwa Typu, prowadzona przez firmę zewnętrzną – w tym przypadku DRABPOL  a nie producenta tego śmigłowca.  

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony