Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zderzenie z cysterną - tym razem z happy enedem

Samolot ruszył do przodu dynamicznie wjeżdżając na płytę. Wymusiło to dynamiczny poprzeczny i podłużny ruch samolotu, który spowodował, że ręka ucznia pilota, którą odblokowywał cierny hamulec, siłą bezwładności wykonała ruch do przodu zwiększając obroty silnika prawie do maksymalnych. Zwiększyło to prędkość ruchu samolotu. Odległość krawędzi płyty ułożonej z kostki ażurowej od dystrybutora z paliwem wynosiła ok. 10 m. Taki dystans samolot Eurofox przy silniku pracującym na mocy startowej może pokonać w czasie w ok. 1.5 sekundy.

(...)

Jednak wszystkie te czynności nie zdołały wyhamować samolotu przed przeszkodą. Samolot na skutek dynamicznego uwolnienia koła prawego podwozia głównego skręcił w lewo w kierunku na cysternę.

(...)

Samolot przemieszczając się dalej uderzył krawędzią natarcia lewego skrzydła w tylną krawędź dystrybutora zamontowanego na cysternie. Następnie już przy małej prędkości samolot uderzył przodem w prawą stronę dystrybutora.

(…)

Przyczyny zdarzenia:

  • wykołowanie z zagłębienia terenu w pobliżu dystrybutora wymagające użycia

  • znacznej mocy silnika co spowodowało dynamiczne wyjechanie koła z zagłębienia,

  • zakręcenie w lewo i uderzenie w dystrybutor.

Zaistnieniu zdarzenia sprzyjały znaczne uskoki i zagłębienia terenu, znajdujące się na granicy części utwardzonej i trawiastej nawierzchni przed hangarem.

 


Powyższy fragment to wyciąg z Raportu Końcowego PKBWL nr 477/07, a dotyczy zdarzenia lotniczego, które miało miejsce dokładnie 5 lat temu – 5 listopada. Pełną treść raportu znajdziecie w serwisie bezpieczenstwo.dlapilota.pl

Codziennie w dziale „Wydarzyło się dziś” na stronie głównej serwisu bezpieczenstwo.dlapilota.pl znajdziecie wyniki badania zdarzeń lotniczych z bieżącego dnia z lat poprzednich - opracowane przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony