Wyjątkowa sesja air-to-air z okazji Święta Lotnictwa
Sesja air-to-air z Xtreme Sky Force i SB Lim-2 została zorganizowana przez Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych z okazji przypadającego 28 sierpnia Święta Lotnictwa.
Sesja air-to-air z unikalnym na skalę światową zespołem Xtreme Sky Force, w którego skład wchodzi samolot MiG-29 pilotowany kolejno przez płk. pil. Piotra Iwaszko i kpt. pil. Jacka Stolarka oraz samolot XtremeAir XA41 pilotowany przez Artura Kielaka to zespół, który od 2016 roku skutecznie promuje Siły Powietrzne RP na pokazach lotniczych w Polsce i Europie.
Piloci samolotów MiG-29 i XtremeAir XA41 zadziwiali swoim niełatwym, acz wielce widowiskowym lataniem w tej totalnie egzotycznej formacji. „Sesja air-to-air to niecodzienne wydarzenie lotnicze i jednocześnie nietypowe zadanie dla samolotów bojowych. Uczestnictwo w takim przedsięwzięciu to szczególny rodzaj wyróżnienia zarówno dla personelu latającego jak i fotografów. Tego rodzaju misja wymaga szczegółowego zaplanowania lotu dla całego ugrupowania samolotów pod kątem: startu, wykonania zbiórki , lotu formacji, zmian miejsca w ugrupowaniu, warunków atmosferycznych, łączności, przestrzeni powietrznej, kąta padania światła, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Te ostatnie są o tyle istotne, że każdy rodzaj statku powietrznego posiada inne możliwości i ograniczenia.” – podkreśla zastępca dowódcy 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego płk pil. Piotr „Kuman” Iwaszko.
Pomysł sesji pojawił się już w 2018 roku, zanim sesja doszła do skutku przeprowadzono wiele konsultacji na wszystkich szczeblach projektu. Oczywiście najważniejszą rolę odegrały rozmowy z głównymi bohaterami sesji czyli z płk. pil. Piotrem Iwaszko i z Arturem Kielakiem. Podczas rozmów pojawił się pomysł poszerzenia sesji o formację samolotów MiG-29 z ich dalekim przodkiem, czyli samolotem MiG-15UTI produkowanym w Polsce pod nazwą SB Lim-2, a eksploatowanym przez dwóch pilotów i miłośników lotnictwa Mateusza Stramę i Bartka Maciejczyka.
Wszystkie pomysły zostały zebrane w jedną całość przez Sławka Hesję Krajniewskiego, by w konkretny i zwarty sposób opowiedzieć o nich Inspektorowi Sił Powietrznych gen. dyw. pil. Jackowi Pszczole. Przedsięwzięcie uzyskało akceptację Inspektora Sił Powietrznych oraz Dowódcy Generalnego RSZ.
Sesja odbyła się w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim 18 sierpnia 2020 roku. Platformą foto do sesji był samolot CASA C-295 z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego. Zaplanowano dwa loty w taki sposób, by maksymalnie wykorzystać wszystkie elementy lotu formacji do pozyskania jak najlepszego materiału foto-video. Dołączenie do sesji samolotu SB Lim-2 odbyło się w ramach zadań szkoleniowych 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego.
Wstępny briefing do sesji odbył się 17 sierpnia 2020 roku w domku pilota 23 BLT. Spotkali się na nim wszyscy uczestnicy sesji oraz osoby z zabezpieczenia lotów. Całością prac kierował zastępca dowódcy 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego płk pil. Piotr Iwaszko. Szybko okazało się, że najistotniejszym elementem na briefingu będzie meteo. Najważniejszym i jednocześnie najtrudniejszym elementem do omówienia podczas briefingu było zgranie prędkości i wysokości lotów tak wielu różnych statków powietrznych w prognozowanych warunkach meteo z oczekiwaniami fotograficznymi oraz z warunkami bezpieczeństwa, gdyż to bezpieczeństwo załóg, fotografów i statków powietrznych jest zawsze najważniejsze.
Płk pil. Piotr „Kuman” Iwaszko podkreśla, że najtrudniejszymi elementami w takiej sesji wydają się być dynamiczne zmiany w ugrupowaniu mieszanym (tak zwane cross break), które to wymagają zgrania od pilotów jednakowego tempa przechylania i prędkości kątowych przemieszczania się w przestrzeni, w taki sposób, aby trajektorie lotów przecięły się w nakazanej odległości z odpowiednim kątem wizowania w stosunku do samolotu transportowego CASA C-295. Należy przy tym pamiętać, że samoloty XA41 i MiG-29 lecąc w jednym ugrupowaniu tak naprawdę lecą na skrajnie różnych parametrach. Dla samolotu akrobacyjnego taki lot jest wykonywany praktycznie na maksymalnej możliwej prędkości, gdzie wrażliwość na stery jest ekstremalnie wysoka, natomiast MiG-29 wykonuje lot z prędkością mniejszą od prędkości podejścia do lądowania, gdzie wspomniana wrażliwość na stery jest niewielka.
Do pierwszego lotu sesji samoloty wystartowały 18 sierpnia 2020 roku o godzinie 14:00. Fotografowie w CASA C-295 i zespół Xtreme Sky Force w składzie MiG-29UB pilotowany przez „Kumana” (kpt. pil. Jacek Stolarek w drugiej kabinie) oraz oczywiście samolot XtremeAir XA41 pilotowany przez Artura Kielaka. Wszystko przebiegało zgodnie z planem i cała formacja wylądowała po ponad godzinie lotu. W briefingu przed drugim lotem udział wziął Dowódca Generalny RSZ generał Jarosław Mika.
(3).jpg)
(fot. Piotr Łysakowski)
Plan na pierwszą częścią drugiego lotu, był podobny do tego z lotu pierwszego. Wykonano podobne manewry z tą różnicą, że za sterami samolotu MiG-29 siedział tym razem kpt. pil. Jacek Stolarek, a „Kuman” przesiadł się do drugiej kabiny. Warunki pogodowe sprawiły, że pierwsza część sesji odbyła się w rejonie lotniska 23 BLT. Pół godziny później formacja przemieściła się do strefy, gdzie po kilkunastu minutach dołączyła do niej para samolotów MiG-29 lecąca na przechwycenie samolotu SB Lim-2. To był wyjątkowy moment. Po kilku minutach swój dolot do strefy zgłosił SB Lim-2 i Migi odeszły od Casy by go przechwycić.
Chwilę później fotografowie powitali za rampą niemniej ciekawą, niepowtarzalną formację. Formację spinającą historię i współczesność Sił Powietrznych RP. Samolot SB Lim-2 wraz z samolotami MiG-29 i MiG-29UB. Niebywały widok i niebywałe przeżycie dla wszystkich uczestników sesji - pilotów i fotografów. To nie zdarza się często, a można śmiało twierdzić, że taka sesja z rampy odbyła się po raz pierwszy w historii. Po kilku wspólnych manewrach Lim odleciał do Modlina, a za rampą pozostały dwa Migi, które zakończyły sesję efektownym rozejściem z salwą flar.
2.jpg)
(fot. Sławek Hesja Krajniewski)
Pułkownik Iwaszko zwraca uwagę, że doskonałość obu powyższych konstrukcji lotniczych pozwala jednak znaleźć wspólny margines parametrów lotu, dzięki któremu możliwy jest lot formacji wraz z samolotem CASA C-295 z fotografami na pokładzie. Organizacja sesji air-to-air w przededniu Święta Lotnictwa to wspaniała okazja, aby artyści z aparatami w dłoni, ku uciesze wszystkich pasjonatów i fanów lotnictwa, uwiecznili niepowtarzalne ugrupowania samolotów zespołu Xtreme Sky Force jak i pary samolotów MiG-29 wraz z niezwykłym samolotem SB Lim-2, który jeszcze przed wycofaniem z eksploatacji zapisał się w historii lotnictwa jako jeden z najlepszych samolotów bojowych.
Wykonano niebywałą sesję zespołu Xtreme Sky Force, w której dzięki użyciu samolotu MiG-29UB udział wzięli wszyscy trzej piloci tworzący ten zespół od początku, czyli płk pil. Piotr Iwaszko, kpt. Jacek Stolarek i Artur Kielak. Dodatkowo „kościuszkowskie” malowanie słynnej „15-tki” idealnie współgrało z nowym malowaniem samolotu XtremeAir XA41. Udało się również doprowadzić do historycznego spotkania dwóch odległych pokoleń samolotów z rodziny MiG, które w służbie pod biało-czerwoną szachownicą, w różnych czasach wykonały tysiące godzin stojąc na straży polskich granic oraz szkoląc rzesze pilotów Sił Powietrznych.
Udało się zgrać lotnictwo śmigłowe z odrzutowym, historię i współczesność, a wszystko to dla uczczenia Święta Lotnictwa!
Więcej zdjęć z sesji air-to-air z okazji Święta Lotnictwa, których autorami są Sławek Hesja Krajniewski, Piotr Gubernat, Piotr Łysakowski, Piotr Wróblewski, Zbyszek Moszczański, Mirosław C. Wójtowicz, Maciej Szamałek, Konrad Kifert, można zobaczyć na stronie: www.wojsko-polskie.pl/dgrsz/
płk pil. Piotr „Kuman” Iwaszko, Sławek Hesja Krajniewski, mjr Magdalena Busz
Komentarze