Modernizacja systemu łączności policyjnego śmigłowca W-3 SOKÓŁ
Pod koniec grudnia ubiegłego roku Organizacja Projektowa Part-21 firmy DRABPOL uzyskała zatwierdzenie zmiany dla śmigłowca W-3 Sokół , będącego w dyspozycji Lotnictwa Policji. Zmiana polegała na wymianie dwóch dotychczas zabudowanych radiostacji lotniczych VHF Briz, radzieckiej jeszcze produkcji na nowoczesne radiostacje Bendix King KY-196B.
Wymiana była spowodowana koniecznością stosowania od 2019 r. na statkach powietrznych, latających w przestrzeni powietrznej UE, radiostacji VHF z separacją kanałów 8,33 kHz, zamiast obowiązujących do tej pory 25 kHz.
Ten konkretny egzemplarz śmigłowca W-3 został wyprodukowany na początku lat 90. minionego wieku i nie miał Świadectwa (Certyfikatu) Typu , uznawanego przez europejski nadzór lotniczy EASA, a jedynie certyfikat polski i radziecki. W rezultacie, organizacja Part-21 firmy Drabpol oraz inspektorzy z Urzędu Lotnictwa Cywilnego dość długo ustalały obowiązującą bazę certyfikacyjną (czyli konkretne punkty wymagań zdatności dla statków powietrznych, które musiały zostać spełnione) dla tej modernizacji. Konieczne było wykonanie szczegółowych analiz i obliczeń, dotyczących całego spektrum zagadnień, związanych z projektem i instalacją nowych radiostacji.
Przed modernizacją
Konstruktorzy z Drabpol-u spełnili wszystkie niezbędne wymagania i w ślad za tym radiostacje zostały zabudowane w śmigłowcu przez techników z Biura Part-145 firmy Drabpol. Dodatkowo została wymieniona instalacja antenowa we wspomnianym śmigłowcu. Poprawność zabudowy została potwierdzona przez wszechstronny program prób naziemnych i w locie, prowadzonych przez pilotów policyjnych.
Po modernizacji
Modernizacja policyjnego śmigłowca W-3 Sokół była pierwszą w Polsce modernizacją dużego statku powietrznego , nie mającego Świadectwa Typu, prowadzona przez firmę zewnętrzną – w tym przypadku DRABPOL a nie producenta tego śmigłowca.
Komentarze