Przejdź do treści
Budowa repliki samolotu Miles M.14A Magister
Źródło artykułu

Zobacz jak powstaje replika samolotu Miles M.14A Magister

W podlubelskiej miejscowości Wincentówek powstaje replika brytyjskiego, dwumiejscowego samolotu szkolnego Miles M.14A Magister. Jest to kolejna zabytkowa konstrukcja budowana od podstaw w naszym kraju, która może stać się atrakcją różnego rodzaju pikników lotniczych. Początki projektu sięgają października 2013 r., a prace prowadzi Adam Bednarz wraz ze swoim ojcem finansując je z własnych środków. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć dokumentującej dotychczasowy ich postęp.

Zgodnie z obecnymi założeniami, samolot powinien zostać ukończony w połowie tego roku, co z racji wielu imprez związanych między innymi ze 100-leciem polskiego lotnictwa wojskowego i 100-lecia RAF-u, może umożliwić publiczne go zaprezetowanie.

Pomysł na zbudowanie w pełni funkcjonalnej repliki pojawił się wiele lat temu. Decyzja o budowie wersji nielatającej została podjęta ponieważ tylko taki projekt był możliwy do zrealizowania uwzględniając ograniczenia finansowe, jak i warsztatowe osób w niego zaangażowanych.


Wstępną koncepcją było wykonanie repliki samolotu RWD-8, lecz została ona zmieniona w momencie gdy pojawiły się informacje z Muzeum Lotnictwa w Krakowie o rozpoczynających się tam pracach nad dwoma egzemplarzami tego samolotu. Budowana replika miała być względnie prosta w konstrukcji, łatwa w późniejszym transporcie i powiązana z polskim lotnictwem.


Wybór padł na brytyjski, dwumiejscowy samolot szkolny Miles M.14A Magister, który posiada niezbyt skomplikowaną, w większości drewnianą i krytą sklejką oraz płótnem konstrukcję. Nawiązaniem do polskiego lotnictwa było używanie tego samolotu do szkolenia pilotów latających w polskich dywizjonach w Anglii w czasie II Wojny Światowej.


Budowa rozpoczęła się pod koniec 2013 r., a prace bazowały w większości na materiałach oraz zdjęciach znalezionych, bądź zakupionych za pośrednictwem internetu. Później z pomocą budowniczym przyszło Muzeum Lotnictwa w Berkshire w Anglii, które udostępniło dużą ilość skanów oryginalnej dokumentacji technicznej.


Chcąc uzyskać bardziej trwałą konstrukcję, została podjęta decyzja o zastosowaniu metalowej kratownicy, która oryginalnie była drewniana. Również ze względu na dostępność i koszty pozyskania oryginalnego silnika de Haviland Gypsy Major, replika została wyposażona w samochodowy silnik o mocy bardzo zbliżonej do oryginału, który po kilku modyfikacjach idealnie wpasował się w konstrukcję samolotu. Śmigło zostało wykonane przez dobrze znanego wszystkim Pana Zbigniewa Piotrowskiego z Limanowej.


Obecnie prowadzone są prace nad wszelkiego rodzaju mechanizmach wewnątrz kadłuba, a w przygotowaniu są także elementy konstrukcji skrzydeł, które czekają na złożenie i pokrycie sklejką. Docelowo replika ma zostać pomalowana w barwy egzemplarza używanego w 303 Dywizjonie myśliwskim z charakterystycznym oznaczeniem na stateczniku pionowym: ,,RF-Łoś”.

Zachęcamy do śledzenia postępów z budowy repliki na profilu na Facebooku (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony